سود باعث افزایش ضرر خودروسازان می شود

به گزارش « اخبار خودرو »، یکی از اعضای تحریریه روزنامه «دنیای خودرو» در این باره نوشت:

بر اساس صورت سود و زیان تلفیقی شرکت فولاد مبارکه اصفهان (سهامی عام) برای سال مالی منتهی به 8 اسفند 1402 هجری شمسی، این شرکت بالغ بر 122 هزار میلیارد تومان سود خالص معادل زیان انباشته ایران محقق کرد. خودرو و سایپا پارسال. ضرر در حال حاضر به 200 رسید.

نکته قابل توجه این است که دو خودروساز بزرگ کشور از مشتریان بزرگ فولاد مبارکه هستند و ورق های فولادی این شرکت را با قیمتی معادل فوب ریال خلیج فارس عرضه می کنند. اما از سوی دیگر به دلیل قیمت گذاری اجباری مجبورند محصولی با وزن 60 تا 70 درصد مواد اولیه معدنی را زیر قیمت تمام شده بفروشند.

این تبعیض در قیمت گذاری محصولات شرکت ها و کارخانجات دولتی حکایت دیروز و امروز نیست. شورای رقابت تابستان 1395 دستورالعمل تنظیم بازار ورق گرم را با توجه به بررسی فرمول قرارداد و قیمت گذاری این کالای واسطه ای با حذف متغیر اعمال ضریب تعرفه گمرکی اصلاح کرد.

این شورا همچنین به فولادسازان دستور داد برای جلوگیری از قیمت گذاری قطار محور ۲۵ درصد کالاهای خود را در بورس عرضه کنند. اما شرکت فولاد مبارکه به جای تبعیت از بخشنامه های این دستگاه اداری، ورود شورای رقابت قیمت به بحث مدیریت قیمت ورق را منوط به ورود شورا به مدیریت قیمت ماده اولیه خود یعنی سنگ آهن دانست. انتظارات خودروسازان نیز در مورد قیمت گذاری مواد اولیه از جمله فلزات و پلیمرها (که اتفاقاً تولید کارخانه های دولتی و انحصاری است)؛ اما هیچ اهمیتی به آن ندهید.

بخوانید:  پس از خودرو برقی، انتخاب بعدی شما چیست؟

با این حال، اگرچه شورای رقابت مسئولیت تعیین یا تعیین قیمت خودرو را به سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده و وزارت ایمنی واگذار کرده است، اما این وزارتخانه خودروسازان را نیز مجبور به پیروی از این روش منسوخ قیمت‌گذاری کرده است، در حالی که تحریم‌ها و مجازات‌های جدید موجب شده است. منجر به نفوذ داخلی بر صنعت خودرو، کشور را در معرض خطر ورشکستگی قرار می دهد.

در چنین شرایطی فعالان صنعت خودرو و بازار امیدوارند تیم اقتصادی دولت چهاردهم با قیمت گذاری دستوری کالاهای تولیدی بدون توجه به موضوع، این واقعیت را بپذیرند که مشکلات اقتصادی کشور از پایین به بالا قابل حل نیست. افزایش هزینه های تولید، امکان «بی حرکت ماندن» وجود نداشت زیرا قدرت خرید مردم را از نرخ تورم حذف کرد.

در مورد «درآمد سرانه»، حتی با در نظر گرفتن قیمت پایین بنزین در ایران که برخی آن را ارزان‌تر از آب معدنی می‌دانند، ایرانی‌ها رتبه پایینی در رتبه‌بندی جهانی دارند و به طور کلی شهروندان ما حاضر به خرید خودروی باکیفیت هستند. که هیچ نمونه ای در دنیا وجود ندارد و قیمت آن حداقل 15 تا 20 هزار دلار است و هنوز افتتاح نشده است اما مشخص است که با قیمت گذاری هدفمند نمی توان این مشکل را حل کرد.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250633/%D8%B3%D9%88%D8%AF%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D8%B2%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D9%BE%D9%87%D9%84%D9%88-%D9%85%DB%8C-%D8%B2%D9%86%D8%AF