صرافی در پایان به این موضوع اشاره کرد که خودروسازان بخشخصوصی به درخواست وزارت صمت و بر اساس دستورالعملهای ابلاغشده هزینههایی در راستای افزایش ظرفیت تولید متحمل شدهاند و از سویی موظف هستند تقاضای ثبتشده در سامانه یکپارچه را پاسخ دهند. اما از آن سو خبری از حمایتهای لازم نیست و با وجود تمام برنامهریزیها، هنوز چالش تامین ارز برای خودروسازان حل نشده است.
عدم تامین به موقع ارز؛ چالش جدی خودروسازان
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244707/%D8%B9%D8%AF%D9%85-%D8%AA%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D9%88%D9%82%D8%B9-%D8%A7%D8%B1%D8%B2-%DA%86%D8%A7%D9%84%D8%B4-%D8%AC%D8%AF%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%86
امیر صرافی، مدیر بازاریابی شرکت آرینپارسموتور، در این گفتوگو اشاره کرد: «سیاستگزاری امسال وزارت صمت بر این بوده است که تیراژ تولید افزایش یابد و از شرکتهای خودروساز خواسته شد تا بهتمام مشتریان سامانه یکپارچه، خودرو ارائه شود. ما هم در آرینپارس موتور با همین سیاست پیش رفتیم و با توجه به دستورالعمل وزارت صمت، لاماری ایما را در اولین طرح سامانه یکپارچه فروش خودروهای داخلی عرضه کردیم. در این سامانه تقاضای زیادی برای محصولمان ثبت شد و برای تامین نیاز مشتریان، ظرفیت تولید را افزایش دادیم و درحال حاضر هم برای اولویتهای تابستان ۱۴۰۲ لاماری ایما، ثبتنام نهایی انجام شده است. اما امروز چالش تامین ارز مسالهای مهم است که آینده پاسخ بهتعهدات خودروسازان را بهخطر انداخته است».
صرافی در ادامه گفت: «امروز با مشکلات شدید تامین ارز مواجهیم و اگر مسئولان مربوطه نتوانند این مشکلات را حل کنند، عملا امکان پاسخ بهموقع برای تعهدات پاییز و زمستان ۱۴۰۲ لاماری ایما وجود ندارد و احتمال تغییر زمان تحویل یا عدم امکان ثبتنام نهایی برای این مشتریان زیاد خواهد بود.»
مدیر بازاریابی آرینپارسموتور درباره چالشهای ناشی از عدم تامین ارز بهموقع خودروسازان افزود: «نزدیک به سه ماه طول میکشد که پس از ثبت خرید ما از طرف خارجی و ارسال ارز، قطعات منفصله خودروها بهکارخانه ما برسد. برای همین اگر مشکل تامین ارز حل نشود، امکان آن را نخواهیم داشت تا بهموقع بهتعهدات پاییز و زمستان لاماری ایما پاسخ دهیم. حتی اگر این چالشها ادامه داشته باشد، مجبوریم فعلا درخواستهای خرید مربوط به نیمه دوم سال جاری را بهحالت تعلیق درآوریم».