جنرال موتورز که زمانی بازیگر مسلط در بازار خودروی چین بود، با چالش های بزرگی مواجه است. به عنوان بخشی از تلاش های بازسازی برای رسیدگی به عملیات های مشکل ساز خود در چین، این شرکت ۵ میلیارد دلار از درآمد خود را از دست داد. فشار مالی ناشی از کاهش شدید فروش، کاهش سهم بازار و رقابت شدید تولیدکنندگان خودروهای برقی و هیبریدی داخلی دلیل اصلی این امر است. در 9 ماه سال 2024، جنرال موتورز از ضرر 347 میلیون دلاری در سرمایه گذاری مشترک چینی خود با سایک موتور به عنوان یک خودروساز دولتی چین خبر داد. فروش این خودروساز در آسیا حدود 20 درصد کاهش یافت و سهم آن از بازار به 6.8 درصد کاهش یافت، کاهش شدیدی که از زمان کاهش 15 درصدی در سال 2015 مشاهده نشده است.
پایان دادن به رونق سرمایه گذاری های مشترک
سرمایه گذاری مشترک بین جنرال موتورز و سایک موتور در سال 1997 آغاز شد و خودروهایی را با برندهایی مانند کادیلاک و بیوک تولید کرده است. برای سال های متمادی، این سرمایه گذاری مشترک به عنوان منبع قابل اعتماد سود برای جنرال موتورز عمل کرد و از بازار پررونق خودروی چین سرمایه گذاری کرد.
با این حال، چشم انداز به طور چشمگیری تغییر کرده است. خودروسازان داخلی مانند جیلی و بی وای دی سرمایه گذاری هنگفتی در فناوری های الکتریکی و هیبریدی کرده اند و بیش از نیمی از فروش خودرو در چین را به خود اختصاص داده اند. این رقابت خودروسازان خارجی از جمله جنرال موتورز را مجبور کرده است که برای سازگاری با مشکل مواجه شوند. در پاسخ، جنرال موتورز قصد دارد ارزش سرمایه گذاری خود در این سرمایه گذاری مشترک را با هزینه 2.6 تا 2.9 میلیارد دلار کاهش دهد.
این خودروساز همچنین هزینه های بازسازی ساختاری بالغ بر 2.7 میلیارد دلار را متحمل خواهد شد که بیشتر آن در گزارش مالی سه ماهه چهارم آن منعکس خواهد شد. این رقابت خودروسازان خارجی از جمله جنرال موتورز را مجبور کرده است که برای سازگاری با مشکل مواجه شوند. در پاسخ، جنرال موتورز قصد دارد سرمایه گذاری خود در این سرمایه گذاری مشترک را به 2.6 تا 2.9 میلیارد دلار کاهش دهد. این خودروساز همچنین هزینه های بازسازی ساختاری بالغ بر 2.7 میلیارد دلار را متحمل خواهد شد که بیشتر آن در گزارش مالی سه ماهه چهارم آن منعکس خواهد شد.
BYD به عنوان یکی از تولیدکنندگان پیشرو خودروهای الکتریکی در چین، نمادی از تغییر در بازار است. این شرکت در مسیر درستی برای پیشی گرفتن از تسلا به عنوان بزرگترین تولیدکننده خودروهای الکتریکی در جهان قرار دارد و همچنین در حال گسترش و نفوذ به بازارهای بین المللی است. خودروسازان چینی از حمایت های دولتی از جمله وام های کم هزینه و سایر مشوق ها بهره مند می شوند که به آنها امکان می دهد خودروها را با قیمت های بسیار رقابتی بفروشند.
اجمالی از امید
علیرغم این ارقام ناامیدکننده، مدیریت جنرال موتورز محتاط اما خوشبین است. نامه اخیر مدیرعامل مری بارا به سهامداران، بهبود عملکرد در چین را برجسته کرد.
فروش سه ماهه دوم از سه ماهه دوم پیشی گرفت، موجودی های فروشندگان کاهش یافت و فروش خودروهای برقی این شرکت در مسیر رسیدن به اهداف خود در سال 2024 قرار دارد، با این حال، شرکت اعتراف می کند که بهبودها زمان می برد.
جنرال موتورز در یک پرونده اخیر در کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) اظهار داشت: «ما بر کارایی سرمایه و نظم هزینه تمرکز کرده ایم و با Cyc Motor کار کرده ایم تا تجارت در چین را برای پایدار و سودآور شدن در بازار تغییر دهیم.»
جنرال موتورز انتظار دارد تا سال 2025 تجارت خود را در چین بهبود بخشد، اما راه آینده مشخص نیست.
تهدیدات مورد انتظار جنرال موتورز
بازار خودروی چین بزرگترین بازار در جهان است و آن را به میدان نبرد حیاتی برای هر خودروساز جهانی تبدیل می کند. با این حال، جنرال موتورز برای سودآوری به شدت به عملیات خود در آمریکای شمالی متکی بود.
در ماه اکتبر، این شرکت درآمد خالص 10.4 تا 11.1 میلیارد دلار را در سال 2024 پیش بینی کرد که اکثریت قریب به اتفاق سود از ایالات متحده است. تعادل موفقیت در آمریکای شمالی با چالش های چین، توانایی جنرال موتورز را برای حضور در بازارهای مختلف آزمایش می کند.
اشتیاق خریداران آمریکایی برای خودروهای تمام الکتریکی در سال جاری راکد شده است. در همین حال، خریداران چینی به سرعت به سمت خودروهای الکتریکی روی می آورند که بخشی از آن به دلیل قیمت گزاف گزینه های موجود در این کشور است. اگر بازسازی نتواند جریان را در چین تغییر دهد، جنرال موتورز خطر واگذاری فضای بیشتری را به رقبای محلی و به خطر انداختن حضور طولانی مدت خود در منطقه به خطر می اندازد.
پویایی در زمان تغییر
روند گسترده تری که می توان آن را در بازار خودروی چین دنبال کرد و زمزمه تغییر پارادایم. مشکل اینجاست که خودروسازان داخلی با حمایت دولت و تمرکز قوی بر نوآوری، به طور فزاینده ای شتاب می گیرند. اما خودروسازان خارجی باید نه تنها بر رقابت بازار، بلکه بر پیچیدگی های ژئوپلیتیکی نیز غلبه کنند، همانطور که در تصمیم فولکس واگن برای کنار گذاشتن فعالیت های خود در سین کیانگ در بحبوحه بررسی های بین المللی در مورد استفاده از کار اجباری در منطقه مشاهده شد.
برای جنرال موتورز، طرح بازسازی 5 میلیارد دلاری یک قمار برای تغییر موقعیت خود در بازاری است که زمانی در آن رونق داشت. از آنجایی که خودروسازان چینی به رشد خود ادامه می دهند، این سوال باقی می ماند که آیا جنرال موتورز می تواند موقعیت خود را بازیابد یا این آغاز پایان سلطه آن در چین است؟ چالش هایی که جنرال موتورز با آن مواجه است، منعکس کننده تغییرات سریعی است که صنعت خودروسازی جهانی را متحول می کند و چین در خط مقدم این تحول قرار دارد. در این زمان، سطح نسبی ریسک نمی تواند به پاسخ نهایی منجر شود.