قیمت گذاری زیر نظر سازمان پشتیبانی است که در هنگام واردات خودرو یک سری عناصر را در نظر می گیرند و قیمت کامل خودرو را درج می کنند. این در حالی است که شرکت واردکننده خودرو می تواند خودرو را با سود تجاری 15 درصد و خدمات پس از فروش را با 3 درصد به فروش برساند، عملاً با سود 18 درصدی.
دولت بیشترین سود را از واردات خودرو می برد. کل تعرفه، اسقاط، بازیابی و عوارض گمرکی 130 درصد است که درآمد دولت است. درآمد واردکننده تنها 15 درصد بوده که با آمار قابل اثبات است.
با این دستورالعمل خودروهای وارداتی را به مصرف کننده می فروشیم. شرکت واردکننده خودرو، خودرو را با تمام مشکلاتش وارد می کند و با قیمتی که بر اساس تایید سازمان حمایت است، در سامانه قرار می دهد. اکثر کسانی که در این سامانه ثبت نام کرده اند، مصرف کنندگان واقعی نیستند که خودرو را به منظور استفاده خریداری می کنند، بلکه بیشتر دلال هستند و خودرو را به منظور سرمایه گذاری خریداری می کنند. درصد بسیار کمی از خریداران، مصرف کنندگان واقعی هستند.
دلال در سامانه ثبت نام می کند و خودروی عرضه شده با سود بازرگانی 18 درصدی 2 میلیارد و 200 میلیونی را خریداری می کند و سپس با توجه به محدودیت پیشنهادی قیمت خودرو در بازار 4 میلیارد است و 2 سود کسب می کند. میلیارد سود این در حالی است که شرکت واردکننده تنها از 18 درصد سود می برد که 8 درصد آن صرف هزینه های سربار آن می شود.
70 درصد خودروهای وارداتی در پارکینگ ها هستند. وقتی حجم واردات یک برند افزایش می یابد و عرضه در سیستم افزایش می یابد، جذابیت آن خودرو کاهش می یابد و دلال به خودرویی که به تعداد کم وارد شده است، روی می آورد، زیرا سود بیشتری دارد؛ اما به دلیل اینکه سودآوری آن بیشتر می شود، به خودرویی می پردازد. در این صورت شخصی که قبلاً برای خودروی وارداتی ثبت نام کرده است، خودروی خریداری شده خود را به امید کسب سود یا کنسل می کند یا مجبور به فروش آن می شود.
ارز واردات خودرو در چند سطح ارائه می شود و خود بانک مرکزی نیز همین ارز را تخصیص می دهد. اکثر واردکنندگان خودرو از مشکلات ارزی رنج می برند. من به عنوان واردکننده خودرو صادرکننده پسته نیستم. این روند قطعا محدود است و ضریب آن در مقایسه با واردکنندگان ناچیز است، اما وقتی دولت شرایطی را ایجاد می کند و واردکننده را ملزم به استفاده از ارز صادراتی می کند، معلوم است که این اتفاق می افتد و واردکننده در این زمینه مقصر نیست.
در این صورت اگر شرکت کارگزاری واردات خودرو 30 درصد سود در بازار داشته باشد، واردکننده کل بازار ارز منطقه را کنترل می کند و خودرو وارد می کند.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250372/%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%AA%D8%B9%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF