وضعیت صنعت خودرو در ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟
صنعت خودرو در ایران با چالشهای جدی از جمله فناوریهای قدیمی، مشکلات تامین قطعات یدکی، نوسانات ارزی و دخالت دولت و سایر نهادها در این صنعت مواجه است. اتکا به دولت و ناتوانی در رقابت با بازارهای جهانی وضعیت این صنعت را پیچیده تر کرد و کیفیت تولید خودرو زیر استانداردهای جهانی باقی ماند. به نظر می رسد راه رهایی صنعت خودرو از این وضعیت، آزادسازی قیمت خودرو و نیازمند برنامه ریزی از سوی آنها برای توسعه کمی و کیفی محصولات و عرضه محصولات جدید با پلتفرم های به روز در سریع ترین زمان ممکن است.
راه بهبود وضعیت صنعت خودرو در ایران چیست؟
بهبود وضعیت صنعت خودرو در ایران نیازمند اصلاحات ساختاری، خصوصی سازی واقعی، جذب سرمایه گذاری خارجی و توسعه فناوری است. همچنین بار دیگر تاکید می کنم که حذف قیمت گذاری اجباری و ایجاد فضای رقابتی می تواند به افزایش کیفیت و کاهش هزینه ها کمک کند. پیشرفت در صنعت خودرو بدون همکاری با شرکای فناوری امکان پذیر نیست. خودروسازان بزرگ باید با دیگر خودروسازان و همچنین قطعه سازان بزرگ همکاری کنند. همه این موارد به توسعه و پیشرفت صنعت خودرو کمک می کند.
به نظر شما کاهش تولید تا پایان سال چه تاثیری بر صنعت خودرو خواهد داشت؟
کاهش تولید منجر به افزایش قیمت ها، کاهش عرضه و افزایش وابستگی به واردات می شود. این روند همچنین می تواند منجر به افزایش بیکاری در صنعت خودرو و تشدید رکود اقتصادی در این بخش شود. در دراز مدت، کاهش تولید فشار بیشتری بر مصرف کنندگان و خودروسازان وارد می کند. اما باید شرایط تولید خودرو فراهم شود و عرضه و تقاضا متعادل شود.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250327/%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF-%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%DA%86%D8%A7%D9%84%D8%B4-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88