فرسودگی لاستیک که اغلب در خودروهای رده پایین ظاهر می شود، نشانه خوبی است که زمان تعویض آنها فرا رسیده است و البته هشداری برای سایر قسمت های خودرو مانند فرمان، سیستم تعلیق و سیستم تعلیق است. اندازه گیری آج با استفاده از وسایل و ابزار خاصی مانند خط کش، سکه یا کبریت امکان پذیر است. به این نکته توجه کنید که آج لاستیک باید به طور یکنواخت در تمام قسمت های آن ساییده شود. آج لاستیک خودرو نباید کمتر از 6.1 میلی متر باشد.
ضمناً در مناطقی که هوا بارانی و برفی است بهتر است این مقدار دو برابر شود. برخی از لاستیکها نواری دارند که در ابتدا به سختی دیده میشود، اما با گذشت زمان، با فرسودگی لاستیک، این نوار بیشتر به چشم میآید. برای دیدن این رگه ها باید لاستیک ماشین را خیس کرده و تمیز کنید.
اگر بیش از یک یا دو خط روی سطح لاستیک مشاهده کردید، زمان تعویض آن فرا رسیده است. لرزش خودرو می تواند عوامل مختلفی داشته باشد. یکی از این نشانه ها لاستیک های فرسوده است.
در واقع اگر لاستیک خودرو مشکلاتی مانند فرورفتگی یا برآمدگی داشته باشد باعث لرزش خودرو می شود. مشاهده ترک هایی در قسمت های کناری لاستیک که با چشم قابل مشاهده است به شما می گوید که لاستیک خودرو به زودی پنچر می شود.
حتی احتمال ترک خوردگی لاستیک ها نیز وجود دارد. همچنین ارتفاع لاستیک در برخی از قسمت ها نشانه ساییدگی لاستیک های خودرو است. این برآمدگی که کاملا غیر طبیعی و محسوس است باعث ضعیف شدن سطح لاستیکی در آن نواحی می شود. آج ضعیف لاستیک نیز می تواند منجر به ترکیدن ناگهانی شود.
آسیب دیدگی و ساییدگی آج ها، مشکلات تعادل چرخ ها یا حتی باد شدن لاستیک ها و … از نشانه های فرسودگی غیرعادی لاستیک هستند که در هنگام تعویض لاستیک به راننده هشدار می دهند.
وقتی پشت فرمان هستید و احساس میکنید ماشین به یک طرف کشیده میشود، مخصوصاً وقتی فرمان را رها میکنید، بهترین کاری که میتوانید انجام دهید این است که فشار باد لاستیک خود را در اسرع وقت بررسی کنید.
اگر مشکل مربوط به باد لاستیک نیست، حتما به مکانیک مجرب مراجعه کنید. در صورتی که سیستم تعلیق خودرو تنظیم نشود، چرخ ها از تراز خارج می شوند. این اختلال یکی از دلایل اصلی فرسودگی لاستیک خودرو است. باید بوش، میله تثبیت کننده، بازوهای کنترل فنر و خود فنرها را بررسی کنید.
تراز چرخ ها برای رانندگی صحیح وسیله نقلیه و جلوگیری از سایش لاستیک ضروری است. این کار از سایش، اصطکاک و لغزش چرخ جلوگیری می کند.
اصطلاحات کمبر و کستر به معنای بیرون و داخل چرخ جلو هستند. در واقع هدف از این تنظیم توزیع یکنواخت بار خودرو بر روی سطح جاده است. این کار از خوردگی لاستیک جلوگیری می کند.
زاویه کاستور زاویه داخل یا خارج چرخ ها است. تنظیم زاویه چرخ ها چرخاندن فرمان را آسان می کند.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250641/%D8%B3%D9%87%D9%84-%D8%A7%D9%86%DA%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D8%B9%D9%88%DB%8C%D8%B6-%D9%84%D8%A7%D8%B3%D8%AA%DB%8C%DA%A9-%D9%85%D9%88%D8%AC%D8%A8-%D9%85%D8%AD%DA%A9%D9%88%D9%85%DB%8C%D8%AA-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF