سه دستورالعمل برای اعمال کنترل بر واردات خودروهای فرسوده ضروری است

واردات خودروهای فرسوده به ایران با وجود شبهاتی که پس از تصویب و ابلاغ آیین نامه هیات وزیران در دولت سیزدهم به وجود آمد. این موضوع از سوی بانک مرکزی مطرح شد و همچنان یکی از موضوعات داغ و بحث برانگیز در اقتصاد کشور است که سرنوشت آن در بلاتکلیفی احاطه شده است. چالش‌های مربوط به تبدیل ارز، قوانین ناقص و ناکافی، و اثرات منفی احتمالی بر صنعت خودروی داخلی از جمله موانع اصلی واردات خودروهای دست دوم است.

از جمله مواردی که باید بررسی شود، جزئیات و پیچیدگی های این حوزه، مشکلات بانکی و ارزی، تعرفه گمرکی و آثار اقتصادی واردات خودروهای فرسوده است. بر اساس تجربیات قبلی، سوالات زیادی در مورد توانایی دولت در اداره و اجرای این قوانین وجود دارد. آیا واردات خودروهای فرسوده می تواند منجر به کاهش قیمت و رقابت در بازار شود یا همچنان با افزایش قیمت ها و رانت جویی مرتبط خواهد بود؟

در گفتگو با امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو به بررسی این موضوعات پرداختیم.

واردات خودروهای فرسوده را چگونه ارزیابی می کنید؟ ابهامات زیادی در این زمینه وجود دارد و با وجود ابلاغ مقررات، واردات این خودروها همچنان بلاتکلیف است.

بیش از یک سال از تصویب قانون واردات می گذرد و چندین ماه روی آیین نامه آن کار کردند تا در نهایت توسط دولت سیزدهم صادر شد. البته باید تاکید کنم که این آیین نامه در بدترین زمان ممکن ابلاغ شد. چون دولت جدید بر سر کار خواهد آمد و طبق ضوابط و عرف، دولت قبلی نباید مسئولیت و بار مالی جدیدی برای دولت بعدی ایجاد کند. اما این فهرست ناقص و متناقض است. یعنی سایر مقررات و قوانین را زیر پا می گذارد. اساسا همه این بحث ها حول محور وزارت اقتصاد و بانک مرکزی می چرخد.

از سال 2016، این موضوعات در مورد خودروهای جدید مورد بحث قرار گرفته است. یک سری مسائل در بانک مرکزی و سیاست های آن وجود دارد که هنوز حل نشده است. در حال حاضر در کشور برای انتقال بیش از 200 میلیون تومان و بیشتر باید مدارکی را به بانک ارائه کنیم.

بخوانید:  تفاهم‌نامه همکاری برای تولید مشترک خودرو اقتصادی منعقد شد

در جایی که تبدیل ریال بسیار دشوار است، مطمئناً تبدیل ارز و دلار دشوارتر و چالش برانگیزتر خواهد بود، بنابراین بدیهی است که یکی از اولین قوانینی که باید تصمیم گیری کرد این است که مبدأ ارز کجاست و چگونه باید با آن رفتار کنم. اثبات مبدأ ارز؟ اکنون این مشکل در خرید خودروهای دست دوم جدی تر شده است.

تفاوت خرید ماشین دست دوم با ماشین نو چیست؟

هنگام خرید خودروهای جدید باید به یکی از شرکت ها یا نمایندگی های رسمی مراجعه کرده و تعدادی خودرو خریداری کنید. با این حال، شفافیت بیشتری در این نوع خرید وجود دارد. اما هنگام خرید خودروهای دست دوم، مردم می توانند با مراجعه به نمایشگاه در دبی خرید کنند. این موارد باید تنظیم شوند. اگر شخصی فاکتور یا پیش فاکتور بدهد، می توان به آن استناد کرد؟ روال گمرکی چگونه است؟ تعرفه چقدر است و بر چه اساسی محاسبه می شود؟ تعرفه های ما همچنان بر اساس سکه 28500 تومانی است. سوالات زیادی در این زمینه باقی می ماند. در کل فکر نمی کنم در یک ماه گذشته اتفاق خاصی به جز بازی با افکار عمومی رخ داده باشد.

برخی معتقدند واردات خودروهای فرسوده سمی برای صنعت خودرو کشور است و برخی معتقدند باید واردات انجام شود. اما تجربه ثابت کرده است; هر زمان که بحث واردات مطرح می شد، نمی شد به قیمت پایین آن تکیه کرد و در نهایت مشتری نهایی محصول را با قیمت بسیار بالاتری خریداری می کرد. به نظر شما آیا این مشکل در واردات خودروهای فرسوده ظاهر می شود و قیمت آنها چندین برابر افزایش می یابد و تاثیری بر صنعت خودرو نخواهد داشت؟

ابتدا باید پرسید چرا بسیاری از قوانین بین المللی در ایران نتیجه عکس می دهد؟ در علم اقتصاد می خوانیم که وقتی قیمت یک کالا در دنیا کاهش می یابد، تقاضا برای آن افزایش می یابد. این قانون اساسی اقتصاد است. اما در ایران در مورد خودرو و مسکن برعکس است. یعنی وقتی قیمت پایین می آید، بازار راکد می شود و تعداد خریداران کاهش می یابد زیرا اینجا با بازار مصرف و اقتصاد شفاف کار نداریم.

بخوانید:  “بهران تاراس” برای مشاغل مرتبط با تولید فلز

در اینجا ما با سرمایه گذاری در فضای ابر تورمی مواجه هستیم. البته، به گفته اقتصاددانان، “ابر تورم” ممکن است اصطلاح درستی نباشد. طی دهه های گذشته کشور همواره درگیر تورم بوده است.

نرخ تورم همیشه بین 10 تا 20 درصد بوده است و ما به تورم 20 درصدی عادت کرده ایم. اما الان چند سالی است که بالای 20 و بالای 30 تا 40 است. در حال حاضر در اقتصاد ناسالمی هستیم و تعداد آن نیز دارای مشکلات و انحرافاتی است. مثلاً می گوییم تعرفه واردات این مقدار است اما بعد می بینیم نرخ دلار واقعی نیست.

اگر تئوری ها و آنچه طرفداران قانون واردات خودرو از ابتدا مطرح کردند، یعنی واردات یک میلیون دستگاه خودرو محقق شود، تفاوت قیمتی به وجود نمی آید. اما چه اتفاقی می افتد؟ در این صورت، صنعت خودرو و در نتیجه برخی از صنایع دیگر به ناچار سقوط خواهند کرد.

دوم اینکه تقاضا برای دلار افزایش می یابد و صنعت که 5 درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد از بین می رود و مازاد تجاری ایجاد می کند. این روند باعث کاهش چشمگیر ارزش ریال و افزایش قیمت دلار می شود. در این صورت همه متضرر خواهند شد. حالا چرا تجربه شما میگه ماشین با قیمت مناسب به دست مشتری نمیرسه؟ چون دولت در این موارد دخالت می کند. یعنی اگر تقاضا برای واردات زیاد شود، دولت جلوی واردات را می گیرد و آن را تنظیم می کند.

بانک مرکزی در سال 1395 و مرداد همان سال انتظار داشت که ثبت درخواست ها در نیمه دوم سال بسیار فراتر از ظرفیت کشور باشد. پس متوقفش کن در آن زمان 19 هزار خودرو در گمرک مانده بود. در نتیجه تجربه می گوید درست است که بازار آزاد می شود اما چون ظرفیت وجود ندارد واردات با کمبود مواجه می شود. یعنی اگر واردات دائمی و کاملا رقابتی بود، خودروها با قیمت مناسب و منصفانه به دست مشتری می رسید. اما مشکل اینجاست که اقتصاد ما هماهنگ نیست. بنابراین، دولت ها چاره ای جز افزایش تعرفه ها یا اعمال تحریم ندارند.

بخوانید:  اولین شعبه فروشگاه مرکزی ایساکو افتتاح شد

نتیجه این روند چه خواهد بود؟ منظورم این است که این وضعیت در نهایت منجر به چه مشکلاتی می شود؟

نتیجه این می شود که افراد و شرکت هایی که موفق به واردات شده اند، اجاره نامه دارند و در صورت ممنوعیت یا افزایش تعرفه، خودرو را چند برابر قیمت بازار می فروشند و این موضوع هیچ گاه بازار خودرو را بیشتر نمی کند. رقابتی این چیزی است که شما به آن تجربه می گویید. در حالی که نظریه پردازان و خواهان این قانون نظر دیگری داشتند. تا به حال گفته می شود خودروهای وارداتی بازار خودرو را رقابتی تر می کند، اما هیچکس امیدی به رسیدن به این هدف ندارد.

آیا این بدان معناست که رقابتی وجود نخواهد داشت؟

رقابت مفهوم خاصی دارد و این خودروها باید بر اساس رقابت قیمت گذاری شوند اما دولت قیمت گذاری اجباری را اجرا می کند. یعنی خودرو با قیمت 2.5 میلیارد تومان وارد می شود اما تا سقف 4 میلیارد تومان در بازار به فروش می رسد. در حالی که قیمت این خودرو از ابتدا باید 4 میلیارد تومان باشد.

اگر رقابت واقعی باشد این 4 میلیارد تومان سود بسیار بالایی دارد و دولت باید برای افزایش عرضه و ایجاد رقابت از این بخش و سایر واردات مالیات بگیرد. اما برعکس، این وضعیت توسط دولت ترویج می‌شود و طبق ماده ۲ بخشنامه شورای رقابت، خودروهای وارداتی را مشمول انحصار می‌داند، بنابراین قیمت‌گذاری می‌کند و منجر به قیمت‌گذاری اجاره می‌شود و از آنجایی که اجاره بها افزایش می‌یابد. هرگز منجر به رقابت نمی شود.

همین امر در مورد خودروهای دست دوم نیز صدق می کند. مدتی طول خواهد کشید. این سوژه ها در دولت قبل به عنوان گفتار درمانی استفاده می شد تا به خاطر بسپارند. اما من شک دارم که دولت جدید بتواند این قانون را اجرا کند. چون این قانون در هر صورت مشکل دارد; مقررات واردات خودروهای فرسوده نه تنها در خصوص تشریفات ارزی بلکه در خصوص مسائل فنی و امور گمرکی نیز نیازمند دستورالعمل و مقرراتی است.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250147/%D8%B3%D9%87-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%84%D8%B9%D9%85%D9%84-%D9%84%D8%A7%D8%B2%D9%85-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%87