موتور محرک توسعه در جنگ اقتصادی، بومیسازی صنایع است اما متاسفانه منافع واردکنندگان در صنعت موتورسیکلت اجازه رفتن به آن سو را نمیدهد و بسیاری از این شرکتها میخواهند بازار ۶۰۰هزار دستگاهی موتورسیکلت ایران را دو دستی تقدیم چینیها کنند.
در این گردهماییها صحبتهایی در خصوص داخلیسازی در صنعت موتورسیکلت مطرح میشود اما عملکردها برخلاف موضوع ساخت داخل است، متاسفانه چیزی به اسم تولید ایرانی و یا برنامهریزی برای تولید داخلی یا خط مشی در این خصوص وجود ندارد. اگر در نشست اخیر نمایندگانی از دولت و وزارت صمت حضور داشتند، این گردهمایی در چنین مسیری حرکت نمیکرد و امکان جولان از برخی شرکتها و افراد گرفته میشد. حضور کمرنگ قطعهسازان صنعت موتورسیکلت از نکات قابلتوجه این جلسات است.
چرا در تولید موتور سیکلت موفق عمل نشده است؟
اینکه چین بیشاز ۷۰درصد بازار ایران، اعم از کالاهای مصرفی و سرمایهای را در انحصار دارد نهتنها اتفاق جدیدی نیست بلکه فعالان صنایع مختلف در اکثر کشورها معتقدند چینیها در هر بازاری حضور پیدا میکنند. اما نکته قابلتامل در این باره ادامه این روند توسط تولیدکنندگان داخلی است و چیزی نمانده که در کنار برخی صنایع، صنعت موتورسیکلت ایران نیز (تولید و قطعهسازی) بدون کم و کاست به چینیها تقدیم شود.
در ادامه حبیباله محمودان نایبرئیس انجمن قطعهسازان موتورسیکلت به بیان نظرات خود می پردازد.
دستاورد حضور در نشست داخلیسازی موتورسیکلت ایران برای چینیها چیست؟
برگزاری گردهمایی فعالان صنعت موتورسیکلتسازی چه دستاوردهایی را برای این حوزه به دنبال خواهد داشت؟
با وجود اینکه پیشنهاددهنده برگزاری این گردهمایی، صنعت موتورسیکلت ایران بود و حضور پرشمار چینیها نیز در این گردهمایی تخصصی نشان از تمایل آنها جهت آشنایی با میزان پیشرفتها در قطعهسازی و توانمندیهای صنعت موتورسیکلت ایران داشت اما معتقدم در این نشست سرچینیها هم بیکلاه ماند و به نتیجه موردانتظار و ملموسی دست نیافتند. البته در گردهمایی اخیر همهچیز رها شد تا چینیها نگاه ترحمآمیزی به بازار ایران داشته باشند.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/245863/%D8%B3%D9%87%D9%85-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%87%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D9%87%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1%D8%B3%DB%8C%DA%A9%D9%84%D8%AA-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86