ضرر متقاضیان رشد مضاعف تراکتورسازی

اگرچه بازار داخلی ماشین آلات کشاورزی و معدنی در سال های اخیر با کمبود خودرو همراه بوده است، اما بر اساس آماری که در سال جاری چندین بار اعلام شده است، به نظر نمی رسد این کمبود خودرو ناشی از کم کاری باشد. و تولید کم در بین خودروسازان و تولیدکنندگان داخلی. بلکه عامل اصلی دلالی، توزیع نامناسب و وجود لیزینگ در خرید و فروش خودرو است. امری که متقاضیان واقعی این خودروها را به سمتی سوق داد که مسیر سختی را برای خرید از کارخانه در پیش بگیرند و قیمت تمام شده مدل های موجود در بازار داخلی را افزایش داده و کار را برای خریداران سخت کند، این در حالی است که معاون اداره صنایع ماشین آلات و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال گذشته رشد 100 درصدی این خودروها را نسبت به 1400 خودرو ثبت کرد، اما افزایش تولید باعث بهبود وضعیت ناوگان داخلی این خودروها نشد، بلکه باعث افزایش صادرات در مقابل دولت و دولت شد. تولیدکنندگان و باز هم متقاضیان واقعی از این وضعیت بی بهره بودند. اگر بخشی از این تولید به بازار داخلی برسد، با حضور دلالان و واسطه ها، تاثیر چندانی در نوسازی ناوگان نخواهد داشت.

عدم توسعه ناوگان کشاورزی با وجود افزایش دو برابری تولید

معاون صنایع ماشین آلات و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تولید ماشین آلات معدنی و راهسازی در سال گذشته نسبت به 1400 مورد رشد 100 درصدی داشته است.

آقای محمد موسوی در این خصوص افزود: در مدت مذکور رشد 37 درصدی تولید در حوزه تراکتور به ثبت رسیده است که پیش از این اعلام شده بود تولید تراکتور سالانه به 25 تا 30 هزار دستگاه رسیده است که پیش بینی می شود این رقم افزایش یابد. به 50000 واحد.» این آمار حاکی از آن است که رشد تولید ماشین آلات کشاورزی در کشور طی چهار سال گذشته بیش از دو برابر بوده است. کشاورزان داخلی برای این خودروها گفت: با این حال هر ساله شاهد فرسودگی ناوگان ماشین آلات کشاورزی هستیم.

بخوانید:  اختصاص تسهیلات ارزی برای واردات اتوبوس

افزایش تولید تراکتور با رویکرد توسعه صادرات

اگرچه تولید تراکتور و دروگر در کشور افزایش یافت، اما تقاضای داخلی کمک چندانی به این وضعیت نکرد، بلکه این تولید صرف توسعه صادرات این بخش شد. همانطور که آمار در این زمینه نشان می دهد در سال 1401 هجری قمری صادرات ماشین آلات کشاورزی 76 درصد افزایش یافته است. بر این اساس صادرات ریالی در این زمینه در سال 1401 هجری قمری بالغ بر 30 میلیون دلار بوده که تقریباً 2500 دستگاه را شامل می شود.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی همچنین تصریح کرد: بخش زیادی از تولیدات شرکت های داخلی به کشورهای سوریه، عراق، افغانستان، پاکستان و برخی کشورهای آفریقایی صادر می شود. امروزه فرسودگی ناوگان کشاورزی به اوج خود رسیده است و مدل های جدید، کم مصرف و بهینه بیش از پیش مورد نیاز است.

9 تولیدکننده داخلی منتظر افزایش سهم بازار خود هستند

ایران تراکتورسازی با سهم 97 درصدی از بازار داخلی به همراه 9 تولیدکننده خصوصی دیگر در سال های اخیر تلاش زیادی برای تامین نیاز بازار داشته است. با این حال، بازار همچنان تشنه مدل های بیشتر است. چرا که به گفته بسیاری از فعالان این حوزه و خریداران خودروهای کشاورزی، تفاوت قیمت کارخانه و بازار در سال های گذشته و کمبود خودرو در این بخش، دست دلالان را باز کرده و رانت زیادی را در این بخش ایجاد کرده است. اتفاقی مشابه در سال های اخیر در صنعت خودروهای سواری رخ داد و متقاضیان این بخش را با مشکل مواجه کرد. اکنون به نظر می رسد که تاریخ در صنعت کشاورزی در حال تکرار است.

بخوانید:  اولین طرح نقدی و اقساطی از فینیکس اف ایکس دو دیفرانسیل (آذر 1403)

در حالی که اگر تمام تولیدات داخلی برای تامین نیاز بازار کشور استفاده می شد، صنعت کشاورزی امروز با کارایی بیشتری به فعالیت خود ادامه می داد و سود ناشی از کاهش مصرف سوخت مستقیما بخشی از این هزینه ها را برای دولت جبران می کرد. از سوی دیگر، بهبود عرضه و تقاضا برای این ماشین‌ها همزمان با افزایش تقاضا می‌تواند امیدی برای توسعه ۹ تولیدکننده داخلی باشد که تنها ۳ درصد از این بازار بزرگ را به خود اختصاص داده‌اند.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248206/%D8%A8%DB%8C-%D9%86%D8%B5%DB%8C%D8%A8%DB%8C-%D9%85%D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%B6%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%B1%D8%B4%D8%AF-%DB%B2-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B1%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%DA%A9%D8%AA%D9%88%D8%B1