با توجه به قدرت خرید مردم، بازار خودرو مملو از خودروهای فرسوده است، اما این خودروها معامله می شوند، سالانه حدود 5 تا 5.5 میلیون خرید و فروش خودرو در کشور انجام می شود که از این میزان حدود 15 درصد خودرو صفر و حدود 85 درصد فرسوده است. ماشین ها.
در سال 1401 هجری قمری حدود 22 میلیون خودرو در ایران تردد می کردند که از این تعداد 7.19 میلیون خودرو در داخل تولید و 2 میلیون خودرو مونتاژ و 700 هزار خودرو وارد کشور شد. با این حال، تعداد وسایل نقلیه در کشور در حال کاهش است که با روند جهانی و رشد جمعیت ناسازگار است.
شاید مهمترین دلیل آن محدودیت نهاده ها و ظرفیت پایین تولید در ایران باشد. از سوی دیگر، انتخاب خودروهای مبتنی بر برند نیز بسیار محدود است و تنها سه برند بیش از یک میلیون خودرو در ایران دارند.
حدود هشت میلیون خودرو در کشور به خانواده سایپا و پراید، حدود هفت میلیون خودرو پژو و حدود چهار میلیون خودرو دیگر به سایر محصولات ایران خودرو متصل هستند و سهم کل این سه خانواده 19 میلیون از 4 میلیون و 220 هزار دستگاه است. خودروهای داخل کشور کشور.
طبق آمار 10 درصد خودروهای تردد بیش از 20 سال عمر دارند. 22 درصد آنها بین 15 تا 20 سال، 25 درصد بین 10 تا 15 سال و حدود 57 درصد خودروها بیش از 10 سال عمر دارند که به معنای مصرف سوخت بالا، آلودگی بیشتر، ایمنی کمتر و نگهداری بیشتر است. هزینه ها
13 درصد خودروها مسافت کمتر از 1000 کیلومتر را طی می کنند و تقریبا صفر کیلومتر در نظر گرفته می شوند. 28 درصد بین 1000 تا 100000 کیلومتر کار کرده اند و 24 درصد بین 100000 تا 200000 کیلومتر کار کرده اند و اگر خودروهای با کارکرد بالای 200000 کیلومتر را فرسوده در نظر بگیریم حدود 33 درصد خودروها در این محدوده قرار می گیرند.
درباره واردات خودرو و تاثیر آن بر بازار دائما صحبت می شود. اما ارزان ترین خودروی بازار 1.350 میلیارد تومان قیمت دارد. در حالی که میانگین قیمت معاملات خودرو در ایران 360 میلیون تومان است. بنابراین ارزان ترین خودروهای وارداتی با قدرت خرید مردم و بدنه بازار خودرو فاصله زیادی دارد.
صنعت خودروسازی ما به دلایل اقتصادی با چالش هایی مواجه است و هیچ چیز مقیاس پذیری در آن وجود ندارد.