یکی از اعضای هیئت تحریریه روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:
این روزها رای اعتماد به وزرا داغ است و برای اهالی صنعت به ویژه خودروسازی طرح های پیشنهادی وزیر از همه جذابیت بیشتری دارد. از رقابتی شدن صنعت خودرو تا صنایع در حال توسعه و رسیدن به رتبه اول در منطقه که به گفته وزیر پیشنهادی کار ساده ای نیست، این روزها همه این عناوین را از زبان وزیر پیشنهادی شنیده ایم.
اگرچه فعالان صنعتی همگی بر ضرورت انتقال فناوری به کشور، توسعه صنایع مختلف، افزایش تیراژ تولید خودرو و حتی جذب بازارهای منطقه واقف هستند، اما بر این باورند که تعامل وزارت حراست با این وزارتخانه ضروری است. امور خارجی برای ورود سرمایه گذاران خارجی، اما شرایط صنعتی این روزها در کشور بسیار پیچیده است، باید پیش از پرداختن به دیپلماسی اقتصادی و صنعتی، به فکر دیپلماسی داخلی و بین نهادی بود، شاید برای برخی از طرح های پیشنهادی. توسط وزیر قابل اجراست.
این روزها فعالان صنعت با چالش قطعی برق و تعطیلی خطوط تولید مواجه هستند و خسارات هنگفتی نیز متحمل شده اند. در برخی از صنایع کوچک، کارخانه ها بخشی از نیاز خود را با راه اندازی دیزل ژنراتور تامین می کنند، اما در صنایع بزرگی مانند صنعت تایرسازی که امکان تامین برق از ژنراتور وجود ندارد، این وقفه ها باعث کاهش شدید تولید شده است.
جالب اینجاست که دولت پیش از این انتظار کسری تولید را داشت و با واردات و تخصیص ارز به واردکنندگان آن را جبران کرد! منابع ارزی که به راحتی می توانست برای توسعه کارخانه های موجود و افزایش ظرفیت تولید استفاده شود، اما به دلیل نبود دیپلماسی داخلی به جیب صنعتگران چینی رفت.
در حال حاضر تایرسازان داخلی برای تامین مواد اولیه به تامین ارز مشغول هستند، در حالی که لاستیک های آماده چینی در بازارهای کشور و گمرکات زیادی وجود دارد و در عین حال وزارت کشور با اولویت دادن به این صنعت انرژی نه تنها می تواند از خروج منابع ارزی کشور جلوگیری کند، بلکه به نوعی تعطیلی چند روز کارخانجات در هفته را با مدیریت صحیح به صفر می رساند.
از سوی دیگر عدم هماهنگی وزارت حراست و گمرک مشکل دیگری را برای صنعت خودرو ایجاد کرده است، هرچند برخی خودروهای چینی تکمیل و آماده تحویل هستند، اما عدم ترخیص به موقع موجب نارضایتی مردم و کاهش حجم خودروها شده است. عرضه خودرو در داخل کشور
این مشکلات تنها از طریق تعامل بین سازمان ها قابل حل است و با هماهنگی بانک مرکزی، گمرک، اداره استاندارد و سایر نهادها، اکثر مشکلات بدون نیاز به تدابیر خاص قابل حل است. موضوع ناهماهنگی وزارت حراست و گمرک به حدی رسیده است که برخی از تولیدکنندگان روانکار ماه هاست که منتظر ترخیص مواد اولیه خود هستند و دود ناشی از این ناهماهنگی به چشم مردم رسیده است.
به نظر می رسد وزیر پیشنهادی صمت در صورتی که از نمایندگان مردم رای اعتماد بگیرد، قبل از هر اقدامی باید نسبت به رفع مشکلات بین دستگاه ها برای ارتقای تولید اقدام کند و در گام اول راه را برای فعال سازی تمامی نهادهای موجود در پیش گیرد. . قابلیت ها
در مرحله بعد می توان به توسعه صنایع، انتقال فناوری، تسخیر بازارهای صادراتی و … فکر کرد. وزیر صلح بعدی باید بداند که ما قبل از تحریم های خارجی با تحریم های داخلی روبرو هستیم و حل این مشکلات می تواند موتور نیمه سوخته صنعت ایران را با ریتمی یکپارچه حرکت دهد.
صنعتي كه بي ترديد ارتباط مستقيم با بازار، توسعه اقتصاد بازار و لغو قيمت گذاري اجباري بر اساس برنامه هفتم توسعه كشور دارد، مي تواند بازار و صنايع را در جهت بازدهي بالاتر هماهنگ كند.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250446/%D9%84%D8%B2%D9%88%D9%85-%D8%AF%DB%8C%D9%BE%D9%84%D9%85%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%84%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%B5%D9%85%D8%AA