سوخت های مصنوعی با آینده هماهنگ هستند

با قریب الوقوع ممنوعیت خودروهای احتراق داخلی در برخی کشورها، سوالاتی در مورد توسعه سوخت های جایگزین مانند سوخت های مصنوعی مطرح شده است. اما آیا این سوخت ها در کنار محصولات الکتریکی می توانند در کاهش آلایندگی خودروها نقش داشته باشند؟

برخی از خودروسازان و دولت ها تولید سوخت های جایگزین مانند هیدروژن را کاهش می دهند، اما برخی دیگر می خواهند به انواع دیگر از جمله سوخت های مصنوعی و سوخت های زیستی روی بیاورند.

یکی از انواع سوخت های مصنوعی e-fuel نامیده می شود که در واقع مخفف عبارت electro-fuel است که البته برای راحتی کار از همان اصطلاح سوخت مصنوعی استفاده می کنیم.

این نوع سوخت با استفاده از هیدروژن و کربن سبز تولید می شود که معمولاً از زیست توده و دی اکسید کربن گرفته شده از جو به دست می آید. سوخت های مصنوعی با جداسازی هیدروژن و اکسیژن از آب با استفاده از برق ساخته می شوند. گام بعدی در این فرآیند، گرفتن دی اکسید کربن از هوا و سپس ترکیب آن با هیدروژن است.

سوخت های مصنوعی کربن خنثی هستند، به این معنی که انتشار CO2 آنها برابر با مقدار CO2 مصرف شده است. به همین دلیل، برخی از برندها مانند پورشه، سوخت های مصنوعی را جایگزین بالقوه ای برای خودروهای برقی می دانند. برخی از مردم بر این باورند که کاهش کربن اتمسفر از طریق فتوسنتز در طول رشد زیست توده، انتشارات ناشی از مصرف سوخت موتور را خنثی می کند.

سوخت های مصنوعی مزایایی دارند که به آنها اشاره می کنیم. امروزه بدون نیاز به تغییر موتور می توان از این نوع سوخت در خودروهای مدرن استفاده کرد.

بخوانید:  اژدهای زرد بازار خودروی ایران را می بلعد!

امکان استفاده از این سوخت در خودروهای سنگین و کامیون های کوچک نیز وجود دارد. در حالی که سوخت های دیگر مانند هیدروژن و برق به زیرساخت های خاص خود نیاز دارند، سوخت های مصنوعی را می توان در زیرساخت های موجود استفاده کرد.

فرآیند سوخت گیری در عرض چند دقیقه انجام می شود، درست مانند خودروهای معمولی بنزینی و دیزلی. اما بهتر است به نقاط ضعف سوخت های مصنوعی بپردازیم.

مشکل اصلی این نوع سوخت به هزینه بالای تولید در کنار تولید کم مربوط می شود. اگرچه فرآیند تولید سوخت های مصنوعی تمیزتر است، اما همچنان گازهای مضر تولید می کند.

مانند سوخت های فسیلی، سوزاندن آنها مونوکسید کربن و اکسید نیتروژن را در جو زمین آزاد می کند. نکته دیگر اینکه برای تولید هیدروژن از این سوخت ها به انرژی زیادی نیاز است.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249781/%D8%B3%D9%88%D8%AE%D8%AA-%D9%85%D8%B5%D9%86%D9%88%D8%B9%DB%8C-%D9%87%D9%85%D8%A7%D9%87%D9%86%DA%AF-%D8%A8%D8%A7-%D8%A2%DB%8C%D9%86%D8%AF%D9%87