با وجود اینکه مدت هاست بحث تبعات قیمت گذاری اجباری در صنعت خودرو به پایان رسیده و آمار و ارقام مربوط به زیان انباشته خودروسازان و بدهی آنها به قطعه سازان روز به روز در حال افزایش است، اما این اقدام تغییری نکرده است به تصویب رسیده و این روش قیمت گذاری به سادگی بین شورای رقابت و سازمان حمایت اجرا شده است. این در شرایطی است که قیمت های اجباری فقط روی کاغذ است و در بهترین حالت فقط 20 درصد از مصرف کنندگان واقعی موفق به خرید مستقیم خودرو با قیمت مصوب از کارخانه می شوند و مابقی به ناچار راهی بازار آزاد می شود.
از سوی دیگر، خودروساز عملا نمی تواند به برنامه های خود برای افزایش گردش مالی که با زیان همراه است، دست یابد. زیرا رشد تولید در شرایط فعلی با رشد ضرر و زیان برابری می کند. این در حالی است که جیب دلالان و واسطه ها فقط با اختلاف قیمت کارخانه و بازار پر می شود. بنابراین، رئیس جمهور جدید همانطور که در وعده های انتخاباتی خود اعلام کرده است، باید به دنبال راه حلی برای لغو قیمت گذاری دستوری در این بخش بر اساس قانون هفتم توسعه باشد.
افزایش مستمر هزینه های تولید
نرخ نهاده ها و مواد اولیه تولید خودرو اعم از آهن، چدن، پتروشیمی، فولاد و … بر اساس قیمت گذاری روزانه و اغلب در بورس تعیین می شود. اگرچه بسیاری از مواد اولیه داخلی هستند، اما قیمت فوب در خلیج عربی و معادل ریالی آن مبنای تعیین قیمت پایه آن است.
از طرفی قطعه سازان قطعات خود را با احتساب قیمت تمام شده به اضافه سود سنتی به خودروسازان می فروشند و انتظار می رود قیمت قرارداد آنها با خودروساز در مدت زمان کوتاهی بر اساس آن تعدیل و افزایش یابد. تغییر در هزینه های تولید این در حالی است که خودروسازان داخلی به دلیل قیمت گذاری اجباری نمی توانند قیمت محصولات خود را به روز کنند و اکثر محصولات آنها مجبور به فروش زیانده هستند و باعث می شود زیان انباشته آنها هر ساله افزایش نجومی داشته باشد.
با وجود افزایش هزینه های تولید، قیمت کارخانه خودرو برای 22 ماه ثابت می ماند
احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران، اخیراً در این باره گفت: طی 22 ماه گذشته قیمت فروش خودروها ثابت مانده و بر این اساس تمامی مواد اولیه تولید آنها با افزایش مواجه بوده است سال گذشته یک میلیون خودرو با ضرر تولید شد.
وی با تاکید بر اینکه مشکلی با واردات خودرو نداریم، میخواهیم همزمان با آزادسازی واردات، قیمتگذاری اجباری را نیز لغو کنیم 100 همات بدهکار هستند.» و برای قطعه سازان اما از ارز مورد نیاز نیز خبری نیست و «هیچ یک از موارد تخصیص ارزی که از ابتدای سال جاری تا 26 تیرماه گذشته اجرا شد به مرحله تامین ارز نرسیده است».
نعمت بخش ادامه داد: با فرمول قرعه کشی و جریان کارگزاری در بهترین حالت؛ تا 20 درصد خودروهای فروخته شده به قیمت کارخانه به دست مصرف کننده می رسد و 80 درصد آن در بازار آزاد با قیمت های گزاف به فروش می رسد که به نفع 40 میلیون سهامدار واقعی خودروسازان نیست.
وی در پایان گفت: همانطور که پلیس اعلام کرد نزدیک به 500 هزار دستگاه خودرو از فروش های قبلی خودروسازان بدون نظارت دوربین های راهنمایی و رانندگی و تنها در گوشه و کنار پارکینگ های خصوصی و عمومی به امید افزایش در خیابان ها انبار شد. قیمت.»
لزوم حذف قیمت گذاری دستوری در برنامه هفتم توسعه
در قانون برنامه هفتم توسعه، قیمت گذاری دستوری به استثنای کالاهای اساسی یارانه ای و کالاها و خدمات انحصاری و عمومی لغو شد تا دلالی در اقتصاد ایران کاهش یابد. اجرای این اهمیت در برنامه های مسعود بزکیان نیز مشهود بود و در مناظره های انتخاباتی مشخص شد.
رئیس جمهور جدید در این خصوص مخالفت خود را با قیمت گذاری دستوری اعلام کرد و گفت: وقتی قیمت نهایی یک کالا 10 واحد است، آیا می توان به او دستور داد که محصول خود را به قیمت 8 واحد بفروشد؟ همین تفاوت قیمت خودرو در کارخانجات خودروسازی و بازار آزاد به دلیل سازماندهی شده بودن اقتصاد کشور است. اما برای رسیدن به این هدف ابتدا باید انحصار صنعت خودرو را از طریق واردات از بین ببریم.
حذف قیمت گذاری اجباری؛ بعدها، پیچیده تر
رضا آریراد کارشناس و فعال صنعت خودرو گفت: در صورت دستیابی به قیمت خودرو کمترین نتیجه افزایش گردش تولید و جذب نقدینگی به این صنعت خواهد بود که در نهایت باعث کاهش زیان آن می شود. از سوی دیگر، از آنجایی که هدف نهایی قیمت گذاری واقعی و منطقی است. افزایش تولید انگیزه میانجیگری در بازار خودرو و رسیدن به تعادل بین عرضه و تقاضا را از بین می برد و در نهایت به نفع مصرف کننده واقعی است و در واقع حامی او محسوب می شود.
وی افزود: در صورتی که خودروساز قیمت گذاری کند و این رویه با نظارت متولیان، هیئت مدیره خودروسازان، نهادهای حسابرسی و بازرسی و حتی بورس اجرا و تصویب شود، قیمت گذاری نهایی انجام می شود. ” شفاف است و نشان دهنده هزینه واقعی است که خودروسازان برای تولید و توسعه خودرو هزینه می کنند.
به گزارش آریادراد؛ قیمت گذاری شفاف بر اساس بهای تمام شده قطعات یدکی و فاکتورهای تولید، علاوه بر سود سنتی، به خودروساز کمک می کند تا زیان سال های متمادی را از بین ببرد و خودرو را با قیمت واقعی به دست مصرف کننده برساند.
وی در پایان گفت: با همه اینها لازم به یادآوری است که هر چه قیمتگذاری دستوری دیرتر لغو شود، به رکود تورمی منجر میشود و موضوع پیچیدهتر و متشنجتر میشود. از سوی دیگر باید در نظر داشت که قیمت گذاری تنها یکی از عوامل موثر بر وضعیت صنعت خودرو است و نه راه حل همه مشکلات آن. بنابراین، اگر به دنبال ثبات در صنعت خودرو هستیم، باید اجزای مختلف آن را در نظر بگیریم.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250386/%D9%84%D8%B2%D9%88%D9%85-%D8%AD%D8%B0%D9%81-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF