پس از افزایش مشکلات مالی و پرداخت نشدن سفارش قطعه سازان از خودروسازان، روز گذشته برخی از اعضای هیات مدیره انجمن صنفی سازندگان قطعات یدکی و مجموعه سازان خودرو در نشست خبری چالش های جدی پیش روی این صنعت را بیان کردند.
به گفته این فعالان عرصه تولید قطعات یدکی، اکنون قراردادهای 120 روزه بین قطعه سازان و خودروسازان به یک معضل بزرگ تبدیل شده و تاخیر در پرداخت، فشار زیادی بر زنجیره تامین و تولید وارد کرده است. بر این اساس، با توجه به تعهدات سنگین 100 هزار میلیارد تومانی خودروسازان و وعده های محقق نشده، آینده صنعت خودرو در هاله ای از ابهام قرار دارد. این وضعیت نیازمند توجه عاجل و همکاری نزدیک تر خودروسازان و قطعه سازان همراه با حمایت دولت است تا بتوانند به ارتقای کیفیت و افزایش تولید در کشور کمک کنند.
باید گفت؛ چندی پیش انجمن قطعه سازان در نامه ای به رئیس جمهور از سیاست های نادرست و ناکارآمد خودروسازان که گاه زیر پای قطعه سازان نوشته می شود انتقاد کرد و خواستار اصلاح سیاست های کلی قطعات یدکی شد. تولید کنندگان صنعت خودروسازی. در این نامه که به امضای 110 قطعه ساز مبنی بر عواقب واردات بی رویه لوازم یدکی بی کیفیت و غیر اصل چینی (که در نتیجه همین سیاست های کلان غلط و کمبود منابع ارزی تبلیغ شده است. عدم پرداخت مطالبات صنعت قطعات یدکی، قراردادها به خودروسازان نسبت به یکجانبه گرایی، جرایم متعدد و متعدد در حساب قطعه سازان، عدم تامین ارز مورد نیاز و همچنین عدم به روز رسانی قیمت لوازم یدکی هشدار داده شد. برای خودروسازان او هست
امضاکنندگان نامه مذکور تاکید میکنند در صورت اصلاح سیاستهای کلی خودروسازان، امکان افزایش تیراژ تولید خودرو به رکورد ۶۰۰۰ دستگاه در روز با عرضه قطعات یدکی در کشور امکانپذیر خواهد بود.
فرهاد بهنیه سخنگوی رسمی انجمن تولیدکنندگان قطعات یدکی و مونتاژ خودرو
وی قول داد 8 تلاش برای بهبود شرایط تولید قطعات یدکی به خودروسازان اختصاص دهد
بر اساس جلساتی که با آقای مقیمی معاون وزیر صنعت و رئیس هیات مدیره سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران داشتیم، اقدامات خوبی انجام شده و باید اقدامات مناسبی برای ساماندهی شرایط انجام شود. اما اگر افزایش قیمت به درستی مدیریت نشود، تاثیر مثبت آن در ارتقای کمی و کیفی تولید و عرضه خنثی می شود و اعتماد عمومی را آسیب جدی می زند و موجب نارضایتی می شود.
مشکلات ناشی از اختلاف قیمت بین بازار و کارخانه یکی از چالش های جدی پیش روی صنعت قطعه سازی است و نیاز به توجه فوری دارد.
در جلسه 16 آذرماه با دکتر مقیمی، اختصاص 8 واحد به خودروسازان برای کنترل واردات قطعات یدکی و بهبود شرایط تولید قطعات مورد بحث و بررسی قرار گرفت. اما اجرای کامل این تصمیمات همچنان نامشخص است.
اگر این تصمیمات اجرایی نشود، ممکن است مشکلات بیشتری در صنعت خودرو و قطعات یدکی کشور ایجاد شود. به همین دلیل این تصمیمات باید به سرعت اجرا شود تا از بروز بحران های بعدی جلوگیری شود.
این وضعیت هشدار دهنده نیازمند توجه فوری و همکاری نزدیک تر بین خودروسازان و سازندگان قطعات یدکی است. به نظر می رسد حمایت های دولتی نیز می تواند به بهبود کیفیت و افزایش تولید در کشور کمک کند. بنابراین با توجه به شرایط فعلی لازم است تمامی دست اندرکاران این صنعت به یکدیگر نزدیک شده و راه حل های موثری برای رفع مشکلات موجود بیابند.
از این منظر خواستار برگزاری جلسات منظم و مشترک بین خودروسازان، قطعه سازان و مسئولان دولتی هستیم تا بتوانیم این بحران را به صورت یکپارچه و هماهنگ حل کنیم.
حسین اخوان، نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان قطعات یدکی و مجموعههای خودرو
700000 خودروی جدید در پارکینگ های منازل مردم ذخیره شد
قراردادهای فعلی بین قطعه سازان و خودروسازان معمولاً 120 روزه است، اما متاسفانه در این مدت مطالبات قطعه سازان به طور کامل پرداخت نشده است که فشار مالی بر صنعت را افزایش داده و نگرانی های زیادی را ایجاد کرده است.
مجموع تعهدات خودروسازان در قبال قطعه سازان بالغ بر 100 هزار میلیارد تومان است. این مقدار زیاد نشان دهنده حجم بالای بدهی خودروسازان و تاثیر آن بر زنجیره تامین و تولید است. طبیعتا خودروسازان قول دادند تا پایان ماه جاری بخشی از این تعهدات معوقه را پرداخت کنند.
خودروسازان نیز اعلام کردند که مطالبات معوق ما از افزایش قیمت فروش محصولات خود را پرداخت خواهند کرد. اگرچه این وعده امیدوارکننده به نظر می رسد، اما هنوز ابهامات زیادی در مورد زمان و چگونگی تحقق آن وجود دارد. چرا که طبق برآوردها و با توجه به اینکه تعهداتی که خودروسازان به مشتریان خود دارند مشمول افزایش قیمت های اخیر نمی شود، این تغییر قیمت ها تا پایان سال حدود 10 رقم قابل توجه را برای آنها به همراه خواهد داشت.
این وضعیت نشان دهنده چالش های جدی در زنجیره تامین و تولید است که ممکن است منجر به کاهش کیفیت و کمیت تولید شود. این در حالی است که ما با فشارهای ناشی از سیاست های انقباضی بانک ها در زمینه تسهیلات بازپرداخت نیز مواجه هستیم که صنعت خرده فروشی را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. بسیاری از قطعه سازان به دلیل کمبود منابع مالی کافی قادر به تامین مواد اولیه نیستند و به فعالیت خود ادامه می دهند.
این مشکل نه تنها تولید قطعات یدکی را تحت تاثیر قرار می دهد، بلکه می تواند قیمت نهایی خودرو را نیز افزایش دهد. در عین حال در صورت وجود نقدینگی و مواد اولیه می توان ظرفیت تولید را افزایش داد و قطعه سازان می توانند نیاز تولید سالانه بیش از 2 میلیون خودرو را تامین کنند. این می تواند به رونق این صنعت و ایجاد اشتغال کمک کند. همچنین عرضه به موقع می تواند منجر به افزایش تولید خودرو و کاهش قیمت در بازار خودرو شود.
اما در حال حاضر به دلیل کاهش تولید و کمبود عرضه در مقابل تقاضا، خودرو به کالای سرمایه ای برای مردم تبدیل شده است. طبق آمار، مردم حدود 700 هزار خودرو را در پارکینگ های خانه خود ذخیره کرده اند.
در چنین شرایطی دستیابی به قیمت در کارخانه می تواند دست خودروساز را برای افزایش تولید و عرضه برای بهبود شرایط و کاهش فشار بر مصرف کنندگان باز کند. این اهمیت نشان دهنده نیاز به برنامه ریزی دقیق تر و تصمیم گیری هوشمندانه تر در صنعت خودرو است.
در هر صورت با در نظر گرفتن میانگین کاهش 6 درصدی تولید قطعه سازان و لزوم حمایت های لازم برای بهبود این افت تولید که یکی از عوامل محدود بودن عرضه خودرو و بازار بالای آنهاست. قیمت ها امیدواریم با تامین نقدینگی و انجام تعهدات خودروسازان، تولید قطعات یدکی دوباره افزایش یابد.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/252151/%D8%B3%D9%87-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%AF-%D8%AA%D8%B9%D9%88%DB%8C%D9%82-%D8%AF%D8%B1-%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D9%85%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%A8%D8%A7%D8%AA-%D9%82%D8%B7%D8%B9%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%86