در زیر حمید میرموینی، کارشناس بازار سرمایه به بیان دیدگاه های خود می پردازد.
دلایل کاهش تقاضای سهام خودرو در بازار مالی در هفته های اخیر چیست؟
بخشی از کاهش تقاضا برای سهام گروه خودرو متاثر از کل بازار سرمایه است، زیرا تنش های منطقه ای باعث نوسانات بازار سهام در ماه های اخیر شده است. اگرچه شرکت های تولیدی در دنیا با رشد تیراژ تولید سعی در افزایش فروش محصولات و سودآوری آنها دارند، اما در صنعت خودروی ایران به موازات رشد فروش محصولات دو شرکت اصلی خودروسازی، اندازه زیان ها نیز رو به افزایش است زیرا تولید شرکت های ایرانی خودرو و سایپا کمتر از بهای تمام شده تولید فروخته شده است و به ازای هر خودرو فروخته شده، میانگین زیان بین 70 تا 130 میلیون تومان به این دو خودروساز بزرگ تحمیل می شود. نشانه خوبی برای ادامه فعالیت این دو خودروساز بزرگ نیست.
با توجه به اینکه سهام خودروسازان زیان ده است و سهام این شرکت ها همچنان دارای سفارشات متعهد هستند، دلیل متعهد شدن این فعالان بازار سرمایه برای حفظ سرمایه خود در سبد خودروسازان چیست؟
سرمایه گذاران تمایلی به سرمایه گذاری در شرکت های زیان ده ندارند، ارزش فعلی سهام ایران خودرو و سایپا به دلیل سودآوری این دو شرکت خودروسازی نیست، بلکه به دلیل رشد دارایی های این دو خودروساز است که افزایش یافته است. مطابق با تورم
برای اصلاح ساختار شرکت های خودروسازی چه راهکاری پیشنهاد می کنید؟
بزرگترین زیانده صنعت خودرو، خودروسازان، مصرفکنندگان و سهامداران هستند، زیرا بیشتر اجاره بها ناشی از قیمت اجباری نصیب دلالها شد.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248360/%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%85%D8%AD%D8%B5%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%AA%D9%86%D9%87%D8%A7-%D8%AF%D9%84%DB%8C%D9%84-%D8%B2%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D9%88-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF-%D8%A7%D8%B3%D8%AA