به نظر می رسد اعلام تعداد بیش از 3 میلیون نفر ثبت نام شده و اظهارات مدیران جدید دولتی به نوعی مبنایی برای راه اندازی قیمت ها باشد.
معتقدم این آخرین پیش فروش و واگذاری خودرو در قالب سامانه است و اعلام این اعداد و ارقام و داده های طرفین با هدف بسترسازی برای آزادسازی قیمت ها و حذف سامانه فروش خودرو است.
مدیران دولت جدید معتقدند قیمت گذاری دستوری و عرضه فعلی خودرو جوابگوی نیاز بازار نیست. یعنی سیاست های 3 سال گذشته و استقرار نظام به نفع نبود بلکه برعکس رانت و بازار کاذب ایجاد کردند و امروز خودرو در واقع تبدیل به کالای سرمایه ای شده است.
معتقدم قیمت خودرو در روزهای آینده آزاد می شود و فاصله قیمت کارخانه با بازار کاهش می یابد. اگر ایران خودرو و سایپا محصولات خود را با قیمتی عرضه کنند که ضرری نداشته باشد، ظرفیت تولید آنها افزایش می یابد و در میان مدت، یعنی در بازه زمانی بیش از یک سال، قیمت کارخانه با قیمت کارخانه برابر می شود. قیمت بازار قیمت
سیستم واردات فعلی بدون نظارت و مدیریت است و در نتیجه یک برند توسط 10 شرکت وارد می شود. از طرفی شرکت هایی که سابقه ندارند و مشخص نیست می توانند سایر خدمات خودرویی را ارائه دهند نیز مجوز واردات دریافت می کنند. نبود نظم و مدیریت در این زمینه باعث شده است که واردات خودرو تاثیری در تنظیم بازار نداشته باشد.
ممنوعیت واردات در سال های اخیر باعث افزایش تقاضا شده است. محدودیت واردات نیز باعث شد تا مشتریان خودروهای وارداتی را از نظر فنی، آپشنال و ظاهری دوست نداشته باشند.
در شرایط تحریم فعلی و بدون محدودیت ارزی، سالانه 40 هزار دستگاه خودرو داریم، در حالی که بازار به 60 تا 70 هزار خودرو نیاز دارد.
در همین زمان پارسال نزدیک به 1000 دستگاه خودرو به کشور وارد شد و این در حالی است که امسال 13000 دستگاه خودرو در مدت 5 ماه وارد کشور شد که باعث شد تویوتا کمری که سال گذشته 4.5 میلیارد قیمت داشت، امروز به 2.5 میلیارد رسید.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250639/%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%AF%D8%B1-%D8%A2%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D9%87%D8%A7-%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%B1-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF