قیمت پایین برای اکثر خودروها در بازار آزاد

طبق آخرین اعلام ایران خودرو، ارزان ترین محصول این خودروساز، پژو 207 با موتور TU3 است که با قیمتی در حدود 590 میلیون تومان به فروش می رسد. از سوی دیگر دنا پلاس با گیربکس اتوماتیک آپشنال با قیمت 943 میلیون تومان گران ترین محصول این شرکت شد.

در صنعت خودروسازی سایپا نیز شرایط مشابهی حاکم است. ارزان ترین محصول این شرکت کوییک اس با استاندارد 85 است و با قیمتی در حدود 405 میلیون تومان معامله می شود. در عین حال شاهین پلاس گیربکس اتوماتیک که گران ترین خودروی سایپا است با قیمتی حدود 862 میلیون تومان عرضه می شود. با توجه به قیمت های اعلام شده، Kwik S 85 کمترین قیمت کارخانه را در بین تمامی محصولات داخلی دارد. به این ترتیب قیمت زمینی خودرو از مرز 400 میلیون تومان گذشت.

قبل از آن، افرادی که توانایی خرید خودروی خارج از بازار را نداشتند، برای داشتن خودرو، در برنامه های فروش خودروسازان ثبت نام می کردند. اما اکنون با این افزایش قیمت، احتمالاً بخش بزرگی از این متقاضیان از دایره خریداران خودرو خارج خواهند شد.

این افزایش قیمت واکنش برخی نمایندگان مجلس را در پی داشت. آنها وزیر صنعت، معدن و تجارت را به مجلس نمایندگان احضار کردند تا دلایل این افزایش قیمت ها را توضیح دهند. وزیر صامت در پاسخ به سوالات نمایندگان به تشریح عوامل موثر بر افزایش قیمت خودرو پرداخت. ایران خودرو و سایپا در آخرین ساعات روز 7 فروردین 1403 لیست قیمت جدید محصولات خود را در سایت کیدال سازمان بورس منتشر کردند که اکنون پس از گذشت چند روز قیمت های جدید برای مصرف کنندگان به روز رسانی شده است که به معنای تایید است. افزایش قیمت خودرو در کارخانه

بخوانید:  دسته‌بندی معابر پایتخت به چهار رده با ضرایب مختلف

مصرف کنندگان اکنون با چالش جدیدی روبرو هستند. از آنجایی که قیمت کارخانه های خودروسازی به سطحی رسیده است که قبلا در بازار آزاد مشاهده می شد، در عین حال کارشناسان صنعت خودرو بر این عقیده هستند که خودرو باید از قیمت گذاری دستوری خارج شود.

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: بازنگری قیمت خودرو یکی از اقدامات مهم برای کاهش زیان خودروسازان است و قیمت‌گذاری دستوری خودرو در سال‌های اخیر باعث آسیب به تولید داخلی و ضرر این صنعت شده است.

وی افزود: زمانی که قیمت خودرو با تقاضا و کاهش کیفیت تعیین می شود، شاهد کاهش ارزش آفرینی در کشور هستیم و در نتیجه تورم نیز دامن می زند. اکنون قیمت گذاری دستوری منجر به افزایش فروشندگان در بازار شده است که آسیب جدی به صنعت خودرو وارد می کند.

وی تصریح کرد: قیمت گذاری اجباری مشکلات مردم را حل نمی کند و این روش قیمت گذاری باید به طور کامل حذف شود. ما رقابت را به صورت یک طرفه به کشورهای دیگر واگذار کرده‌ایم.

هفته گذشته دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور با مجوزی که از مراجع ذیصلاح دریافت کرده اند نرخ جدید محصولات تولیدی خود را که قیمت پایه فروش (خالص سهم کارخانه) است که شامل 10 تا 30 درصد است، اعلام کردند. افزایش قیمت محصولات مختلف

کاهش قیمت 20 میلیون تومانی KMC T8

خودروهای داخلی روز گذشته با افت قیمتی بین 1 تا 8 میلیون تومان مواجه شدند. جایی که سال پارس (1402) با 8 میلیون تومان کاهش 752 میلیون تومان، سورین پلاس با صفحه نمایش بدون حاشیه (1403) با 6 میلیون تومان کاهش 784 میلیون تومان، سال پارس است. اختصاصی ELX (شیر برقی) (1403) با 6 میلیون تومان کاهش، کوییک اتو (سیاه و سفید) (1403) با 5 میلیون تومان کاهش به 620 رسید. 1 میلیون تومان کوییک اتوماتیک (1403) با 4 میلیون کاهش به 606 میلیون تومان و ساینا اس اتوماتیک (1403) با 3 میلیون کاهش به 555 میلیون تومان رسید.

بخوانید:  مسابقات جام MVM روی یخ برگزار شد. شور و هیجان در یک رقابت نفس گیر

همچنین در بین خودروهای مونتاژی نیز شاهد کاهش قیمت از 5 تا 20 میلیون تومان بودیم. قیمت KMC T8 (1403) با 20 میلیون تومان کاهش به یک میلیارد و 650 میلیون تومان، فیدلیتی پرستیژ 7 نفره (1403) با 20 میلیون کاهش به 2 میلیارد و 550 میلیون تومان و فونیکس رسید. تیگو 7 پرو پریمیوم (1403) به 2 میلیارد تومان 18 میلیون و 20 میلیون تومان کاهش یافت، KMC J7 (1403) با 15 میلیون تومان کاهش به یک میلیارد و 645 میلیون تومان و تیگارد X35 (1403) با 10 میلیون کاهش به یک میلیارد و 220 میلیون تومان رسید.

از سوی دیگر در گروه خودروهای وارداتی نیز شاهد کاهش 50 میلیون تومانی قیمت بودیم. ارزش JAC Empo (2024) 2 میلیارد و 800 میلیون تومان (50 میلیون تومان)، کیا سونته (2023) 2 میلیارد و 850 میلیون تومان (50 میلیون تومان) و هیوندای النترا (2023) برآورد شده است. 2 میلیارد و 500 میلیون تومان برای 50 میلیون تومان برآورد شد.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/251968/%D8%A7%D9%81%D8%AA-%D8%A8%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%BA%D9%84%D8%A8-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%AF