مزیت اصلی این سیستم ترمز، عملکرد بسیار قوی و عالی در شرایط حرارتی بالاست. سیستم ترمز کربن-سرامیک توانایی جذب و انتقال گرما را بهبود می بخشد و در نتیجه، از گرم شدن زیاد ترمزها هنگام ترمز کردن به دلیل سرعت بالا و استفاده مکرر جلوگیری می کند. این ویژگی سبب افزایش عمر مفید ترمزها و کاهش فرسایش آن ها می شود.
علاوه بر آن، سیستم ترمز کربن-سرامیک به دلیل وزن سبکتر خود سبب کاهش وزن خودرو می شود که قابلیت تسریع و تغییر مسیر بهتری را برای خودرو فراهم می کند.
این سیستم ترمز از یک جفت دیسک ترمز کربن-سرامیک تشکیل شده است که با کمک پیستون های هیدرولیک فشار می گیرند. ترمز کربن-سرامیک از موادی تشکیل شده است که دارای ویژگی های منحصر به فردی مانند مقاومت بالا در برابر حرارت، مقاومت بالا در برابر فرسایش و وزن کم است.
این ویژگی ها سبب می شوند سیستم ترمز کربن-سرامیک عملکرد بهتری نسبت به سیستم های ترمز معمولی داشته باشد. با توجه به مقاومت بالا در برابر حرارت، سیستم ترمز کربن-سرامیک در شرایط استرس حرارتی بالا همچون رانندگی سرعت بالا یا ترمیم شدید ترمز، به خوبی عمل می کند و از احتمال آب گرفتگی و کاهش عملکرد ترمز جلوگیری می کند.
علاوه بر این، سیستم ترمز کربن-سرامیک دارای عمر طولانی تری نسبت به سیستم های ترمز معمولی است. این به معنی کمترین نیاز به تعویض و تعمیر قطعات ترمز و همچنین کاهش هزینه های نگهداری و تعمیرات است.
سیستم ترمز کربن-سرامیک توسط چندین شرکت معتبر در صنعت خودرو توسعه داده شده است. برمبو یکی از شرکت های پیشرو در زمینه تولید تجهیزات ترمز خودروهاست و سیستم ترمز کربن-سرامیک را نیز توسعه داده و تولید می کند.
آپتیما نیز یکی دیگر از شرکت های مطرح در زمینه تولید تجهیزات ترمز خودروهاست و در توسعه سیستم ترمز کربن-سرامیک فعالیت می کند.
پورشه که یکی از شرکت های پیشرو در صنعت خودرو است، سیستم ترمز کربن-سرامیک را در برخی مدل های خودروهای خود استفاده می کند. همچنین لامبورگینی نیز از سیستم ترمز کربن-سرامیک در برخی خودروهای خود استفاده می کند.