علل روغن سوزی - اخبار خودرو
انتشار: آذر 28، 1403
بروزرسانی: 01 تیر 1404

علل روغن سوزی - اخبار خودرو



موتور خودرو شامل آرایش پیچیده ای از قطعات ثابت و متحرک است که بیشتر آنها برای عملکرد صحیح به مایع مهمی به نام روغن موتور نیاز دارند. بدون روغن کاری روغن موتور، اصطکاک و حرارت زیادی ایجاد می شود و نتیجه آن آسیب به قسمت های داخلی موتور و خرابی آن خواهد بود.

روغن کاری روغن موتور نه تنها از ساییدگی قطعات به یکدیگر جلوگیری می کند، بلکه از خوردگی و زنگ زدگی نیز جلوگیری می کند. به همین دلیل رانندگان باید به تعویض روغن موتور به موقع توجه کنند. اما قطعاتی در موتور خودرو وجود دارد که روغن موتور نباید در آنها نفوذ کند و به همین دلیل این قطعات با واشرهای مختلف آب بندی می شوند.

در واقع سوختن روغن خودرو به معنای وارد شدن روغن موتور به قطعات ممنوعه است. بوی تند روغن و دود آبی اگزوز نشان می دهد که ممکن است نشتی روغن در قسمت های داخلی موتور وجود داشته باشد و در صورت بی توجهی به آن هزینه های هنگفتی متحمل شوید. البته باید توجه داشته باشید که با بالا رفتن سن خودرو، مصرف سوخت آن نیز افزایش می یابد، بنابراین اگر در ماه های اخیر مجبور شده اید روغن بیشتری به خودروی فرسوده و قدیمی خود اضافه کنید، لزوماً نشان دهنده مشکل نیست.

دو دلیل اصلی خارجی و داخلی در روغن سوزی خودرو دخیل است. مشکل خارجی شامل نشت روغن از سیستم روغن کاری و ریختن آن روی قطعات داغ موتور است. این نشتی می تواند از قطعاتی مانند فیلتر روغن و کارتل رخ دهد و دلیل آن خرابی واشر و آب بندی و یا نصب نادرست قطعات ذکر شده است.

حتی خود کارتل می تواند منبع نشت باشد و مقصر ممکن است ماشین لباسشویی باشد. خوشبختانه، نشت خارجی را می توان با یافتن قطرات روغن روی زمین تشخیص داد. نشتی خارجی روغن موتور که بوی تند هم دارد می تواند از درپوش روغن موتور باشد یعنی اگر این مایع روی قسمت های داغ موتور بریزد بوی تند ایجاد می کند. اما مهمترین مشکل زمانی خواهد بود که خودرو از داخل موتور روغن سوزی کند. دلایل مختلفی برای نشت داخلی وجود دارد، از جمله فشار بالا در غضروف.

این فشار بالا باعث خرابی مهر و موم و نشت روغن می شود. اما بدترین حالت زمانی رخ می دهد که احتراق روغن به دلیل خرابی رینگ پیستون و ورود روغن به محفظه احتراق رخ می دهد. در این صورت نه تنها بوی تند روغن نشانه ورود روغن موتور به محفظه احتراق است، بلکه دود آبی رنگی که از اگزوز خارج می شود نیز گویای چنین چیزی است.

روش حل این مشکل بستگی به منبع نشت روغن، یعنی نشتی خارجی یا داخلی دارد. اگر پس از توقف خودرو متوجه نشت روغن و ریختن آن روی زمین شدید، می توانید منبع نشتی را از قسمت هایی مانند فیلتر روغن، گل میخ خودرو یا خود آن پیدا کنید.

با کمی دانش خودرو قادر خواهید بود فیلتر روغن را تعویض کرده و از هزینه های هنگفت جلوگیری کنید. البته اگر مشکل از فیلتر روغن است، می توانید به تعویض روغن و تعویض قطعه مورد نظر برگردید. اگر منبع روغن سوزی خودرو قطعات داخلی است حتما باید به مکانیک متخصص مراجعه کنید.

لازم به ذکر است که نشت روغن داخلی گران نیست به عنوان مثال، زمانی که داخل یک سیلندر سالم پر از دوده است، مکانیک می تواند آن را تمیز کند. اما اگر رینگ پیستون آسیب ببیند، ماجرا فرق می کند. این رینگ ها قابل تعویض هستند اما موتور باید جدا شود و قطعات آن جدا و دوباره سرهم شوند که بسیار گران تمام می شود.

نکته دیگر این است که بوی تندی که استشمام می کنید همیشه مربوط به روغن موتور نیست. اگر فکر می کنید ماشین شما مشکل دارد و دلیل اصلی آن را نمی دانید، بهتر است با یک مکانیک و تکنسین مشورت کنید.



منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/252291/%D8%AF%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%84-%D9%88%D9%82%D9%88%D8%B9-%D8%B1%D9%88%D8%BA%D9%86-%D8%B3%D9%88%D8%B2%DB%8C