عامل اصلی مشکلات صنعت خودرو، اقتصاد دستوری است
انتشار: آذر 14، 1403
بروزرسانی: 18 تیر 1404

عامل اصلی مشکلات صنعت خودرو، اقتصاد دستوری است



برای تنظیم بازار خودرو چه باید کرد؟

علاوه بر لغو قیمت گذاری اجباری، باید عرضه خودروهای وارداتی افزایش یابد تا شاهد تعدیل عرضه و تقاضا در بازار خودرو، پاسخگویی به نیاز بازار خودرو و کنترل قیمت ها باشیم. همچنین اگر هدف سیاستگذار از واردات خودرو رسیدن به تعادل در بازار است، باید در کوتاه مدت از اعداد فعلی فراتر رفته و از طریق واردات خودروهای راه اندازی شده و مدیریت شده به سمت رفع انحصار بازار حرکت کند تا بازار به تعادل برسد. .

آیا مقدار تولید کافی است؟

خیر، سالانه تقریباً به یک میلیون و 500 هزار خودرو در کشور نیاز داریم، در حالی که تولید داخل در بهترین شرایط حدود یک میلیون و 200 هزار خودرو است، بنابراین مابقی نیاز بازار باید از طریق واردات تامین شود.

برای تسهیل واردات چه اقداماتی می توان انجام داد؟

برای تسریع در روند واردات خودرو نیاز به تخصیص به موقع ارز از سوی بانک مرکزی داریم تا روند واردات خودرو با توجه به نیاز و سلیقه مصرف کنندگان در بازار تسریع و در دسترس قرار گیرد.

آیا رقابت با وضعیت فعلی صنعت خودرو وجود خواهد داشت؟

تا زمانی که سیاست های صنعتی ناپایدار و در حال تغییر است، نه تنها رقابت شکل نمی گیرد، بلکه با توسعه انحصار ممکن است حتی واردات خودروهای خارجی نیز در انحصار عده ای خاص قرار گیرد. بنابراین نحوه مدیریت و تفکر صنعت خودروسازی کشور در این صنعت باید اصلاح شود.

از این رو برای جبران عدم تعادل و تعادل عرضه و تقاضا، شاهد تصمیمات مختلفی از سوی سیاست گذاران برای بازار خودرو، سیاست هایی مانند رشد معاملات خودروسازان و آزادسازی واردات خودرو بودیم که با چالش های فراوان در اجرا به دلیل محدودیت منابع ارزی، کمبود نقدینگی و مشکل قیمت گذاری دستوری، در حالی که مهم ترین دلیل رفع زیان فعلی، غیر از تقویت واردات، لغو سیاست قیمت گذاری دستوری است.



منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/252079/%D8%B9%D9%84%D8%AA-%D8%A7%D8%B5%D9%84%DB%8C-%D9%85%D8%B4%DA%A9%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA