بلاتکلیفی در واردات این خودروها باعث می شود ناوگان ماشین آلات معدنی در مسیر خاصی نتواند به روز شود و هر ساله مدل های جدیدتری با نوسازی تعدادی از این خودروها وارد ناوگان معدنی کشور شود.
اگرچه با آزادسازی واردات، قیمت نهایی محصولات وارداتی افزایش قابل توجهی خواهد داشت و انگیزه ناوگان برای نوسازی را کاهش می دهد، اما همچنان ورود این ماشین ها به کشور بهتر از شرایطی است که مالکان آن چاره ای جز این ندارند. به مدل های قدیمی و قدیمی و گران قیمت بچسبید.
از سوی دیگر، نبود قانون مدون در خصوص تعیین طول عمر ماشین آلات مورد استفاده در معادن، انگیزه تجدید آنها را به حداقل رسانده و این بازار کوچک ماشین آلات معدنی با تقاضای کم همراه است.
جلوگیری از واردات ماشین آلات و افزایش 70 درصدی قیمت
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اخیرا با اشاره به اهمیت ماشین آلات معدنی در توسعه و افزایش بهره وری معادن، اظهار داشت: در اواخر دوران دولت قبل به نام حمایت از تولید داخلی، اتفاقی افتاد. اشتباه و ممنوعیت بسیار جدی برای واردات ماشین آلات معدن در حالی که ماشین آلات تولید است.
رضا محتشمی پور با بیان اینکه موضوع فوق تاثیر بسیار گسترده ای بر حوزه معدن داشته و باعث افزایش شدید قیمت ماشین آلات در داخل کشور شده است، اظهار داشت: بررسی های اولیه دولت سیزدهم نشان می دهد که قیمت داخلی ماشین آلات به 70 درصد بالاتر از این میزان رسیده است. قیمت آن در کشورهای همسایه
وی همچنین خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم با اصلاح آیین نامه واردات ماشین آلات معدنی و رفع محدودیت واردات ماشین آلات کمتر از پنج سال، شرایط را تسهیل کرد تا معدنچیان بتوانند به تعداد نیاز خود از این ماشین آلات وارد کنند و این موضوع مربوط به ظرفیت معدن و نوع محصول آن چون وجود ندارد، اما واردات ماشین آلات معدنی با قدمت بیش از 5 تا 10 سال باید با توجه به ظرفیت هر معدن انجام شود.
جبران فاصله دو ساله با اصلاح مقررات و تسهیل در روند واردات
در همین حال، صامت معاون وزیر صنعت گفت: ممنوعیت واردات ماشین آلات معدنی به کشور در سال های اخیر لغو شده است، زیرا بزرگترین تولیدکننده این خودروها با مشکلات زیادی مواجه بوده و اکنون در انتظار افزایش تقاضا است. و تنها کمک های دولتی و سفارشات به موقع می تواند کمک شگفت انگیزی به این محصول در نجات کشور از وضعیت موجود کند.
اگرچه انتظار می رود تمرکز بر حمایت از تولید داخلی باشد، اما نمی توانیم همه ارکان اقتصاد از جمله معادن را فدای تولید داخلی کنیم.
محدودیت واردات ماشین آلات معدنی در سال های اخیر بازار را با کمبود ماشین آلات مواجه کرده است تا جایی که به گفته محتشمی پور; وقفه واردات ماشین آلات معدنی به مدت دو سال (1398 و 1400) باعث کمبود در بازار شد و دولت سیزدهم ضمن تامین نیاز عادی و منطقی معدنکاران به ماشین آلات، این وقفه و واردات ماشین آلات را جبران کرد. شرایط در طول سال به حالت عادی بازگشت، اما باید تسریع شود، در صورت وجود ارز لازم، وقفه در واردات ماشین آلات به طور کامل جبران می شود.
معاون خاموش وزیر در این زمینه معتقد است آزادسازی واردات این خودروها اقدام صحیحی است. اصلاح مقررات واردات ماشین آلات و تسهیل این روند باعث شد که تعداد مجوزهای صادر شده سالانه در این زمینه در پایان سال 1402 هجری شمسی به بیش از 2 هزار مجوز در مقایسه با 183 مورد در سال 1399 هجری شمسی برسد و این روند همچنان ادامه دارد.
شرکت های تولیدی خودروهای معدنی با وجود حمایت از تولید داخلی ناراضی هستند
اگرچه به نظر می رسد واردات کالایی است که می تواند علیرغم همه شرایط، مشکلات معدنی را حل کند و ناوگان این بخش را با سرعت بیشتری نوسازی کند، اما برخی از مردم در راستای حمایت از تولید داخلی، واردات را مانعی بر سر راه خود می دانند. . تولید داخلی را پیش ببریم. از جمله اینکه مدیرعامل هپکو معتقد است دستیابی به رشد ۱۳ درصدی برنامه هفتم در حوزه معدن در گرو تامین نیاز ماشین آلات معدنی است.
وی با اشاره به فرسودگی ناوگان ماشین آلات معدنی و از سوی دیگر واردات ماشین آلات فرسوده به کشور و ضعف تولیدکنندگان داخلی، اظهار داشت: نه معدنچی و نه تولیدکننده از وضعیت فعلی راضی نیستند؛ اما در این راستا نه تولیدکننده، نه معدنچی راضی نیست. بنابراین نیاز معادن به ماشین آلات یک نیاز اساسی است و از طرفی حمایت از تولید داخلی یک ضرورت ملی است و این دو موضوع باید به صورت نزدیک و هم افزایی مورد توجه قرار گیرد.
حال سوال اینجاست که چرا در سال هایی که واردات این خودروها ممنوع بود، تولیدکنندگان داخلی نمی توانستند فرش خود را از آب بیرون بکشند!