رئیس شورای سیاسی روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:
بر اساس آداب و رسوم رایج، زمانی که دولت جدید وظایف خود را بر عهده می گیرد، همه منتظر تغییرات و واگذاری پست های مهم و ضروری به چهره ها و دستیاران مورد اعتماد وزیر جدید هستند.
در حالی که چند روزی از اعتماد به نفس و شروع کار دولت چهاردهم می گذرد، در برخی از حوزه های مهم این صنعت مانند خودروسازی و قطعه سازی شاهد هیچ گونه اقدامی نیستیم زیرا برنامه های تولید برای نیمه دوم سال جاری است. هنوز تدوین و اعلام نشده است!
شاید به همین دلیل است که در جاده اختصاصی حالت حیرت و انتظار وجود دارد در حالی که در جاده خصوصی نیمه دوم سال فرصتی طلایی برای رشد و افزایش تولید تلقی می شود زیرا پایه و گستره تولید بهتر از شش سال اول است. ماه های سال و تهدیدهایی مانند قطع برق وجود دارد.
می دانیم که وزیر سابق میزان تولید خودرو در سال جاری را یک میلیون و 700 هزار دستگاه اعلام کرده بود و با نزدیک شدن به پایان شش ماهه اول سال، کل تولید انواع خودرو به 500 هزار دستگاه هم نرسید و اگر وضعیت به همین منوال پیش برود، در پایان 6 ماهه دوم، کل تولید خودرو به یک میلیون دستگاه هم نمی رسد که باعث التهاب شدید در بازار خودرو می شود!
فراموش نکنیم که حجم درخواست های تولیدکنندگان برای قطعات یدکی از خودروسازان؛ از مرز 100 هزار میلیارد تومان گذشت و به 105 هزار میلیارد تومان رسید. از سوی دیگر خودروسازان و قطعه سازان می گویند که شرایط نامطلوب فعلی این دو صنعت را به صورت مکتوب به شورای اسلامی و دولت اعلام کرده ایم و همچنان منتظر تصمیم گیری و اقدام جدی این دو دستگاه هستیم. این در حالی است که به گفته مدیران صنعت خودرو و صاحبان واحدهای تولیدی قطعات یدکی، تخصیص ارز تخصیصی به این دو صنعت هنوز مشخص نیست و سیستم بانکی نیز تسهیلات لازم را نزد آنها ندارد.
از حضرت سعدی که فرمود:
منبع ممکن است یک بیل باز باشد
وقتی پر شد آن را به شمع نبندید!
علاوه بر موارد فوق، متاسفانه برخی افراد همچنان به دنبال فروش مجدد خودرو از طریق بورس کالا هستند. مشخص نیست چرا اجرای مجدد طرح شکست خورده باید دوباره مطرح شود یا شاید هم اجرایی شود! اگر خودرو از طریق بورس کالا عرضه شود، باید منتظر تلاطم شدید در بازار خودرو بود.
کلام این است که: می توان گفت بسیار است و در مورد مباحث مطرح شده در گفتگو با آقای اتابک; وزیر محترم صمت میفرماید: اگر به تغییر مدیریت برخی از سازمانهای مهم و کلیدی مانند سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و یا تغییر در مدیریت برخی از واحدهای خودروسازی اعتقاد دارید، انتخاب همکاران جدید به عهده شماست. انتخاب مطلق راست این کار را با دقت و فوریت انجام دهید تا همه چیز در کانال های مناسب قرار گیرد و اهداف رشد و توسعه این دو صنعت محقق شود.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250599/%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%B3%D8%B2%D8%A7%D9%88%D8%A7%D8%B1-%D8%AA%D9%88%D8%AC%D9%87-%D8%A8%DB%8C%D8%B4%D8%AA%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA