سعید مدنی مدیرعامل سابق گروه خودروسازی سایپا با اشاره به ضرورت واگذاری سهام دولتی خودروسازان به افراد واجد شرایط گفت: با خروج دولت از صنعت خودرو و آزادسازی قیمت خودرو، خودروسازان در نظر دارند قیمت خودرو را افزایش دهند. تیراژ محصولات و سودآوری آنها و انگیزه سرمایه گذاران برای خرید افزایش یافته است و سیل پولی به سمت صنعت خودرو فرستاده می شود.
برخی کارشناسان معتقدند برای بقای صنعت خودرو باید روش های مدیریت قبلی را کنار گذاشت. چه راهکاری را به فعالان و کارشناسان صنعت خودرو پیشنهاد می کنید؟
دولت با سیاستهای اجباری مانند قیمتگذاری دستوری، تامین نشدن ارز مورد نیاز صنعت خودرو، مشارکت مدیران خودروسازی و در نهایت تحمیل ضرر به خودروسازان، مانع رشد و توسعه صنعت خودرو شده است.
یک نهاد اقتصادی با زیان انباشته ۲۵۰ هزار میلیارد تومانی، گرانی محصولات و بدون ارتباطات جهانی چگونه می تواند دوام بیاورد؟
نحوه تعیین قیمت محصولات شرکت های خودروسازی یکی از دلایل زیان انباشته در این شرکت هاست. به نظر شما چه تدابیری برای جبران این عملکرد لازم است؟
سیاست های اجباری عتیقه در صنعت خودرو راه حل بسیار عجیبی است. متاسفانه سیاست زدگی در صنعت خودرو از دید نهادهای اقتصادی و مردم عادی شده است.
بهترین راه حل برای خروج صنعت خودرو از شرایط فعلی جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی است که با خروج دولت از صنعت خودرو، آزادسازی قیمت خودرو و خودروسازان قصد دارند تیراژ و سودآوری خودروها را افزایش دهند. محصولات، انگیزه سرمایه گذاران برای خرید سهام خودروسازان افزایش می یابد و سرمایه به سمت صنعت خودرو سرازیر می شود.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250345/%D8%AE%D8%B1%D9%88%D8%AC-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D8%AD%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D8%AC%D8%B0%D8%A8-%D8%B3%D8%B1%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%87-%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%84%DB%8C-%D9%88-%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%DB%8C