بازار پرتلاطم خودرو کشور به دلیل تغییرات ناشی از تنش های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ... شاهد فراز و نشیب هایی است. با توجه به این شرایط بازار، با خریدارانی مواجه می شویم که به عنوان مصرف کنندگان واقعی، مشغول بررسی شرکت های عرضه کننده و پیش بینی شرایط این بازار هستند. اگرچه این خریداران مجموعه محدودی از گزینه ها دارند، اما تنش های اقتصادی آنها را سردرگم می کند و در نتیجه نمی توانند خودروی مورد علاقه خود را با شرایط مطلوب در مدت زمان کوتاهی تهیه کنند.
از سوی دیگر از آنجایی که برخی خودرو را سرمایه می دانند، این نظر سایه سنگینی بر بازار خودرو افکنده است زیرا خریداران به دلیل تورم به کسب ارزش افزوده نزدیک شده اند. حتی در برخی موارد بر خلاف سلیقه و علاقه خود عمل می کنند و خودرویی را انتخاب می کنند که به مرور زمان قیمت آن کاهش پیدا نکند و در حین استفاده از خودرو بیشترین سود را داشته باشند.
طبیعتاً این مشکل ریشه در شرکت های تولید قارچ دارد که به دلیل بی مسئولیتی، مشکلاتی را در بخش خدمات پس از فروش، عرضه محصولات و قیمت در بازار ایجاد می کنند.
از طرفی غیرشفاف بودن شبکه توزیع توسط فروشندگان چه در حوزه خودروهای داخلی و مونتاژ و چه در حوزه خودروهای وارداتی مشکلات خریداران را افزایش می دهد.
در چنین شرایطی، خریداران واقعی مجبورند خودرو را به روش های مختلف خریداری کنند. این خریداران در اغلب موارد باید بر اساس قیمت حاشیه ای بازار خرید خود را انجام دهند اما به دلیل عرضه محدود و بدون برنامه، امکان عرضه خودرو وجود ندارد.
البته باید توجه داشت که در سال های اخیر ارائه راهکارهایی مانند فروش از طریق سیستم یکپارچه نتوانسته پاسخگوی نیاز جامعه باشد و حتی گاهی موجب نارضایتی خریداران می شود.
از سوی دیگر، کوتاهی شرکت های تولید و مونتاژ در تحویل به موقع خودرو، دلیل آن را افزایش می دهد و ناگزیر خریداران واقعی را به کانال های توزیع واسطه های بازار می کشاند.
ناگفته نماند که در این کانال های فروش برخی از خریداران با مشکلات عدیده ای مواجه می شوند که گاهاً به بدرفتاری با برخی فروشندگان مربوط می شود زیرا برخی از این فروشندگان که اخیراً برای جذب مشتری وارد این عرصه شده اند، ضمن سوء استفاده از ناآگاهی خریداران، اقدام به تبلیغ مواردی مانند قیمت کمتر از حد معمول بازار فروش ... خودروهای اقساطی و کارکرده صفر از مبادی نامشخص و نامعلوم اخذ وجه تحویل خودرو به صورت بروز که با تاخیر و یا حتی عدم تحقق وعده همراه است. ممکن است در مدت زمان کوتاهی در بازار فعالیت کنند و پس از این مدت کسب و کار را تعطیل کرده و بازندگان زیادی را در بازار باقی بگذارند.
با توجه به آنچه گفته شد؛ موجی از بی اعتمادی به فروشندگان در بازار بین خریداران وجود دارد و در این موارد; خریداران به سراغ پلتفرم های معروف می روند، اما در این بخش، خودروها یا با قیمت های بالاتر از معمول بازار و به صورت نقدی فروخته می شوند یا خریدار سود قابل توجهی (بیشتر از نرخ سود بانکی و استانداردهای بازار) را می پذیرد و خودرو را می خرد. خودرویی با اعداد و ارقام بالاتر از قیمت های اعلامی شرکت های تولیدی و مونتاژی که می تواند فشار زیادی را به خریدار واقعی خودرو وارد کند.
ادامه این چرخه باعث می شود روش های عرضه معیوب باقی بمانند. راه حل این چالش در کنار عدم اعتماد به برخی فروشندگان در بازار و همچنین برخی شرکت های تولید مونتاژ که به تعهدات خود به موقع عمل نکردند؛ این امر مستلزم اتخاذ سیاست ها و تصمیمات کوتاه مدت و بلندمدت توسط دولت است.
در پایان باید گفت مصرف کننده واقعی در نهایت قربانی اصلی است. البته نباید فراموش کرد که این نوسانات قیمت هم بر فروشندگان خودرو و هم بر مصرف کنندگان تاثیرات منفی دارد.
سید احسان قاموس - کارشناس فروش خودرو