امیرحسین جلالی، عضو هیأت مدیره انجمن صنایع همگن قطعهسازان کشور با اشاره به اینکه صنعت خودرو جذابیتی برای سرمایهگذاریهای جدید ندارد، گفت: برخی از کارخانهها در معرض قطعی برق تا حدودی قرار گرفتند. 72 ساعت در هفته و در پاییز و زمستان امسال، در صورت ادامه این روند، تولید به شدت کاهش می یابد.
واگذاری سهام دولت در خودروسازان بزرگ یکی از وعده های دولت های گذشته بوده اما هرگز به صورت جدی به آن پرداخته نشده است. آیا دولت چهاردهم می تواند زمینه خروج دولت از صنعت خودرو را فراهم کند؟
در سال 1400 شمسی رئیس جمهور شهید دستور واگذاری سهام شرکت های خودروسازی را صادر کرد که اجرایی نشد. سال گذشته حتی تفاهم نامه ای بین وزارتخانه ها امضا شد اما اجرایی نشد. چندی پیش صحبت هایی مبنی بر واگذاری سهام به ایران خودرو مطرح شد. این خیلی مهم است که سهام به چه کسی داده شود، زیرا اگر صلاحیت مهم نبود، شاهد زیان بیشتری در این صنعت بودیم. در دنیا اینگونه است که بخش خصوصی صنایع آسیب دیده را می خرد و احیا می کند.
آیا خصوصی سازی می تواند زیان خودروسازان را کاهش دهد؟
اکنون زیان انباشته ایران خودرو حدود 122 HMT، زیان سایپا 101 HMT و ضرر پارس خودرو 25 HMT است. اولاً دلیل ضرر، اشغال دولتی و نتایج این اشغال است. دخالت دولت در تولید نادرست است و بر کیفیت و توسعه محصول تأثیر می گذارد که در نهایت منجر به روند افزایشی زیان انباشته می شود.
راهکار پیشنهادی برای کاهش چالش های صنعت خودرو و قطعه سازان چیست؟
یکی دیگر از دلایل افزایش زیان انباشته خودروسازان را می توان قیمت گذاری اجباری عنوان کرد. سرمایه گذاری جدید در زنجیره تامین اکنون متوقف شده است. تعدادی از قطعه سازان به دلیل ناتوانی در پرداخت چند ماه است که حقوق خود را پرداخت نکرده اند و به دلیل عدم پرداخت دیرکرد قطعه سازان از جمله تامین اجتماعی، بیمه سلامت کارکنان به صورت غیرقانونی قطع شده است. قرار بود این پرونده ها بررسی شود اما به دلیل تحولات، مردد ماندند.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250580/%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%AC%D8%B0%D8%A7%D8%A8%DB%8C%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%AF-%D8%B3%D8%B1%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%87-%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF