تولیدکنندگان قطعات یدکی به دلیل عدم دریافت به موقع سفارشات خود از خودروساز و نداشتن سرمایه در گردش کافی، قادر به تهیه مواد اولیه مرغوب برای ساخت قطعات نیستند و خودروساز نیز مجبور به کاهش و استانداردهای سختگیرانه می باشد. عدم توانایی مالی و انسداد خطوط تولید از توقف، کاهش و استفاده از هر قطعه در خط تولید.
خودرو از گروهی از قطعات تشکیل شده است و خرابی هر قطعه بر عملکرد سایر قطعات تاثیر می گذارد. عوامل زیادی بر دوام قطعات خودرو تاثیر می گذارد که این روزها به چالشی جدی برای مصرف کنندگان تبدیل شده است، اما دلیل اصلی بی کیفیتی قطعات خودرو را باید در کوتاهی خودروسازان در انجام تعهدات زنجیره تامین خود دانست.
یکی دیگر از دلایل مهم کاهش کیفیت قطعات یدکی، حضور مشتریان برای لوازم یدکی بی کیفیت است، در حالی که در صورت آزادسازی قیمت و تسهیل واردات خودروهای باکیفیت به کشور، خودروساز داخلی نیز مجبور به انجام این کار می شود. تولید محصولی رقابتی و ارائه قطعات یدکی باکیفیت از زنجیره تامین خود و با حساسیت و تمرکز خودروساز بر قطعات تحویلی و نظارت بر استانداردهای لازم به تدریج رضایت مشتریان را جلب خواهد کرد.
نقش سیاست های خودروسازان در مورد کیفیت قطعات یدکی بر هیچکس پوشیده نیست و کاملاً واضح است که سیاست های خودروسازان در زمینه درخواست قطعات یدکی نیز تحت تاثیر نبود نقدینگی کافی در صنعت خودرو بوده است، زیرا خودروسازان مجبور به انجام این کار هستند. ایجاد تغییرات در تقاضای قطعات به دلیل کمبود.
تخصیص ارز به تولیدکنندگان قطعات یدکی یکی دیگر از عوامل تولید و عرضه قطعات یدکی بی کیفیت است. تامین ناکافی ارز، خرید مواد اولیه مرغوب را برای قطعه سازان دشوار کرده است. قطعه سازان مجبورند بدون توجه به کیفیت مواد اولیه را وارد کنند تا خطوط تولید متوقف نشود.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248398/%D8%B9%D8%AF%D9%85-%D8%A7%DB%8C%D9%81%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%B9%D9%87%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D9%86%D8%B3%D8%A8%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%D8%B2%D9%86%D8%AC%DB%8C%D8%B1%D9%87-%D8%AA%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D9%85%D9%88%D8%AB%D8%B1