عدم تناسب ظرفیت تولید در بخش های مختلف صنعت خودرو

یکی از مهمترین وعده های آقای رضا فاطمی امین که در زمان عزل ایشان با انتصاب عباس علی آبادی به عنوان وزیر صمت به فراموشی سپرده شد، تولید و واردات خودروهای اقتصادی بود. اما این وعده مورد توجه بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو و فعالان بازار قرار نگرفت، زیرا معتقدند شرکت های خودروسازی داخلی ارزان ترین خودروهای جهان را در رده کیفی مورد تایید سازمان استاندارد تولید می کنند و اگر بخواهیم یک خودروی زیر 10000 دلار وارد کشور شود، هیچ محصولی مطابق با استاندارد 85 ایران وجود ندارد. اما برخی دیگر از کارشناسان معتقدند واردات و تولید خودروهای اقتصادی با تعرفه های رقابتی می تواند صنعت خودروسازی ایران را برای تولید محصولات باکیفیت جذب کند.

مصطفی طاهری، عضو کمیسیون صنایع شورا در این خصوص به «دنیای خودرو» گفت: واردات خودرو از سال 97 با محدودیت مواجه شد و با توجه به کاهش تولید داخل نیز در سال 97 به 1400 دستگاه، عرضه خودرو کاهش یافت. به طور قابل توجهی در مقایسه با تقاضا “این بود.”

وی ادامه داد: کاهش تولید خودرو نیاز انباشته ای ایجاد کرد و علاوه بر این موضوع، کمبود واردات نیز کمبود عرضه را افزایش داد و اگرچه دولت سیزدهم تلاش کرد تا این فاصله را کاهش دهد، اما خودروسازان، مردم. و دولت همچنان از قیمت ها و بازار خودرو ناراضی است و شکایات زیادی در این زمینه وجود دارد.

طاهری به مشکلات ناشی از عرضه کم محصولات شرکت های خودروسازی در بازار اشاره کرد و گفت: آنچه بیشتر مردم را ناراضی می کند نحوه ثبت نام برای خرید خودرو از کارخانه و گرانی خودرو است. زمان تحویل خودرو و ایرادات دیگری که بر اساس آن این مشکلات، قانون تنظیم مقررات صنعت خودرو «در مجلس یازدهم تصویب شده اما به درستی اجرا نشده است».

بخوانید:  KMC X5 جدید وارد بازار شد + قیمت

وی با تاکید بر لزوم واردات و تولید خودروهای اقتصادی خاطرنشان کرد: قرار بود خودروسازان در این زمینه سرمایه گذاری کنند تا اقشار کم درآمد جامعه بتوانند خودروهای باکیفیت داشته باشند اما کم کاری در این زمینه را نمی توان انکار کرد.

واردات و تولید خودروهای اقتصادی حلقه مفقوده صنعت و بازار خودرو است. برای تحقق وعده های دولت سیزدهم در خصوص درخواست متقاضیان، چه راهکارهایی را موثر می دانید و چه پیشنهادی به دولت چهاردهم دارید؟

قرار بود دو شرکت خودروسازی داخلی خودروهای اقتصادی تولید کنند تا همه مردم توان خرید آن را داشته باشند اما کمبودهای زیادی در این زمینه نمایان می شود.

همچنین قرار بود موتورسیکلت های آلاینده از سطح شهر جمع آوری شود که هنوز اجرایی نشده است.

خودرو سه طرف دارد اعم از خودروساز، مردم و دولت آنچه که بیشتر از همه باعث نارضایتی مردم می شود نحوه ثبت نام خرید خودرو و افزایش قیمت خودرو در آن زمان است. از تحویل برای تغییر این شرایط، بر لزوم اجرای صحیح قانون تنظیم مقررات صنعت خودرو تاکید می کنیم.

با توجه به اظهارات وزیر صامت که معتقد است ظرفیت تولید 2 میلیون و 200 هزار دستگاه در صنعت خودرو وجود دارد، به نظر شما چرا شرکت های خودروسازی در تامین نیازهای متقاضیان در بازار عقب هستند؟

در سال 1990، تولید خودروی ما به بیش از 1.5 میلیون خودرو در سال رسید. متاسفانه در سال های 2017 و 2018 به 500000 تا 600000 دستگاه رسید. در دهه 90 سالانه 100 هزار خودرو وارد می کردیم اما در سال 1396 به یکباره واردات خودرو ممنوع شد.

بخوانید:  تفاوت قیمت جدید و قبلی کارگران بیماری مزمن کلیه در حساب دولت است

یعنی از سال 1376 تا 1400 تولید و واردات خودرو بسیار محدود بوده است. اگر سایر هیجانات اقتصادی را از بازار خودرو کم کنیم، نیاز واقعی کشور سالانه 1.5 میلیون خودرو است. حالا اگر به طور متوسط ​​سالانه 800 هزار دستگاه تولید کنیم یعنی 700 هزار دستگاه با تقاضای بازار فاصله داریم. این رقم کمتر از 100 هزار خودروی خارجی در سال وارد می شود. بنابراین از سال 1397 تا پایان سال 1400، 3 میلیون و 200 هزار خودرو کمتر از نیاز مردم تهیه کردیم.

در اکثر کشورهای جهان، محصولات خودروسازان در رده کالاهای مصرفی طبقه بندی می شوند. اما در کشور ما علاوه بر مصرف کنندگان، حضور پررنگ واسطه ها در بازار خودرو بسیار محسوس است. دلیل سرازیر شدن سرمایه های سرگردان به بازار خودرو چیست؟

جدای از انباشت تقاضا از سوی خریداران واقعی خودرو، عوامل دیگری نیز باعث محبوبیت بازار خودرو شد، از جمله جهش نرخ ارز که باعث شد مردم برای حفظ ارزش پول خود به بازار خودرو روی بیاورند و خودرو بخرند.

چرا ظرفیت تولید سالانه وزیر صمت از 2 تا 2.5 میلیون دستگاه در خودروسازی کشور محقق نمی شود؟

یکی از دغدغه های امروز کشور ناهماهنگی در بیشتر زمینه هاست. برای برون رفت از این مشکل باید سرعت سرمایه گذاری را با سرعت توسعه صنعت مطابقت دهیم. اما متأسفانه توسعه در صنعت خودرو به شکل متعادلی پیشرفت نکرده است. برخی از بخش های خودروسازی ما تا 3 میلیون خودرو ظرفیت تولید دارند، اما ظرفیت برخی از آنها به 1.5 میلیون دستگاه هم نمی رسد. به عنوان مثال، ما ظرفیت تولید 2 میلیون موتور خودرو را نداریم، اما ظرفیت بدنه یا رنگ ما یکسان است. بنابراین باید هدفمند سرمایه گذاری کنیم تا این توسعه شکل متوازن به خود بگیرد. امروزه نیاز مبرمی به مدیریت منابع داریم تا با اجرای قانون رفع موانع تولید راه را برای دستیابی به این هدف هموار کنیم. در این راستا معتقدیم چون منابع ارزشمندی در زمینه بهبود وجود دارد، مدیران و متولیان باید از این منابع به خوبی استفاده کنند.

بخوانید:  آغاز تولید وانت نیسان اکستند از مرداد ماه

یکی از علایق فعالان بازار خودرو افزایش عرضه محصولات برای بالا بردن کمی سطح معاملات است. به همین دلیل دولت سیزدهم و نمایندگان مجلس به بحث واردات خودروهای فرسوده پرداختند. به نظر شما آیا واردات خودروهای فرسوده می تواند پاسخگوی نیاز متقاضیان بازار خودرو باشد؟

در دولت سیزدهم با چند مشکل عمده در حوزه خودرو مواجه بودیم که مهمترین آن کاهش تولید خودرو بود. خوشبختانه دولت سیزدهم تلاش کرد تا تعداد خودروهای تولیدی را به صورت کمی افزایش دهد و این اتفاق افتاد که تولید خودرو در سال جاری به حدود یک میلیون و 400 هزار دستگاه رسید، اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

البته قرار بود قانون تنظیم بازار خودرو اجرا شود که متاسفانه این کار انجام نشد و بر همین اساس شاهد نارضایتی هایی در حوزه خودرو هستیم. منتقدان واردات خودروهای فرسوده گفتند; می خواهید کشور را با ماشین های قدیمی پر کنید. در حالی که این ادعا اشتباه بود. چنین رویه ای قبلاً در بسیاری از کشورهای پیشرفته اروپایی، آمریکایی و حتی عربی رخ داده است. اگر این اتفاق بیفتد عطش بازار از بین می رود. لازم نبود چندین سال دوام بیاورد.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249887/%D9%86%D8%A7%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%B8%D8%B1%D9%81%DB%8C%D8%AA-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%AE%D8%AA%D9%84%D9%81-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88