اصرار بر ادامه قیمت گذاری اجباری در صنعت خودرو ادامه دارد، در حالی که در این روش تعیین قیمت، هم خودروساز و هم مصرف کننده واقعی بازنده هستند. خودروسازان بازنده هستند، یعنی 200 هِم به دلیل فروش زیر قیمت تمام شده زیان انباشته اند و 100 هم به قطعه سازان بدهکار هستند. مصرف کننده واقعی نیز از این نظر بازنده است که معمولاً با قیمت کارخانه از خودرو کم می آورد و باید در بازار آزاد خرید کند. این در حالی است که اختلاف قیمت خودرو از کارخانه تا بازار برای برخی سودهای نجومی به همراه داشته است. در روش هایی مانند قرعه کشی، تنها 10 تا 20 درصد برندگان را مصرف کنندگان واقعی تشکیل می دهند. همانطور که پلیس اعلام کرد، نزدیک به 500 هزار خودرو از فروش های قبلی خودروسازان توسط دوربین های ترافیکی خیابان ها شناسایی نشد و تنها به امید افزایش قیمت در گوشه و کنار پارکینگ های خصوصی و عمومی نگهداری شد.
تضییع حقوق سهامداران و تحمیل ضرر به تولیدکنندگان
در حالی که دولت ها با موضوع قیمت گذاری در صنعت خودرو متفاوت از سایر صنایع داخلی مانند مس، فولاد، پتروشیمی و غیره برخورد کرده اند، اما این صنعت کالایی نیست. در واقع، به نظر میرسد که دولتها ناتوانی خود را در کنترل قیمت کالاها در پس نمایش قدرت در ثابت نگه داشتن قیمت کارخانههای خودرو پنهان کردهاند. قیمتی که برای اکثر متقاضیان واقعی فقط روی کاغذ است و بر اساس آن موفق به خرید خودرو نمی شوند.
از سوی دیگر هیچ یک از دولت هایی که خودروسازان را بر خلاف تعهدات قانونی خود مجبور به فروش زیر قیمت خودرو کردند؛ تفاوت قیمت تمام شده و قیمت فروش را دریافت نکردند. در حالی که جبران این خسارت متوجه دولت است و نه سهامداران خرد و حقیقی که برخلاف دلالان پول خود را در بازار سرمایه و بخش تولید در کشور سرمایه گذاری کرده اند. قیمت گذاری تکلیفی برخی کالاها از جمله خودرو طی سال های گذشته موجب تضییع حقوق سهامداران و ضرر و زیان تولیدکنندگان و در عین حال مشکلات اقتصادی فراوانی شده است.
این در حالی است که استفاده از مکانیزم عرضه و تقاضا برای تنظیم بازار و ایجاد رقابت در تعیین قیمت محصولات از طریق واردات با تعرفه مناسب تنها راه ایجاد شفافیت اقتصادی است. به خصوص اینکه یکی از ارکان مهم بازار سرمایه ایجاد شفافیت است و در این راستا باید قیمت گذاری دستوری بر محصولاتی که تولیدکنندگان آن در بورس حضور دارند لغو شود.
تامین منافع همه ذینفعان با آزادسازی قیمت ها
با نگاهی به عملکرد برخی شرکتهای تولیدکننده خودروهای تجاری در بازار سرمایه طی سالهای گذشته، متوجه میشویم: علیرغم مشکلات فراوان در چند سال گذشته توانسته اند سود خوبی بین سهامداران خود تقسیم کنند و ارزش سهام خود را در بورس افزایش دهند. اما سوال اینجاست که چگونه توانسته اند عملکرد بهتری نسبت به خودروسازانی که خودروهای سواری تولید می کنند داشته باشند؟
مهم ترین عاملی که باعث درخشش خودروسازان تجاری در بازار سرمایه شده است، با وجود اینکه داخلی سازی آنها بسیار کمتر از خودروسازان سواری است. دولت و نهادهای تعیین قیمت در تعیین قیمت محصولات خود دخالتی ندارند. قیمت خودروهای تجاری بر اساس سیستم عرضه و تقاضا تعیین میشود و در شرایط نسبتاً رقابتی طبیعی است که یک شرکت تولیدی با توجه به سودی که به دست میآورد میتواند محصولات باکیفیت را مستقیماً به دست مصرفکنندگان اصلی برساند و قیمت را افزایش دهد. ارزش از سهام خود و دستیابی به سود خوبی برای توزیع بین سهامداران.
اما در خودروسازان سواری وضعیت برعکس خودروسازان تجاری است. دخالت دولت و بسیاری از نهادهای موازی در تعیین قیمت خودرو باعث شده خودروساز، مصرف کننده واقعی و سهامدار از این محل متضرر شوند. در چنین شرایطی مشاهده می شود که سفته بازی در بازار خودرو رونق می گیرد و مصرف کننده واقعی مجبور است خودروی مورد نیاز خود را از بازار آزاد با قیمتی بالاتر از قیمت تعادلی خریداری کند.
چشم انداز آینده بازار خودرو در صورت آزادسازی قیمت ها
قیمت مناسب، افزایش تولید و تحویل سریع سه مقوله ای است که بازار را آرام می کند و دلال را جمع می کند. اگرچه این احتمال وجود دارد که با افزایش نرخ در کارخانه، قیمت بازار نیز در ابتدا افزایش یابد، اما این امر از یک سو باعث کاهش تقاضا و واقعی شدن آن و از سوی دیگر با افزایش عرضه و امکان پذیر شدن آن می شود. برای خرید مستقیم از خودروساز، قیمت نزدیکتر می شود. بازار به تدریج از قیمت کارخانه شروع می شود که کمتر از قیمت بازار و بالاتر از قیمت فعلی است. زمانی که افرادی که به قصد سرمایه گذاری اقدام به خرید خودرو کرده اند به سمت فروش روی بیاورند، فاصله بین قیمت بازار و قیمت کارخانه به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.
بر این اساس، نظر کارشناسان ضرورت آزادسازی قیمت گذاری خودرو و اعطای آن به خودروسازان است. قیمت بسیاری از کالاها مانند یخچال و تلویزیون توسط کارخانه های تولیدی تعیین می شود.
در همین راستا انجمن خودروسازان خواستار بهره مندی از تجربیات دهه 70 در این زمینه از سال ها قبل است. در آن قرارداد خودروساز مجاز بود خودروها را به قیمت حاشیه بازار بفروشد و در پایان سال سازمان حسابرسی بر فروش خودروسازان کنترل می کرد به طوری که اگر خودروساز بیش از 15 درصد سود می کرد. به حساب خزانه دولت واریز می شود و صرف توسعه حمل و نقل عمومی می شود. اکنون در همین فرمول می توان سود را صرف تحقیق و توسعه در صنعت و همچنین ایجاد زیرساخت برای برق رسانی وسایل نقلیه به ویژه در بخش حمل و نقل عمومی کرد.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250448/%D8%AF%D8%B3%D8%AA-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%DA%AF%D9%84%D9%88%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88