با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال متوجه شدیم که دولت برای واردات خودرو سر و صدا کرده است. زیرا عرضه محدود کالاهای وارداتی نمی تواند بازار خودرو و صنعت آن را رقابتی کند و به معنای انحصار خودروسازان بزرگ است. بنابراین بر اساس برخی انتظارات، واردات خودرو تغییر خاصی در بازار به همراه نداشت. تاثیر این موضوع بر بازار خودرو، همانطور که دیدیم، یکی از نوسانات پی در پی بود.
در این زمینه؛ داریوش بدیع ثابت، فعال و کارشناس صنعت و تجارت در گفت و گو با «دنیای خودرو» گفت: با توجه به محدودیت هایی که دولت در این زمینه در نظر گرفت، آزادسازی واردات تاثیر امیدوارکننده ای بر بازار خودرو و بازار خودرو نداشت. منجر به کاهش قیمت محصولات نشد.»
وی علت شکست وعده دولت در خصوص واردات انبوه خودرو را تعیین سقف قیمتی عنوان کرد و گفت: به دلیل اینکه سقفی برای واردات از نظر ارزشی تعیین شده است، اکثر کشورهای اروپایی، ژاپنی و کره ای نمی توانند. خودرو وارد می کند و تنها فرصت در اختیار شرکت های جدید است. چین ایجاد کرد و از این فرصت استفاده نکرد».
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: شرکت های خصوصی از ممنوعیت واردات معاف هستند و ارزهای کلانی را دریافت می کنند که صرف مونتاژ خودروهای درجه دو خارجی می شود، ضمن اینکه انتظار می رود این خودروسازان به شرکت های خودروسازی مطرح دنیا و جهان مراجعه کنند. کیفیت محصولاتشان بهتر از آن چیزی است که تولید می شود.» در کشور باید بالاتر باشد یا حداقل فقط از محصولات درجه یک خودروسازان چینی استفاده کنند.
سال آینده با توجه به وعده های وزیر امنیت، واردات خودرو تسهیل می شود. به نظر شما آیا واردات خودرو باعث افزایش رقابت در بازار و کاهش قیمت محصولات می شود؟
با توجه به سابقه شرکت های واردکننده، رقابت تنها در رده خودروهای چینی طی یک سال گذشته به وجود آمد و انتظار می رفت این خودروها با کاهش نسبی قیمت مواجه شوند، اما در مجموع کاهش قابل توجهی در قیمت ها مشاهده نشد.
یکی از موانع کاهش قیمت خودروهای چینی با وجود افزایش تیراژ و تنوع، انحصار این خودروها در بخش واردات به صورت قطعات مجزا و خودروهای کامل است. از طرفی هزینه های واردات خودرو به صورت CKD یا CBU اعم از حقوق گمرکی، تعرفه، مالیات بر ارزش افزوده و انواع دیگر هزینه هایی که برای واردات در نظر گرفته می شود در این مدت زمانی که واردات انجام می شود کاهش نمی یابد. . ممنوع.
بنابراین نمی توان انتظار کاهش قیمت ها را داشت. بنابراین واردات از این طریق باعث کاهش قیمت نمی شود، بلکه باعث افزایش عرضه در بازار می شود. اگرچه این موضوع ممکن است از طریق واردات، شوکی به بازار وارد کند. اما این موقتی خواهد بود.
فعالان بازار خودرو معتقدند واردات نمی تواند بازار خودرو را تنظیم کند. شما در مورد آن چه فکر میکنید؟
با توجه به حجم و ارزشی که تاکنون به واردات خودرو اختصاص داده شده و همچنین محدودیت هایی که برای آن در نظر گرفته شده است، به نظر نمی رسد با واردات شاهد تغییر و تحول خاصی در بازار خودرو باشیم. از سوی دیگر مشخص نیست حقوق و عوارض واردات در سال جدید چگونه و تا چه اندازه تعیین می شود، بنابراین نمی توان انتظار داشت بازار خودرو با واردات با کاهش قیمت مواجه شود.
به نظر من قیمت ها تفاوتی نخواهد داشت زیرا در چند سال گذشته به دلیل افزایش تورم و سیاست های غلط اقتصادی دولت، قیمت خودرو افزایش یافته است و تنها با آزادسازی واردات می توانیم. نمی توانم انتظار داشته باشم که قیمت خودرو کاهش یابد.
با توجه به اینکه طبق گفته مسئولان وزارت حراست قرار بود خودروهای اقتصادی وارد کشور شود، بسیاری از متقاضیان در انتظار عرضه این محصولات بازار را ترک کرده و وجوهی که برای خرید از سامانه در نظر گرفته شده بود را در حساب سامانه بلوکه کردند. سازمان حمایت برای مدتی
به نظر شما آیا دولت در سال آینده می تواند محصولات خارجی با کیفیت بالاتری از تارا و شاهین را برای این دسته از متقاضیان عرضه کند؟
در حال حاضر، اگر آنچه را که در پایین بازار می بینیم، اساس کنیم؛ میانگین قیمت خودروهای وارداتی حدود 1.7 میلیارد تومان است.
این عدد برای قشر متوسطی که خودروهای اقتصادی رانندگی می کنند بسیار سنگین است.
در نتیجه فقط قشر مرفه برای خرید این محصولات در صف می ایستند تا از خودروهای وارداتی با این مبالغ استفاده کنند. در چنین شرایطی نمی توان امیدوار بود که واردات باعث کاهش قیمت خودرو شود. از سوی دیگر ممکن است در عمل با عوارض گمرکی که در آینده توسط دولت تعیین می شود، میانگین قیمت واردات خودرو تا 2 میلیارد تومان هم افزایش پیدا کند.
طبیعتا در چنین شرایطی تنها کمتر از 5 درصد مردم می توانند خودروی وارداتی بخرند. از سوی دیگر باید توجه داشت که می توان انتظار واردات سالانه بین 50 هزار تا 70 هزار دستگاه خودرو را داشت که در مقایسه با تیراژ کل بازار خودرو که سالانه به حدود یک میلیون دستگاه خودرو می رسد، رقم بسیار کمی است. ، و نمی تواند خیلی موثر باشد. .
برخی از فعالان صنعت خودرو بر این باورند که اعمال تحریم ها و گرانی فرار از تحریم ها این صنعت را با مشکل مواجه کرده است. چه اقداماتی را برای جبران عقب ماندگی صنعت خودرو موثر می دانید؟
در صورت امضای قرارداد بین فتا و سوئیفت اسلامی، پیشنهادی ایران، توسط ایران و سایر کشورها، با توجه به اینکه خودروسازان داخلی از فرصت قانونی برای انتقال وجوه برخوردار خواهند بود، برخی از شرکتهای مادر که در دهههای گذشته با ما همکاری داشتهاند. و همیشه دیدگاه جزئی داشته اند: به صنعت خودرو در ایران بازخواهند گشت.
این مشکل می تواند همکاری خارجی شرکت های راهداری خصوصی را تسهیل کند و همچنین می تواند زمینه را برای انتقال دانش و فناوری روز صنعت خودرو فراهم کند و امکان واردات قطعات یدکی را فراهم کند که می تواند تاثیر مستقیمی بر قیمت خودرو داشته باشد. بازار.
از سوی دیگر باید توجه داشت که این موضوع تنها منجر به کاهش حداکثر 30 درصدی قیمت می شود. بنابراین به هیچ وجه بعید نیست که با احیای مناسبات سیاست خارجی شاهد افت عجیبی در بازار خودرو باشیم. بنابراین خریداران خودرو در انتظار کاهش شدید قیمت نباید انتظار چنین مشکلی را داشته باشند.
در خصوص تنظیم بازار و صنعت خودرو چه راهکاری را به متولیان صنعت خودرو و کارشناسان وزارت حراست پیشنهاد می کنید؟
صنعت خودرو با مشکلات زیادی مواجه است. انحصار اولین مشکل جدی در صنعت خودرو است. سالهاست که به دلیل عدم رقابتپذیری حاکم بر صنعت خودرو، این مشکل باعث شده است تا محصولات بیکیفیت در این صنعت تولید شود و همین امر باعث نارضایتی مردم از مشتریان خودرو میشود.
بنابراین برای رفع این وضعیت باید صنعت خودرو و فضای بازار رقابتی شود. از سوی دیگر دخالت دولت در این صنعت منشأ بسیاری از مشکلات و معضلات است و تا زمانی که دولت پای خود را از این شرکت های خصوصی راه نبرده و خصوصی سازی واقعی صورت نگیرد، وضعیت صنعت خودرو بهتر نخواهد شد.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248411/%D8%B9%D8%AF%D9%85-%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D8%BA%D9%85-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%AA%DB%8C%D8%B1%D8%A7%DA%98-%D9%88-%D8%AA%D9%86%D9%88%D8%B9