لغو «سیستم یکپارچه» باید اولین گام رئیس جمهور جدید در حوزه خودرو باشد

از آنجایی که صنعت خودرو در کشور فراگیر است، به عنوان صنعت مادر و پیشران سایر صنایع شناخته می شود. کارشناسان این حوزه معتقدند: حرکت چرخ های اقتصاد کشور، رفع موانع و ارائه راهکارهای عملیاتی برای تولید باکیفیت در صنعت خودرو ضروری است.

اسماعیل شجاعی در این خصوص گفت: دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت و گو با «دنیای خودرو» به نبود استراتژی مشخص در صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: در صنعت خودرو تعریف و استراتژی مشخصی نداریم و با توجه به شرایط و تصمیمات مربوط به روش های تولید، بازاریابی و فروش توسط مقامات عالی صنعت خودرو اتخاذ می شود. زیان انباشته

وی گفت: فوری ترین اقدامی که رئیس جمهور جدید در خصوص صنعت خودرو می تواند انجام دهد، برچیده شدن سیستم یکپارچه فروش محصولات خودروسازان است ساعت ها وقت گذاشتن در اختیار کارشناسان سازمان ها و نهادهای ذیربط، امروزه با برخورد با این روش تصمیم گیری و تحویل محصول خودروسازان، می بینیم که این اتلاف انرژی هزینه هایی را برای صنعت خودرو ایجاد کرده است که امروزه به آن ارجاع داده می شود. به عنوان بدهی های معوق، بدهی های معوق و البته عده ای به دنبال ایجاد رانت و تشکیل مافیا هستند در صنعت خودرو به جای طرح توسعه، به دنبال واردات خودروهای فرسوده و مونتاژ محدود برخی از محصولات خودروسازان چینی بوده اند.

در خصوص انتخابات ریاست جمهوری، مهمترین اقدامی که از رئیس جمهور چهاردهم انتظار دارید چیست؟

صنعت خودرو در چند دهه گذشته شاهد فراز و نشیب های زیادی بوده است. در اواخر دهه 70 اولین قانون خودرو کشور در مجلس تصویب شد که نقطه عطفی در این صنعت به وجود آورد، اما با توجه به فضای حاکم بر این صنعت در آن زمان و مرجع تنظیم بازار به سازمانی با انواع مختلف تشکیل شد. عناصر، صنعت خودرو به خودروسازی تبدیل شده و کیفیت آن تغییر نکرده است.

بخوانید:  بهترین نمایندگی ام جی در ایران

فوری ترین اقدامی که رئیس جمهور در شرایط بحرانی کنونی صنعت خودرو باید انجام دهد، کنار گذاشتن سیستم یکپارچه فروش است که تنها حضور واسطه ها را در بازار افزایش داده است. این سیستم در صنعت خودروسازی با مشکلات زیادی مواجه بوده است. اگرچه خودروسازان با تمام توان تولید می کنند، اما حضور نمایندگی ها مانع از رسیدن محصولات به دست متقاضیان واقعی می شود.

در این راستا صدها جلسه در سازمان های مختلف برگزار شد که تنها منجر به اتلاف وقت کارشناسان این حوزه شد. در این راستا می توان تشخیص داد که این سیستم جز زیان انباشته هیچ نتیجه ای برای صنعت خودرو نداشته است.

اگر اقداماتی مانند لغو قیمت گذاری دستوری و کنار گذاشتن سیستم یکپارچه فروش را از اقدامات چشم نواز و اولیه برای صنعت خودرو بدانیم، اقدام اساسی و اساسی برای نجات این صنعت و هدایت آن در مسیر رقابتی چیست؟

زیرساخت های لازم برای تولید محصولات با ویژگی های رقابتی در بازارهای منطقه ای و جهانی در کشور وجود دارد، اما شاهدیم که این صنعت نتوانسته رضایت متقاضیان و مسئولان داخلی را جلب کند. برای نظم بخشیدن به صنعت خودرو باید بازار در قالب نظام تعرفه ای مدیریت می شد، اما متأسفانه ممنوعیت و محدودیت واردات خودرو، فرصت رویارویی با بازار جهانی را از خودروسازان داخلی سلب کرد.

اکثر فعالان صنعت خودرو اذعان دارند که خودرو به تنهایی پشت درهای بسته تولید نمی شود، هیچ کشوری ادعای تولید تمامی قطعات این محصول را ندارد و تعامل با سایر کشورها می تواند مسیر صنعت مونتاژ را از شرایط منفی کنونی تغییر دهد. برای شرایط موثر و پویا.

انگیزه ایجاد سامانه جامع فروش محصولات خودروسازان کاهش حضور نمایندگی ها در بازار خودرو بوده است. به نظر شما این سیستم چقدر در تحقق اهداف دولت موثر است؟

بخوانید:  تولید خودروهای برقی ایرانی از دی ماه به طور کامل توسط شرکت کرمان موتور انجام شده است

پیدایش این نظام ناشی از نگاه کنترلی دولت بود که نشان می دهد اراده دولت این است که همه چیز را کنترل کند و اجازه ندهد فعالان اقتصادی بدون دخالت خود به تجارت بپردازند.
دولت آنقدر روی کارخانجات خودروسازی تاثیر گذاشته است که دولت چهاردهم دیگر نمی تواند به سمت خصوصی سازی حرکت کند. در این میان خصوصی سازی تنها راه برون رفت از مشکلات اقتصادی کشور است.

دولت با دخالت در سیستم عرضه و تقاضا، شرایطی را ایجاد کرد که منجر به زیان انباشته و عقب ماندن تولید از تقاضای بازار شد. اما با تعریف استراتژی مشخص می توان حوادث یک دهه گذشته را جبران کرد. مشروط بر اینکه با روی کار آمدن دولت و رفتن وزیری این استراتژی کنار گذاشته نشود.

بر این اساس، رئیس جمهور جدید باید بر اساس مطالعات قبلی و مطالعات میدانی برگرفته از تجربیات انجمن ها و کارشناسان مختلف صنعت خودرو به راهنمایی های مشخص و بلندمدت برسد.

در دهه گذشته، صنعت خودروسازی با چالش های صنعتی قابل توجهی روبرو بوده است. چه راهکاری برای کاهش هزینه های تولید در صنعت خودرو پیشنهاد می کنید؟

صنعت خودرو با دو چالش جدی مواجه است که بزرگترین آن خصوصی سازی دو شرکت بزرگ ایران خودرو و سایپا است. اگر این صنعت خودرو به افراد واجد شرایط سپرده شود، بسیاری از رنج های این صنعت برداشته می شود. یکی دیگر از چالش های پیش روی صنعت خودرو، صدور مجوز جزئی و ایجاد کارخانه های کوچک خودروسازی است. صنعت خودرو در نهایت ظرفیت دو یا سه شرکت خودروسازی را دارد و حضور خودروسازان کوچک تنها باعث هدر رفتن انرژی در این حوزه می شود.

بخوانید:  خرید خودرو از «اتوخسروانی» برای مشتریان ارزش افزوده به همراه دارد!

مونتاژ خودرو در اکثر کشورهای در حال توسعه راه را برای تولید خودرو هموار کرده است. اما برخی از منتقدان معتقدند; هزینه های دولت در این زمینه باعث هدر رفتن سرمایه های ارزی کشور می شود. شما در مورد آن چه فکر میکنید؟

همانطور که گفته شد، عقب ماندن تولید از تقاضای بازار یکی دیگر از مشکلات پیش روی صنعت خودرو است که نمی توان آن را نادیده گرفت، در حالی که مونتاژکنندگان وقت و هزینه خود را صرف تولید خودروهایی با حداقل تولید می کنند. اما با تمام این اوصاف فعالیت مونتاژکاران در حوزه خودروسازی تاثیرات چشمگیری نداشت. زیرا این صنعت باید مورد توجه جدی کارشناسان وزارت حراست قرار گیرد و با برنامه ریزی صحیح از این پتانسیل به طور کامل بهره برداری شود.

اگر برنامه ای 20 یا 25 ساله برای صنعت خودرو تدوین شود، این شرکت ها از روال عادی خارج می شوند و در آینده به لطف تجربیات خود می توانند گام های موثری در این زمینه بردارند.

صنعت قطعات یدکی کشور در مقایسه با همتایان منطقه ای خود در کشورهای همسایه از قابلیت های نسبی خود بهره ای نبرده است. به نظر شما دولت برای حفظ صنعت خودرو و بازار قطعات یدکی در کشور چه اقداماتی باید انجام دهد؟

خوشبختانه یکی از ویژگی های صنعت خودرو، فعالیت قطعه سازان در این زمینه است. صنعت برش کشور یکی از بزرگترین نقاط قوت این صنعت در زمینه اشتغال پایدار محسوب می شود. این شرکت های کوچک و بزرگ در سراسر کشور پراکنده شده اند و توانسته اند اقتصاد کشور را در شرایط تحریم مدیریت کنند. البته شرط تداوم این روند این است که دولت بعدی برای حمایت از تولید گام بردارد و مانعی بر سر راه تولید ایجاد نکند.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249711/%D8%AD%D8%B0%D9%81-%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%87-%DB%8C%DA%A9%D9%BE%D8%A7%D8%B1%DA%86%D9%87-%DA%AF%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D9%88%D9%84-%D8%B1%D8%A6%DB%8C%D8%B3-%D8%AC%D9%85%D9%87%D9%88%D8%B1-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%AD%D9%88%D8%B2%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%A8%D8%A7%D8%B4%D8%AF