یکی از اعضای هیئت تحریریه روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:
نزدیک به 20 سال از آغاز فرهنگ ساخت کمربند ایمنی می گذرد. در این سالها این توسعه فرهنگی و نتایج موفقیتآمیز آن یکی از نمونههای رایج برای مسئولان و کارشناسان حوزههای مختلف بهویژه در حوزه ایمنی و قوانین راهنمایی و رانندگی بود.
بر این اساس، به گفته برخی از کارشناسان ایمنی و بر اساس تحقیقات انجام شده در کشورهای توسعه یافته؛ با 20 درصد آموزش، 20 درصد آگاهی و 20 درصد توسعه فرهنگی می توان تا حد زیادی از حوادث رانندگی جلوگیری کرد.
کارشناسان همچنین می گویند فرهنگ سازی و آموزش زمان بر است. آنها معتقدند اگر فردی در سال های 83 تا 84 کمربند ایمنی می بست به او می خندیدند اما به مرور زمان و با آگاهی پلیس، صداوسیما، رسانه ها و گروه های مرجع، نظر مردم در این مورد تغییر کرد.
البته اگرچه کار فرهنگی در مورد قوانین راهنمایی و رانندگی نیاز به تداوم دارد، اما واقعیت این است که آموزش های ارائه شده در این حوزه بسیار زیاد است اما پراکنده است و با حرکت مدیران تغییر می کند که می تواند بسیاری از حوزه های این حوزه را دوباره پنبه ای کند.
شاهد این مدعا این است که رئیس پلیس راه اصفهان روز گذشته گفته بود: از ابتدای سال تاکنون 39 درصد از کل فوتی های تصادفات خارج از شهر را سرنشینان خودرو تشکیل می دهند و علت اصلی فوت آنها نبستن کمربند ایمنی است. طبق قانون، همه سرنشینان جلو و عقب باید از کمربند ایمنی استفاده کنند، البته هنوز بسیاری از رانندگان و سرنشینان به این موضوع توجهی ندارند یا توجه زیادی به آن ندارند.
مقامات پلیس راهنمایی و رانندگی همچنین می گویند: سازمان جهانی بهداشت در طبقه بندی عوامل خطر اصلی حمل و نقل جاده ای، بستن کمربند ایمنی را یکی از عوامل اصلی موثر در کاهش شدت تصادفات رانندگی برشمرده است.
در این میان، ممکن است برخی از ما فقط کمربند ایمنی را ببندیم تا توسط پلیس جریمه نشویم، اما باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که بستن کمربند ایمنی، شانس زنده ماندن سرنشینان خودرو را در تصادفات بسیار افزایش می دهد.
همچنین یکی از مقامات انتظامی تبریز اوایل ماه گذشته نبستن کمربند ایمنی را عامل 24 درصد مرگ و میرهای تصادفات اعلام کرد و گفت: متاسفانه این درصد بالاست و به همین دلیل طرح اجرای قانون عدم رعایت قوانین ایمنی در دستور کار قرار گرفت. بستن کمربند ایمنی به زودی در شهرستان های استان به ویژه شهر تبریز اجرا می شود.
فرمانده پلیس راه استان قزوین اوایل سال جاری علت مرگ بیش از 50 درصد قربانیان تصادفات جاده ای استان قزوین در تعطیلات نوروزی را صرفاً نبستن کمربند ایمنی اعلام کرد.
در پایان توجه مجدد به اجرای قانون بستن کمربند ایمنی توسط تمامی سرنشینان خودروها، طبق برخی آمار ارائه شده در این مقاله می تواند به طور متوسط 30 درصد از قربانیان تصادفات جاده ای کشور را کاهش دهد و جان بسیاری را نجات دهد. شهروندان .
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250325/%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D9%86-%DA%A9%D9%85%D8%B1%D8%A8%D9%86%D8%AF-%D8%A7%DB%8C%D9%85%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AD%D8%A7%D9%84-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%85%D9%88%D8%B4%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA