قیمت شاهین اتوماتیک پلاس در بازار آزاد 25 میلیون تومان است
انتشار: دی 01، 1403
بروزرسانی: 27 خرداد 1404

قیمت شاهین اتوماتیک پلاس در بازار آزاد 25 میلیون تومان است



اگرچه این اقدام را می توان آغازی برای جمع آوری رانت های حاصل از ارزها و کالاهای چند قیمتی مانند خودرو دانست، اما این اتفاق مهم در حذف ارز کاغذی و جایگزینی آن با ارز توافقی می تواند بخش های مختلف اقتصادی کشور را تحت تاثیر قرار دهد. از جمله صنایع خودرو و قطعات یدکی

وزیر اقتصاد پس از آغاز حرکت به سمت تک نرخی شدن ارز در فضای مجازی نوشت: قیمت گذاری اجباری در بازارها از جمله بازار ارز نتیجه ای جز توزیع رانت، ایجاد فساد و تشدید ندارد. سفته بازی و التهاب در بازار ارز بر اساس آنچه علم به اقتصاد رسیده است، با توجه به تجربه من در این سال ها می گویم که بدون مهار تورم، دفاع از نرخ های غیرواقعی ارز پایدار نخواهد بود، حتی اگر در کوتاه مدت سود چندانی از آن تصور کنیم. بلکه تخریب ذخایر ارزی آسیب جدی به امنیت اقتصادی وارد می کند برای کشور.

به هر حال با تصمیم بانک مرکزی مبنی بر حذف شبه ارز و جایگزینی آن با نرخ توافقی، آیا این حرکت می تواند تاثیری بر صنعت خودرو و قطعات یدکی کشور داشته باشد یا خیر؟ این روزها در محافل خودرویی و رسانه ها این موضوع بسیار مطرح می شود. بسیاری از کارشناسان معتقدند با توجه به اینکه واردات بسیاری از قطعات یدکی و مواد اولیه مورد نیاز این صنعت به صورت شبه ارزی تامین شده است، اکنون با حذف آن و جایگزینی آن با نرخ توافقی بالاتر، خودروسازی و صنایع وابسته به طور قابل توجهی شکوفا شود. تحت تاثیر قرار گرفته است. بنابراین به نظر می رسد واردکنندگان لوازم یدکی و مواد اولیه که در نیمایی وارد می کردند، از قضا باید برای تامین ارز خود هزینه بیشتری بپردازند.

تا پیش از این یکی از دلایلی که خودروسازان به واردات قطعات یدکی روی آوردند، کاهش قیمت ها و همچنین استفاده از ارز نیمایی بود. اما اکنون با حذف این نوع ارز ضمن اینکه می تواند واردات قطعات یدکی خودروسازان بزرگ کشور را کاهش دهد، در رشد هزینه های تولید شرکت ها نیز تاثیرگذار خواهد بود. البته از دیدگاه کارشناسان، این رویداد در مجموع می تواند تا حدودی به نفع قطعه سازان داخلی باشد. اما باید توجه داشت که قطعه سازان نیز بسیاری از مواد اولیه خود را وارد کرده و به قیمت دلار خریداری می کنند. بنابراین این مشکل می تواند کار را برای آنها نیز سخت کند.

اما در همین راستا یک کارشناس صنعت خودرو با اشاره به شوک حذف نظام برکت بر شرکت های خودروسازی و قطعه سازان معتقد است که چون خودروسازان و قطعه سازان به قطعات یدکی و مواد اولیه خارجی وابسته هستند، باید به این نکته توجه کرد که این موضوع باعث شده تا خودروسازان و خودروسازان به قطعات یدکی و قطعات یدکی خود کمک کنند. طبیعی است که هر چه ارز ارزان تری در دسترس آنها باشد، هر چه هزینه تولید آنها کمتر باشد و هر چه نرخ ارز کمتر باشد، این هزینه بیشتر می شود.

این کارشناس تاکید کرد: خودروسازان و قطعه سازان همواره بخشی از ارز مورد نیاز خود را از طریق سامانه NEMA تامین می کنند با برنامه بانکی و حذف ارز NEMA، قطعه سازان می خرند در حال حاضر مواد اولیه و برخی از قطعات مورد نیاز خودروسازان با ارز گران تری عرضه می شود، بنابراین هزینه تولید آنها افزایش می یابد و قطعات ارسالی به خودروسازان خواهد شد. قیمت اضافی نسبت به قبل.»

به گفته وی البته با افزایش داخلی سازی می توان قیمت خودروها را کاهش داد و قیمت نهایی را از این طریق کنترل کرد. اما واقعیت این است که قیمت نهایی قطعات داخلی نیز به دلیل ارز زدایی افزایش می یابد.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه با این روند رشد قیمت خودروهای داخلی اجتناب ناپذیر است، گفت: مگر اینکه قطعه سازان و خودروسازان با صرفه جویی در سایر هزینه های خود تاثیر رشد نرخ ارز را خنثی یا کاهش دهند.

بررسی نوسانات قیمت در بازار خودرو

در بازار خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته شاهد کاهش قیمت از 1 به 7 میلیون تومان و افزایش 25 میلیون تومانی مدل خودرو بودیم. جایی که پژو 207 پانوراما اتوماتیک (1403) ارتقا یافته 7 میلیون تومان تخفیف 1.35 میلیون تومان، تارا اتوماتیک (مدل 85) (1403) 5 میلیون تومان کاهش 985 میلیون تومان، رانا پلاس پانوراما (مدل 85) (1402) با تخفیف 5 میلیون تومان 730 میلیون تومان تارا V4 LX اتوماتیک (1403) با 4 میلیون تومان کاهش یک میلیارد و 58 میلیون تومان و ارزش ساینا اس دوال (1403) با کاهش 3 میلیون تومانی به 536 میلیون تومان رسید.

از سوی دیگر قیمت شاهین اتوماتیک پلاس (1403) با 25 میلیون تومان افزایش به یک میلیارد و 190 میلیون تومان رسید. در بین خودروهای مونتاژی نیز شاهد افزایش قیمت از 10 تا 20 میلیون تومان بودیم. جایی که Skywell ET5 Nipka (1403) با 20 میلیون تومان افزایش 2 میلیارد و 800 میلیون تومان، Fidelity Prestige 7 نفره (1403) با 20 میلیون تومان افزایش 2 میلیارد و 540 میلیون تومان، Fidelity Prestige 5 نفره (1403) افزایش یافت. یک میلیارد و 515 تومان برای 15 میلیون تومان، اثر مری اما (1403) افزایش 15 میلیون تومانی به یک میلیارد و 930 میلیون تومان و هایما S5 جدید (1403) با افزایش 10 میلیون تومانی به یک میلیارد و 540 میلیون تومان.

همچنین شاهد کاهش و افزایش 50 میلیون تومانی قیمت خودروهای وارداتی بودیم. قیمت هیوندای کرتا (2023) با 50 میلیون تومان کاهش به 3 میلیارد و 300 میلیون تومان و ونوسیا آنلاین (2023) با 50 میلیون کاهش به 2 میلیارد تومان رسید. در مقابل ونوسیا استار (2023) با 50 میلیون تومان افزایش به 2 میلیارد و 550 میلیون تومان و تویوتا کرولا - 1200 سی سی (2023) با 50 میلیون تومان افزایش به 2 میلیارد و 700 میلیون تومان رسید.



منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/252313/%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%DB%B2%DB%B5-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%B4%D8%A7%D9%87%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D8%AA-%D9%BE%D9%84%D8%A7%D8%B3-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%AF