رئیس شورای شهر تهران روز گذشته گفت: هنوز بررسی نکردهایم که کرایه تاکسیهای برقی چقدر تعیین میشود، اما در حال حاضر کرایه این تاکسیها ۵۰ درصد بیشتر از تاکسیهای بنزینی است. قبلا تعیین کرایه تاکسی برقی را به رانندگان تاکسی واگذار کرده بودیم اما در شرایط فعلی گفتیم بهتر است با مشورت شورا و منتظر تعیین قیمت باشد.
آیا دولت مشوق هایی برای خرید تاکسی برقی ارائه می دهد؟
شهرداری تهران می گوید پنج هزار تاکسی برقی وارد ناوگان تاکسیرانی شهر تهران می شود. این تاکسی ها با همکاری وزارت حراست در اختیار شهرداری تهران قرار می گیرد.
وزارت امنیت تصمیم گرفت در مرحله اول برقیسازی حملونقل، ۱۰۰ هزار تاکسی، ۲۰ هزار خودروی شخصی، ۴ هزار اتوبوس برقی و ۴۰۰ هزار موتورسیکلت برقی را وارد کشور کند. سهم تهران از این تعداد خودروی برقی کمتر از 5000 تاکسی برقی نخواهد بود.
بر اساس اعلام سازمان تاکسیرانی شهر تهران و وزارت ایمنی، تا پایان تیرماه 1403 10 هزار خودروی برقی در کشورمان به فروش می رسد که از این 10 هزار خودروی برقی، بخش زیادی از آنها به ناوگان تاکسیرانی تهران ملحق می شوند.
شهرداری تهران از برنامه خود برای فعال سازی ۲۷ هزار تاکسی در این شهر خبر داد که به تدریج وارد ناوگان حمل و نقل تهران خواهند شد. در همین راستا چندی پیش رئیس سازمان تاکسیرانی شهر تهران اعلام کرد که قیمت تاکسی های برقی 50 درصد بیشتر از تاکسی های معمولی خواهد بود.
شادی المالکی اعلام کرد که قیمت تاکسی های برقی 50 تا 80 درصد بیشتر از تاکسی های معمولی خواهد بود.
مالکی افزود: تاکسی های برقی خودروهای لوکس محسوب می شوند. بنابراین رانندگان تاکسی می توانند نرخ را تا 80 درصد افزایش دهند. اما به منظور تامین امنیت شهروندان اعلام کردیم که رانندگان این دسته از خودروها می توانند نسبت به کرایه معمولی یک خط تا 50 درصد افزایش کرایه دریافت کنند.
به گفته المالکی، تاکسی های برقی به صورت دایره ای و در جاده هایی با ترافیک بالا تردد خواهند کرد. این در حالی است که بر اساس اظهارات معاون شهردار تهران، سازمان تاکسیرانی در تلاش است تا بخشی از هزینه خرید خودروهای برقی را از منابع دولتی تامین کند.
به گفته رئیس سازمان تاکسیرانی شهر تهران، احتمال همکاری دولت برای تامین مالی خرید تاکسیهای برقی زیاد است، اما هنوز میزان کمکهای دولت به طور دقیق مشخص نیست.
البته در کشورهای مختلف کمک های دولتی انگیزه بزرگی برای گسترش استفاده از خودروهای برقی است. اما به نظر می رسد اعلام تفاوت 50 تا 80 درصدی کرایه تاکسی های برقی نسبت به تاکسی های معمولی باعث کاهش استقبال از این تاکسی ها شود. اما پیش بینی می شود تاکسی های برقی تنها در مناطق شمالی تهران فعال شوند. زیرا بعید است شهروندان سایر مناطق تهران در مقایسه با کرایه تاکسی معمولی تاکسی برقی حداقل 50 درصد تفاوت قیمت بپردازند.
افزایش کرایه تاکسی بدون مصوبه شورای شهر غیرقانونی است!
نایب رئیس کمیته ساخت و ساز و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به اخبار منتشر شده مبنی بر افزایش 50 تا 80 درصدی کرایه تاکسی برقی در پایتخت گفت: در حالی که صحبت از افزایش نرخ کرایه تاکسی برقی است. وی در پایتخت گفت: پیشنهادی برای تعیین کرایه ویژه این نوع تاکسی به شورا ارائه نشده است.
حجت الاسلام والمسلمین سید محمد عقمری در این خصوص گفت: هرگونه افزایش کرایه تاکسی های معمولی یا برقی بدون مصوبه شورای شهر تهران غیرقانونی و خلاف مقررات تلقی می شود.
وی با تاکید بر اینکه تاکسی های برقی در لیست خودروهای لوکس جایی ندارند، افزود: تاکسی های برقی خودروهای لوکس محسوب نمی شوند و ارتباطی بین این دو وجود ندارد که بتوان کرایه آن را تعیین کرد.
این شورای شهر تاکید کرد: قیمت تاکسی های برقی باید جداگانه در نظر گرفته شود و با تعرفه خودروهای لوکس همخوانی نداشته باشد. نایب رئیس کمیته ساخت و ساز و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: تعیین نرخ کرایه تاکسی های برقی ابتدا باید به کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران ارائه شود و پس از تایید نهایی به کمیته ارائه شود. برای اخذ موافقت شورا که پس از آن رانندگان تاکسی می توانند این مبلغ را پرداخت کنند.
حجت الاسلام اغمری افزود: اگر پیشنهادی در خصوص مابه التفاوت کرایه تاکسی های برقی نسبت به تاکسی های معمولی مطرح شود ممکن است مورد قبول شورا قرار گیرد یعنی این تاکسیرانان می توانند هزینه بیشتری از مردم دریافت کنند. طبیعتا این موضوعات باید در شورا به دقت بررسی شود.
این عضو شورای شهر با بیان اینکه تا در نظر گرفتن تسهیلات بیشتر برای رانندگان تاکسی پیگیر این موضوع هستیم، ادامه داد: بی صبرانه به رانندگان کمک می کنیم تا تاکسی های خود را با تاکسی برقی تعویض کنند.
وی با بیان اینکه به زودی 27 هزار تاکسی برقی وارد ناوگان حمل و نقل می شود، تصریح کرد: این تاکسی ها در تمام بخش های حمل و نقل پایتخت یعنی چه در بخش تشریفاتی مانند هتل ها و فرودگاه ها و چه در داخل شهر استفاده می شود. ، و ماموریت آنها اضافه کردن تدریجی تعداد خواهد بود. حجتالاسلام اغمیری در پاسخ به اینکه چرا رانندگان نمیخواهند خودروهای خود را با تاکسیهای برقی تعویض کنند، افزود: طبیعی است که در ابتدای یک تحول بزرگ، همیشه عدهای مخالف هستند، اما به مرور زمان، تعداد این تاکسی ها در ناوگان حمل و نقل افزایش می یابد، رانندگان تاکسی از آن بهره مند می شوند و وقتی تفاوت هایی را با خودروهای بنزینی خود می بینند، از این خودروها خوششان می آید.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249765/%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B4%D9%87%D8%B1-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%85%DB%8C-%DA%AF%D9%88%DB%8C%D8%AF-%D8%AA%D8%A7%DA%A9%D8%B3%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D9%82%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D9%84%D9%88%DA%A9%D8%B3-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA