ارزش بازار واحدهای کامیون و تراکتور در سال 2023 برابر با 141.7 میلیارد دلار بود و انتظار می رود تا سال 2032 با CAGR بیش از 5.2 درصد رشد کند. جهانی شدن روزافزون و گسترش تجارت بین المللی محرک اصلی رشد بازار در این سال ها خواهد بود. با افزایش تجارت جهانی، تقاضا برای راه حل های حمل و نقل کارآمد و قابل اعتماد تشدید شده است و در نتیجه تقاضا برای کامیون ها و تراکتورها در حمل و نقل از راه دور و برون مرزی افزایش یافته است.
علاوه بر این، کامیون ها و تراکتورها نقش مهمی در اتصال بنادر، مراکز تولیدی و مراکز توزیع ایفا می کنند و حرکت روان کالاها را در سراسر قاره ها تسهیل می کنند. ظهور تجارت الکترونیک و مدل های تحویل به موقع بر نیاز به شبکه های حمل و نقل قوی تأکید می کند. جایی که تراکتورها و کامیون های سنگین نقش اساسی دارند. علاوه بر این، توسعه مسیرهای تجاری جدید و سرمایه گذاری های زیرساختی در بازارهای نوظهور باعث افزایش تقاضا برای این وسایل نقلیه، تشویق رشد بازار و تشویق نوآوری در طراحی کامیون و راه حل های لجستیکی می شود.
توسعه شهری; عامل اصلی افزایش تقاضا برای کامیون و تراکتور
بر اساس پیش بینی های مبتنی بر آمار منتشر شده توسط سازمان ملل و مطالعه «چشم انداز شهرنشینی جهان 2024»، پیش بینی می شود که در ژانویه سال 2024، نزدیک به 70 درصد از جمعیت جهان در شهرها زندگی کنند و جمعیت شهری 2.3 میلیارد افزایش یابد. مردم در سی سال آینده. این شهرنشینی سریع بر تجارت بین المللی فشار وارد می کند و به وسایل حمل و نقل مناسب و خدمات لجستیکی پیشرفته نیاز دارد و در نتیجه تقاضا برای این بازار افزایش می یابد.
علاوه بر این، گسترش تجارت الکترونیک و تحویل به طور قابل توجهی بازار تراکتور و کامیون را با تقاضای رو به رشد هماهنگ می کند. با رشد تجارت الکترونیک، نیاز به زیرساخت های لجستیکی قوی برای رسیدگی به حجم زیادی از کالاها و اطمینان از تحویل به موقع افزایش می یابد. در عین حال، کامیون ها نقش مهمی در حمل و نقل کالا از مراکز توزیع به مراکز منطقه ای و حمایت از تقاضای روزافزون برای خدمات تحویل سریع و مطمئن دارند. افزایش خرید آنلاین منجر به تمرکز بیشتر بر بهبود زنجیره تامین و افزایش قابلیت های حمل و نقل خواهد شد.
نقش حمایت و برنامه ریزی دولت در کنترل عرضه و تقاضا برای بارهای سنگین
با ادامه رشد تقاضا برای این خودروها، انتظار می رود فروش و سرمایه گذاری در ناوگان خودروهای سنگین نیز افزایش یابد. حمایت و برنامه ریزی دولت یکی از مهمترین اصول کنترل عرضه و تقاضای خودروهای سنگین خواهد بود. در مارس 2023، دولت هند برنامه های خود را برای سرمایه گذاری قابل توجه در بهبود زیرساخت های جاده ای برای تسهیل جابه جایی کالا در سراسر مراکز شهری و مرزهای بین المللی اعلام کرد. هدف این پروژه حمایت از بخش رو به رشد تجارت الکترونیک و پاسخگویی به تقاضای رو به رشد برای کالاهای مصرفی در مناطق شهری است.
از سوی دیگر شرکت های کوچک و متوسط \u200b\u200bبه دلیل هزینه های بالای تامین این خودروها با موانع قابل توجهی در بازار مواجه هستند که باعث می شود نیاز آنها به حمایت های دولتی و برنامه ریزی صحیح افزایش یابد.
این کامیون ها اغلب صدها هزار دلار قیمت دارند و نیاز به سرمایه گذاری اولیه زیادی دارند. این بار مالی می تواند به ویژه برای شرکت هایی با سرمایه محدود چالش برانگیز باشد. علاوه بر قیمت خرید، شرکت ها باید هزینه های تامین مالی، بیمه و نگهداری را نیز در نظر بگیرند.
چنین هزینه های اولیه بالایی می تواند مانع گسترش ناوگان و پذیرش مدل های جدیدتر و پیشرفته تر شود. در نتیجه، بسیاری از شرکت ها ممکن است به بازار کامیون های مستعمل یا راه حل های حمل و نقل جایگزین روی بیاورند. این روند نه تنها پتانسیل رشد بخش جدید کامیون های سنگین را محدود می کند، بلکه چالش هایی را برای تولیدکنندگان با هدف افزایش فروش ایجاد می کند.
تاثیر فناوری بر گسترش بازار و جذب سرمایه گذاری
موضوع دیگری که کامیون ها را در سال های آینده به جلو نگه می دارد، پیشرفت های تکنولوژیکی قابل توجه در فناوری خودران است. ادغام فناوری هایی مانند سیستم های کمک راننده پیشرفته و رانندگی کاملاً خودمختار، صنعت را گرد هم می آورد و در عین حال ایمنی، کارایی و مقرون به صرفه بودن را افزایش می دهد.
این فناوری ها باعث کاهش خطاهای انسانی و در نتیجه کاهش تصادفات و حق بیمه می شود.
همچنین مصرف سوخت و برنامه ریزی مسیر را بهینه می کند، کارایی کلی را بهبود می بخشد و زمان خرابی را کاهش می دهد. علاوه بر این، کمبود رانندگان واجد شرایط، پذیرش کامیون های خودران را تسریع کرده است. این خودروها می توانند به طور مداوم بدون نیاز به استراحت کار کنند و در نتیجه بهره وری را افزایش دهند.
همانطور که قوانین برای جا دادن وسایل نقلیه خودران و بهبود قابلیت اطمینان فناوری تکامل می یابند، انتظار می رود که استفاده از کامیون ها و تراکتورهای خودران رشد کند، بازار را گسترش دهد و سرمایه گذاری های قابل توجهی را از تولیدکنندگان و شرکت های لجستیک جذب کند.