شرایط صادراتی‌های چینی به بازار اروپا

نیو

به‌این ترتیب می‌تواند به‌راحتی و با سرعت بیشتری سهم بازار را در مناطقی مانند آمریکای لاتین، خاورمیانه و آفریقا به‌دست آورد. با این حال، با وجود پتانسیل، این برندها با بزرگ‌ترین چالش روبه‌رو هستند: شهرت بد محصولات چینی در غرب. و این نه تنها به‌پول، بلکه به‌زمان زیادی نیز برای اصلاح نیاز دارد.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/245867/%D8%B4%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%B7-%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D8%B1%D9%88%D9%BE%D8%A7

براساس گزارش «رویترز» طبق گزارش انجمن خودروهای مسافری چین، Zeekr مدل ۰۰۱ را اواخر سال ۲۰۲۱ در چین عرضه کرد. فروش آن در ۹ ماه اول به ۳۹ هزار و ۴۷۴ دستگاه رسید؛ درحالی ‌که تسلا در همین مدت ۲۱۹ هزار و ۱۱۲ کراس‌اوور مدل Y را در چین فروخت.

به‌رغم وسعت، چین هنوز در مقایسه با نسبت وسایل نقلیه جدید و جمعیت از همتایان خود در غرب ضعیف‌تر است؛ جایی که ایالات‌متحده با ۴۰.۶ در میان بالاترین کشورها و اروپای غربی با ۲۴.۴ در کمترین سطح این قاره قرار دارد. تولید بسیار زیاد است؛ اما همه برندها پتانسیل حضور جهانی را ندارند.

این شرکت به‌عنوان یک برند رقابتی خودرو ارزان‌قیمت چینی قرار گرفته است. آن‌ها به‌لطف محصولات بدون ظرافتشان که هنوز هم جذاب و ارزان برای خرید و نگهداری هستند، مانند داچاهای چین هستند. فرمول ساده است: خودروها با استفاده از برند جهانی‌تر شریک خود، شورولت تغییر نام می‌دهند.

مدیر عامل شرکت جیلی زیکر (Zeekr) گفت: «تجارت خودروهای برقی ممتاز گروه هلدینگ جیلی ژجیانگ قصد دارد نخستین خودرو الکتریکی تولیدشده با نام تجاری زیکر را در اروپا در سال آینده به‌فروش برساند.

جوینت‌ونچر جنرال‌موتورز «وولینگ»

در ماه ژوئن حدود یک میلیون دستگاه خودرو جدید وارد بازار اتحادیه اروپا شد. فروش خودرو در این ماه، همچون ۱۱ ماه پیش از آن روند صعودی داشت و افزایش ۱۷.۸ درصدی را نشان داد. در شش ماه نخست سال ۲۰۲۳ درمجموع ۵.۴ میلیون‌دستگاه خودرو آماده فروش شد که نسبت به‌مدت مشابه سال قبل از آن افزایش ۱۷.۹ درصدی را نشان می‌دهد.

بخوانید:  رشد ۴۰ درصدی هزینه نگهداری خودروهای سنگین

احتمالا غربی‌ترین برند چینی است. به‌لطف پیوندهای قوی با سایر تولیدکنندگان غربی که بخشی از گروه جیلی هستند، این برند به‌پلت‌فرم‌ها و فناوری‌های رقابتی مطابق با استانداردهای اروپا و آمریکای شمالی دسترسی دارد.

BYD هنوز در اروپا جا نیفتاده است؛ اما در مناطق دیگر مورد توجه قرار گرفته است. این برند یکی از سریع‌ترین برندهای در حال رشد در جهان است که به‌لطف طیف گسترده‌ای از خودروهای پلاگین-هیبرید و تمام‌الکتریکی به‌چنین شرایطی رسیده است.

جیلی

موقعیت آن جایی بین جریان اصلی و بخش ممتاز بازار است؛ بنابراین می‌تواند به‌مناطقی مانند آمریکای لاتین، خاورمیانه و آسیای جنوب شرقی نفوذ کند؛ جایی که همه نمی‌توانند یک خودرو برقی درجه یک را بخرند. BYD از ژانویه ۲۰۲۲ شش مدل تولیدی را معرفی کرده است.

ام‌جی

این نام درحال حاضر جهانی‌ترین برند خودرو از چین است؛ حتی اگر به‌طور رسمی چینی نباشد. MG نام تجاری بریتانیایی است که تقریبا ۱۰۰ سال است در صنعت‌خودرو فعالیت دارد؛ اما از سال ۲۰۰۶ تحت کنترل چین است. سایک مالک فعلی و مسئول گسترش سریع آن است. درواقع، فروش MG از ۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه در سال ۲۰۱۳ به‌حدود ۴۵۰ هزار دستگاه در سال گذشته رسید. در سال ۲۰۲۲ این برند محبوب‌ترین برند «داخلی» خارج از چین بود.

پتانسیل آن‌ها براساس توانایی تولید خودروهای الکتریکی جذاب و بسیار رقابتی برای توده‌های اقتصادهای توسعه‌یافته و در حال توسعه است. MG چهارمین برند پرفروش BEV (خودرو الکتریکی باتری‌دار) در اروپا در نیمه نخست سال ۲۰۲۳ شد که بسیار جلوتر از سایر برندهای اصلی مانند رنو، پژو یا هیوندای بود.

بخوانید:  رشد ۶۲ درصدی خریداران سازمانی پیکاپ فوتون نیوفیس ایران خودرو دیزل

با این اوصاف، در ادامه پنج برندی مرور می‌شوند که به‌راحتی خود را در خارج از چین می‌توانند تثبیت کنند. بازار خودرو در اتحادیه اروپا همچنان مسیر رونق را می‌پیماید.

انجمن خودروسازان اروپا می‌گوید در ماه ژوئن یک میلیون دستگاه خودرو نو ثبت شده و در این میان تعداد خودروهای برقی بیش از همه افزایش یافته است. به‌گفته انجمن خودروسازان اروپا (Acea) در بروکسل،‌ در ماه ژوئن سهم خودروهای برقی نو در بازار افزایش یافت و به ۱۵.۱ درصد رسید؛ درحالی که سهم خودروهای دیزلی برابر با ۱۳.۴ درصد بود.

به‌گفته این انجمن، بیش‌ترین افزایش از آن خودروهای برقی بود. با این حال خودروهای بنزینی با سهم بیش از ۳۶ درصدی بیش از همه به‌فروش رفتند. پس از آن خودروهای هیبرید با سهمی حدود ۲۴ درصد بیش‌ترین فروش را از آنِ خود کردند.

بنابراین زیکر به فهرست روبه‌رشد خودروسازان چینی می‌پیوندد که به‌دنبال راه‌اندازی یا گسترش فروش خودروهای الکتریکی در اروپا در سال آینده هستند.» جیلی، مالک ولوو، پولستار و سرمایه‌گذار مرسدس‌بنز زیکر را در سال ۲۰۲۱ به‌عنوان یک برند برتر با هدف مشتریان جوان‌تر راه‌اندازی کرد.

خودروهای جیلی در سگمنت‌های پایه و Zeekr در سگمنت‌های رده‌بالا می‌توانند از طیف گسترده‌ای از سدان‌ها و شاسی‌بلندها بهره ببرند که هم‌اکنون در کشورهایی مانند روسیه (چهارمین برند پرفروش خودروهای سواری تا نیمه اول ۲۰۲۳) فروش خوبی داشته‌اند.

اگر تسلا و برندهای برتر آلمانی نبودند، NIO می‌توانست به‌راحتی یکی از بازیگران اصلی خودروسازی امروزی باشد. با این حال، به‌مبارزه با این رقبا ادامه می‌دهد و به «تسلای چینی» با طیف وسیع‌تری از محصولات نسبت به‌شرکت آمریکایی تبدیل شده است. پتانسیل آن در فناوری (عملکرد باتری)، قابلیت‌های نرم‌افزار و برنامه تعویض باتری نهفته است. با این حال، به‌عنوان یک برند ممتاز، دسترسی جهانی ندارد و همچنان به‌زمان و آگاهی نیاز دارد تا بخش مرتبطی از بازار اروپا را در اختیار بگیرد.

بخوانید:  طرح فروش جدید نقد و اقساطی جک J4 - شهریور 1402

بی‌وای‌دی