در حالی که تحریم ها صنایع داخلی را تحت فشار قرار داده و ناوگان خودروهای تجاری امکان نوسازی را از دست داده است، مصوبات داخلی و تغییرات در قوانین کشور نیز خودروسازان را بیش از گذشته تحت فشار قرار داده است. از یک سو شرایط سخت تامین قطعات یدکی و هزینه های بالای تولید و از سوی دیگر قوانینی که هر روز کار را برای تولیدکنندگان سخت تر می کند، صنعت بازاریابی کشور را با مشکلات عدیده ای مواجه کرده است.
در همین راستا استانداردهای 85 گانه و تولید اجباری خودروهای دیزلی یورو 5 باعث شد بیش از 6000 خودروی یورو 4 با فیلتر دوده در کارخانه های داخلی ذخیره شده و امکان شماره گذاری از دست برود. این در حالی است که اخیرا هیات وزیران بنا به پیشنهاد وزارت امنیت و سازمان حفاظت محیط زیست مصوبه ای صادر کرده و مقرر کرده است که شماره گذاری این خودروها محدود نشود.
بیش از 6 هزار خودروی دیزل یورو 4 شماره گذاری شده است
مصوبه هیئت وزیران در مورد شماره گذاری بدون مانع 6636 خودروی دیزلی با استاندارد یورو 4 و فیلترهای جاذب دوده بر اساس مشخصات خریدار و شماره بدنه خودرو ابلاغ شد.
بر اساس این تصمیم که به پیشنهاد مشترک وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حفاظت محیط زیست و به استناد اصل 138 قانون اساسی در جلسه 25 آبان ماه سال جاری به تصویب هیات وزیران رسید. جمهوری اسلامی ایران؛ با توجه به اینکه تعدادی از خودروهای دیزلی تولید داخل با استاندارد یورو 4 قبلاً به مشتریان فروخته شده است و در صورت اعمال قوانین مربوط به استانداردهای مصوب، روند شماره گذاری این خودروها متوقف شده و نارضایتی خریداران را در پی خواهد داشت. ، تنها 6636 خودروی دیزلی یورو 4 مجهز به فیلتر جاذب دوده از ... تا پایان سال 1403 بدون مانع باعث کاهش آلایندگی و نزدیک به استانداردهای مصوب می شود.
پایان دپوی خودرو یورو 4 در خرمیزل ایران
ایران خودرودیزل نیز همزمان با ابلاغ مصوبه جدید هیات وزیران اعلام کرد: با رفع مشکلات مربوط به صدور مجوز شماره گذاری محصولات، روند تولید و تحویل محصولات ایران خودرودیزل در ماه های پایانی تسریع خواهد شد. سال.”
بر اساس اعلام این شرکت، ایران خوردیزل در ابتدای سال جاری مجوز تولید هفت محصول را نگرفت و در زمینه تولید سایر محصولات نیز با مشکلات ارزی زیادی مواجه شد که منجر به کاهش تولید شد. تجارت و در نتیجه تاخیر در تحویل محصول به مشتریان.
ایران خوردیزل با شناسایی پروژه های متعدد برای عبور از شرایط فعلی، علاوه بر تولید و تحویل محصولات به مشتریان، خودروهای تولیدی خود را تا پایان سال به استانداردهای 85گانه مجهز می کند.
بر این اساس، شرکت ایران خودرو دیزل متعهد به فروش 5501 دستگاهی در ابتدای سال شد که علاوه بر تحمیل هزینه های قابل توجه به این شرکت به دلیل توقف محصولات در کف کارخانه، پرداخت جریمه دیرکرد به مشتریان و سایر مشکلات مرتبط، موجب شد. نارضایتی مشتری
در این راستا و با پیگیری ها و اقدامات انجام شده، تعهدات شرکت در مهرماه به 2376 دستگاه کاهش یافت که حاکی از بهبود 57 درصدی عملکرد شرکت ایران خودرودیزل در ایفای تعهدات است و تمامی تعهدات تا پایان سال انجام خواهد شد. شرکت پایان سال.
علاوه بر مشکلات ارزی که خودروسازان در ابتدای سال جاری متحمل شدند و عدم تخصیص ارز از سوی نهادهای ذیربط و همچنین مشکلات ناشی از عدم انتقال ارز به صادرکنندگان در سال گذشته، با پیگیری های گسترده انجام شد. اقدامات قانونی انجام شده، بخشی از تامین ارز انجام شده و پول شرکای تجاری پرداخت شده است، قطعات CKD در حال حمل به داخل کشور است و به زودی وارد خطوط تولید می شود.
بر اساس این گزارش، با مساعدت نهادهای ذیربط و صدور مجوز تولید و شماره گذاری محصولات خودروهای دیزلی ایران یورو 4 توسط هیئت دولت در آبان ماه، امکان تولید و تحویل این محصولات در مدت زمان معینی برای این شرکت فراهم شد. زمانی که با افزایش تیراژ تولید در ماه های پایانی سال منجر به تحویل سریعتر محصولات به مشتریان نیز می شود.
در عین حال برنامه ریزی های لازم برای آغاز تولید محصولات با 85 مشخصات زیست محیطی انجام شده و تا پایان سال جاری محصولات این شرکت با مجوز از سازمان های استاندارد و حفاظت محیط زیست تولید و عرضه می شود.
با تمام مشکلاتی که در نیمه سال جاری وجود داشت، ایران خودرودیزل توانست با موفقیت محصول را توسعه دهد و برنامه های توسعه را در رده های مختلف محصول دنبال کند و بر همین اساس محصولاتی مانند کامیون 4.8 تنی SM2، وانت اتوماتیک دیزلی. و خودروی سواری توانو در نمایشگاه های تهران، تبریز و اصفهان در معرض دید عموم قرار گرفت و گزارش ها حاکی از استقبال خوب بازدیدکنندگان از محصولات مذکور است. طبق برنامه ریزی ها این خودروها تا پایان سال وارد خط تولید خواهند شد.
توقف تولید محصولات دیزل یورو 4
از سوی دیگر، بر اساس مصوبه جدید هیات وزیران، ثبت درخواست واردات قطعات یدکی و تجهیزات لازم برای خودروهای با مشخصات کمتر از یورو 5 و تولید خودروهای کمتر از مشخصات مذکور ممنوع است.
سازمان ملی استاندارد ایران در این تصمیم متعهد شده است که واردات قطعات و تجهیزات یدکی خودروهای سنگین با استاندارد کمتر از یورو 5 را در مبادی ورودی به کشور ممنوع کند. این قسمت از تصمیم به معنای پایان تولید خودروهای یورو 4 در کشور خواهد بود.
اما مشکل اصلی در تولید خودروهای یورو 5 ناشی از کمبود زیرساخت ها در کشور است. زیرساخت هایی مانند سوخت مناسب برای این خودروها بزرگترین مشکلات را برای آن ها ایجاد می کند و نیاز به نگهداری از این خودروها را افزایش می دهد.
اصرار قانونگذار بر حذف خودروهای یورو 4 از سایت های تولیدی می تواند مدل های نسبتا ارزان تری را از بازار داخلی حذف کند و به ورود مدل های گران تری منجر شود. در شرایطی که قدرت خرید متقاضیان این خودروها بسیار پایین است، این اقدام می تواند فرسایش ناوگان داخلی را تشدید کند.