شروع به صدور قیمت از خودروسازان گران قیمت

در این زمینه میلاد بجی کارشناس اقتصادی به بیان نظر خود پرداخت.

چرا فروش خودرو در ایران تبدیل به یک چالش شده است؟

در سال های گذشته روش های مختلف عرضه و فروش خودرو را بررسی کرده ایم. مدتی سامانه ای برای فروش در نظر گرفته شد که سایت خودروساز بسته شد و امکان ثبت نام از مردم سلب شد. بعد از آن به سمت قرعه کشی رفتیم و پس از آن سیستم ایجاد شد و اکنون دوباره قرعه کشی برای فروش خودرو در نظر گرفته شده است. همه اینها نشان می دهد که در سال های اخیر روش مناسبی برای قیمت گذاری خودرو در پیش نگرفته ایم. این روند باعث ایجاد فاصله قیمتی بین کارخانه و بازار شده و تقاضای زیادی برای خودرو ایجاد کرده است.

در چنین شرایطی راه پیش روی سیاستمدار چیست؟

در این سال ها روش های مختلف قیمت گذاری و فروش در نظر گرفته شده است که هیچ برتری نسبت به سایر روش ها ندارد. هیچ یک از این مدل ها خوب نبودند، خریدار نمی توانست به ماشین دسترسی پیدا کند و سازنده ماشین با مشکلات جدی مواجه شد. این فرآیند باعث می شود که سازنده خودرو با ضررهای انباشته مواجه شود. سیاستگذار به دنبال راهی برای جلب رضایت عمومی و کمک به توسعه صنعت خودرو بود که متاسفانه جواب نداد. همه اینها نشان می دهد که قیمت گذاری خودرو در ایران اشتباه است و این موضوع باید اصلاح شود.

این روند چگونه باید اصلاح شود؟

باید مرحله به مرحله روندی تدریجی را طی کنیم تا قیمت خودرو واقعی شود. این آزادسازی باید از گران ترین خودروهای خودروسازانی که در بازار رقیب دارند، انجام شود، در مورد بقیه خودروها باید قیمت ها منصفانه باشد و قیمت ها باید ماهی یک بار افزایش یابد. علاوه بر این باید بتوانیم سیاست هایی را برای کاهش هزینه های تولید، افزایش کیفیت و … اعمال کنیم.

بخوانید:  چینی ها تلاش می کنند در خط مقدم تولیدکنندگان کامیون هیدروژنی باشند

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250450/%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D9%87%D8%A7-%D8%B1%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D8%A2%D8%BA%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D9%86%DB%8C%D8%AF