فرآیند برق در جهان چگونه پیش می رود؟

یکی از اعضای هیئت تحریریه روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

چندین سال است که صنعت خودرو تصمیم گرفته است تا خودروها را به برق تبدیل کند و از باتری برای رانندگی خودروها استفاده کند. در این راستا تولید خودروهای برقی در جهان در سال های اخیر افزایش چشمگیری داشته است. اگرچه امسال شاهد کاهش سرعت عرضه و تحویل خودروهای برقی در بازارهای مختلف پیشرو در این بخش بودیم، اما همچنان بر اساس گزارش های منتشر شده، وضعیت مناسبی برای خودروهای درون سوز نیست و این خودروها در حال نزدیک شدن به پایان سال هستند. زندگی آنها.

اگرچه صنعت خودروهای برقی در چند ماه گذشته با کندی عرضه مواجه بوده است، اما گزارش های منتشر شده توسط شرکت های بزرگی مانند جنرال موتورز، فورد، فولکس واگن و … نشان از تغییر کامل در ساختار صنعت خودروی جهان دارد.

اما از آنجایی که برخی افراد تمایلی به خرید این خودروها ندارند، روند برقی سازی کمی کند شده است، اما این به معنای مرگ خودروهای درون سوز نیست. تسلا به عنوان رهبر قدیمی برق جهان، بر هوش مصنوعی و روباتیک تمرکز کرده است و باعث کاهش 8.5 درصدی تحویل خودرو توسط این شرکت در سه ماهه اول سال 2024 شده است.

با این حال، در سطح جهانی و در بلندمدت، پیش بینی می شود که فروش خودروهای برقی افزایش و خودروهای احتراق داخلی کاهش یابد. بر اساس پیش بینی ها، موتور احتراق داخلی در حال مرگ است.

کارشناسان و فعالان محیط زیست این روند را یک پیروزی بزرگ می دانند. بر اساس گزارش بلومبرگ NAF، فروش خودروهای موتور احتراق داخلی در سال 2017 به اوج خود رسید و از آن زمان تاکنون رو به کاهش بوده است.

بخوانید:  «عباس علی آبادی» به عنوان وزیر پیشنهادی صمت به مجلس معرفی می‌شود

این روند کاهش سرمایه گذاری شرکت های بزرگ خودروسازی در موتورهای احتراق داخلی را نشان می دهد. بر اساس این گزارش، جهان در حال دور شدن از خودروهای احتراق داخلی است.

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، تقریباً 14 میلیون خودروی الکتریکی و هیبریدی در سال 2023 در سراسر جهان فروخته خواهد شد که 18 درصد از کل فروش خودروهای سواری را شامل می‌شود که نشان‌دهنده افزایش 35 درصدی فروش این خودروها نسبت به سال 2022 است.

بر اساس این گزارش، تا سال 2016، تقریباً 700000 خودروی الکتریکی در سراسر جهان فروخته شده است، به این معنی که فروش سالانه خودروهای الکتریکی در کمتر از یک دهه 2000 درصد افزایش یافته است. بر این اساس و بر اساس این روند می توان گفت که خودروهای درون سوز به زودی به طور کامل رها خواهند شد.

این خبر برای کشورهایی که آمادگی این اتفاق را ندارند بسیار تاسف بار خواهد بود زیرا با این سرعت برقی شدن احتمالاً در دهه آینده خبری از خودروهای احتراق داخلی در لیست فروش شرکت های خودروسازی نخواهد بود و در نتیجه هیچ قطعه ای برای این خودروها تولید نخواهد شد. بنابراین، بسیاری از کشورها باید با موج جهانی برقی شدن صنعت خودرو همراهی کنند. اگرچه بسیاری از مردم این خودروها را قبول ندارند.

در میان کشورهای پیشرو در برقی سازی صنعت و البته بازار خودرو، چین و اروپا بیشترین آمار را دارند. اما اگرچه آمریکا در این بخش از چین عقب است، اما آمارها رشد تقاضا برای خودروهای تمام الکتریکی در ایالات متحده را نشان می دهد.

بخوانید:  جاده چالوس و بزرگراه تهران-شمال تا سوم اسفند ماه بسته بود

بیش از 7 درصد از بازار خودروی آمریکا به خودروهای تمام الکتریکی اختصاص دارد و در مجموع خودروهای هیبریدی و تمام الکتریکی در سال گذشته 16 درصد از بازار خودروی آمریکا را به خود اختصاص دادند.

بر اساس گزارش بلومبرگ NAIF، فروش سالانه خودروهای الکتریکی طی چهار سال آینده دو برابر خواهد شد و در سال 2027 به 30 میلیون دستگاه خواهد رسید. البته عرضه باتری های نسل جدید که بسیاری اعلام کرده اند سال 2025 است، ممکن است عرضه و فروش را افزایش دهد. از این ماشین ها حتی بیشتر

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249734/%D8%A8%D8%B1%D9%82%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86-%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D9%BE%DB%8C%D8%B4-%D9%85%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D8%AF