ضرورت ورود جدی «گاز طبیعی فشرده» به سبد سوخت

محمدحسین کاشاورز روز جمعه در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) با اذعان به اهمیت CNG در سبد سوخت کشور اظهار داشت: ابتدا باید به عدم تعادل انرژی توجه کنیم تا اهمیت استفاده از CNG در سوخت کشور را درک کنیم. سبد

عدم تعادل انرژی در کشور هر روز جدی تر می شود طبق آمار سال گذشته سه میلیارد دلار بنزین وارد کشور شد و با توجه به افزایش مصرف سوخت و تعداد خودروها این رقم به بیشتر خواهد رسید. بیش از چهار میلیارد دلار در سال 1404 ق.

وی گفت: بر همین اساس باید سالانه میلیاردها دلار برای واردات بنزین اختصاص دهیم تا مشکل کمبود بنزین حل شود اما همان بنزینی که حدود 60 هزار تومان وارد کردیم قاچاقچیان سوخت آن را از داخل خارج می کنند. کشور و فرار.” این چرخه معیوب ادامه دارد.»

کشاورز تصریح کرد: در دولت‌های نهم و دهم قبل از افزایش قیمت بنزین، گاز طبیعی فشرده وارد سبد سوخت کشور شد و ناوگان حمل‌ونقل عمومی به درستی اصلاح و نوسازی شد.

وی ادامه داد: در اینجا می توان به نقش حیاتی CNG در سبد سوخت پی برد، اگر CNG نبود مصرف بنزین در کشور چقدر بود و در حال حاضر چقدر ظرفیت خالی در CNG وجود دارد.

روزانه 21 میلیون مترمکعب گاز طبیعی فشرده معادل حدود 20 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می شود. این عدد به این معنی است که با فعال سازی ظرفیت گاز طبیعی فشرده، توانستیم معادل بنزین آن را ذخیره کنیم. این در حالی است که ظرفیت استفاده از گاز طبیعی فشرده در کشور بالغ بر 50 میلیون متر مکعب است.

بخوانید:  طرح فروش وانت کارا به مناسبت دهه فجر

کارشناس انرژی آداما گفت: با حمایت از طرح تبدیل یک میلیون و 200 هزار خودروی بنزینی به گاز می توان به حل مشکل عدم تعادل بنزین کمک کرد.

وی ادامه داد: وقتی صحبت از ظرفیت گاز طبیعی فشرده می شود، تنها به خودروهای سواری و کامیون ها اشاره نمی کنیم، بلکه می توانیم از گاز طبیعی در خودروهای سنگین و حمل و نقل عمومی نیز استفاده کنیم. تجربه موفقی در استفاده از CNG در اتوبوس های یک شرکت در کشور داشته ایم اما به دلیل عدم حمایت مسئولان این موضوع به فراموشی سپرده شده است.

وی گفت: شرکت واحد اتوبوسرانی تهران سال گذشته با جایگزینی مخازن قدیمی نوع یک (تمام فولادی) با مخازن نوع 2 (فولاد و الیاف کربن) استفاده از CNG در اتوبوس های شهری را احیا کرد که این امر موجب دلگرمی فعالان صنعت CNG شد.

کشاورز افزود: گفته می شود این سوخت باعث خوردگی موتور خودرو می شود اما این ادعا چقدر صحت دارد؟ من با مثالی به این سوال پاسخ خواهم داد که تفاوت کامپیوترهای دهه 1970 با کامپیوترهای امروزی است. محدوده مورد استفاده و تایید کارشناسان صنعت خودرو و CNG، نسل چهارم است که به طور گسترده و سنتی در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد. راندمان کیت نسل چهارم در خودروها با راندمان استفاده از بنزین در خودرو حتی با بهبود جزئی مصرف سوخت برابری می کند.

وی به تجربه جهانی در استفاده از گاز طبیعی فشرده اشاره کرد و گفت: کشورهایی مانند چین، روسیه، ایتالیا و آرژانتین استفاده از گاز طبیعی را نه تنها در خودروهای سواری بلکه در ناوگان حمل و نقل سنگین به روش DDF اعمال کرده اند. در روش DDF گاز CNG به صورت همزمان با گازوئیل به محفظه احتراق موتور تزریق می شود. چندین سال از ورود یک شرکت دانش بنیان ایرانی به این صنعت می گذرد، اما سازمان استاندارد، وزارت حریم خصوصی و سایر سازمان ها استانداردهای لازم را برای تولید و کاربرد این فناوری ها در سطح وسیع ارائه نمی کنند. به این واقعیت که این موضوع ناشناخته است.

بخوانید:  روزنامه دنیای خودرو - شماره 2175

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250394/%D9%84%D8%B2%D9%88%D9%85-%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%AF-%D8%AC%D8%AF%DB%8C-%D8%B3%DB%8C-%D8%A7%D9%86-%D8%AC%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B3%D8%A8%D8%AF-%D8%B3%D9%88%D8%AE%D8%AA