در سال های اخیر علی رغم محدودیت ها و تحریم ها، صنعت قطعه سازی به سمت تولیدات باکیفیت و مبتنی بر طراحی و مهندسی مدرن حرکت کرده است. حرکت قطعه سازان برجسته متوقف نشد، بلکه با تکیه بر توان مهندسان و کارگران مجرب خود و تحت مدیریت صحیح به جلو حرکت کردند.
شرکت ایران خودرو اکسل یکی از این شرکت هاست که با وجود تحریم ها دست از تلاش برنداشت و با ارتقای کیفیت محصولات موجود ایران خودرو، خط تولید محور عقب و جلو را برای محصول به روز ررا راه اندازی کرد.
شرکت محوسازان یکی از شرکت های موجود در صنعت خودرو در سال های گذشته مسئولیت تولید انواع محورهای محصولات ایران خودرو را بر عهده داشته است. از اکسل خانواده پژو گرفته تا محور محصولات خانواده سمند و همچنین انواع دنده و کمک فنر از گروه پژو و تارا و بسیاری از قطعات دیگر در این شرکت تولید و به بازار عرضه می شود. البته خطوط تولید ایران خودرو
این شرکت به تازگی خط تولید اکسل ررا را راه اندازی کرده و تولید انبوه خود را در سال جاری آغاز خواهد کرد. محسازان همچنین در نظر دارد امسال برای سایر خودروسازان از جمله زامیاد همکاری و تولید کند.
آکسورسازان با سابقه مهندسی قوی در راستای تولید محصولات مهندسی و دانش بنیان نیز گام برمی دارد تا ضمن تولید محصولات روز، کیفیت محصولات موجود شرکت خودروسازی ایران را افزایش دهد. در این زمینه با حمیدرضا باریک بین، مدیرعامل مهرسازان گفت وگو کردیم.
شرکت مهرسازان در نمایشگاه قطعات خودرو حضور خواهد داشتدکتر.. چرا حضور در نمایشگاه ها اهمیت دارد و هدف شرکت مش سازان از حضور در این نمایشگاه چیست؟
زمانی که یک نمایشگاه بین المللی در حوزه خودرو و قطعات یدکی برگزار می شود، این شرایط برای شرکت های قطعه سازی فراهم می شود تا دستاوردها و توانمندی های خود را به نمایش بگذارند. شرکت اکسل سازی ایران خودرو یکی از شرکت های قدیمی با توان فنی و مهندسی بسیار بالا محسوب می شود. محورسازان حضور در این نمایشگاه و به نمایش گذاشتن توانمندی های هنری و مهندسی خود را وظیفه خود می دانند. محوسازان به عنوان زیرمجموعه ایران خودرو همواره به دنبال به روز رسانی توان فنی و مهندسی و افزایش کیفیت محصولات خود بوده است.
چه اقدامات مهمی در سال جاری در شرکت ماهوسازان صورت گرفت؟ از بهبود کیفیت تا عرضه یک محصول جدید.
نکته اصلی و اساسی این است که جدای از ارتقای کیفیت و بهره وری و بهبود محصولات قبلی مانند خانواده 207، خانواده 206 و همچنین خانواده سمند که به طور مستمر روی آنها کار می شود، نمونه های اولیه محورهای عقب و جلو این است. سالی که با همکاری دوستان سابکو و ایران خودرو طراحی و تولید شد، خطوط مربوطه نیز طراحی و نصب گردید. در حال حاضر آماده تولید انبوه محورهای عقب و جلو برای محصول جدید ایران خودرو هستیم. محصول جدید با تلاش همکاران ما در ایران خودرو کیفیت بسیار خوبی خواهد داشت.
در سال جهش تولیدی هستیم که اکسورسازان در این راستا چه اقداماتی انجام داده یا خواهد کرد؟
به منظور افزایش تولید گروه صنعتی ایران خودرو، ظرفیت تولید را افزایش داده ایم. به گفته وزیر صامت، آمادگی اجرای طرح های مصوب تولیدی را داریم. یعنی قابلیت ها را به گونه ای طراحی و ارتقا داده ایم که بتوانیم محصولات خود را همزمان با خودروسازان عرضه کنیم تا به هدف تعیین شده برسیم. در راستای افزایش تولید و سیاست های ایران خودرو نیز آمادگی افزایش تولید در آکسیوم سازان را داریم.
تولید امسال چقدر است؟
در سال گذشته شاهد افزایش تولید بودیم و امیدواریم امسال نیز در صورت کشش بازار و افزایش تولید خودروسازان، شاهد افزایش تولید باشیم. در کل ما تابع سیاست های ایران خودرو هستیم و مشکلی با افزایش تولید و البته ارتقای کیفیت محصولات نداریم.
ایران خودرو در سال های اخیر پروژه های بهبود کیفیت را اجرا کرده است. این پروژه ها چگونه در Hub Builders اجرا شده اند و تا چه اندازه روند کیفیت بهبود یافته است؟
از نظر فرآیند تولید و پارامترهای آن و همچنین ابزار و تجهیزات، تحلیل و تحلیل ریسک و عیوب انجام شده است و اکثر فرآیندها و تجهیزات تولیدی به سمت بدون خطا شدن حرکت کرده اند که باعث کاهش ریسک و خطا در شیفت های کاری مختلف
در عمل، تضمین کیفیت در خطوط تولید اجرا می شود و فرآیندی قابل اعتماد طراحی می شود. نوسازی و نوسازی دستگاه ها و تجهیزات تولیدی به صورت مهندسی به ما کمک کرده است تا در راستای افزایش کیفیت و استانداردها همگام با شرکت ایران خودرو باشیم.
محصولات قدیمی تولید می شود. اما این با تغییراتی همراه بود. آیا این تغییرات شامل بحث طراحی می شود؟
طراحی تغییر نکرده است. اما تغییرات در کیفیت و بهبود فرآیند تولید در همه زمینه ها رخ داده است. این مشکل به دلیل روند حاکم بر برنامه ریزی ایران خودرو و رشد کیفیت محصولات به وجود می آید.
نرم افزار اکسلی که برای ررا تولید کردید چه تفاوتی با سایر محصولات دارد؟
سیستم تعلیق محور عقب خودرو از نوع TWIST BEAM می باشد که از نظر طراحی و فناوری مناسب ترین سیستم برای خودروهای دیفرانسیل جلو محسوب می شود نیرو و گشتاور و جلوگیری از غلتش.
جنس به کار رفته در این قطعه فولاد دوفاز است که هم محکم و هم انعطاف پذیری بالایی دارد. با اجزای کمتر و وزن کمتر، این طراحی کابین جادارتر، سواری راحت و هندلینگ خوب را فراهم می کند و به قابلیت اطمینان بالاتری دست می یابد.
آیا برنامه ای برای همکاری با خودروسازان دیگر دارید؟
پروژه های خاصی وجود دارد که در صورت توافق با شرکت زامیاد همکاری خواهیم کرد. اگر پروژه ها و پیشنهادات جدیدی داشته باشیم از آنها استقبال می کنیم. ظرفیت کافی برای این روش ها وجود دارد.
چه چالش هایی در تولید امسال وجود داشت؟
در صنعت خودرو چالشی که همیشه با آن روبرو هستیم بحث نقدینگی است که باید در پروژه ها به آن توجه شود.
بحث تخصیص ارز نیز باید مورد توجه قرار گیرد. امیدواریم با تلاش مسئولان و دست اندرکاران سال تولید، این چالش ها به ترتیب برطرف شود. این چالش ها قابل حل است.
ظرفیت محصولات چقدر است؟
تقریباً تمامی قطعات در دو سال گذشته جذب شده و پروژه های دیگری نیز در حال انجام است.
شامل چه قسمت هایی می شود؟
قطعاتی مانند کالیپر دانا، کالیپر 206، دیسک، کاپ چرخ، شفت و فلنج محور آریسان، شفت محور 206 و 405، محور میانی (لوله اتصال) و ....
انتظارات شما از این صنعت تا پایان سال چیست؟
امیدواریم با تلاش همکاران و حمایت سازمان های ذیربط علیرغم اجرای برنامه های کمی و کیفی بتوانیم در راستای تنوع بخشی به تولید و همچنین پس از بازدید جناب وزیر صمت که بر تقویت واحدهای مهندسی نیز این موضوع در دستور کار قرار گرفت.
وزیر صامت اعلام کرد از خودروسازان فعال در حوزه مهندسی حمایت خواهیم کرد. به نظر شما در این زمینه چه باید کرد؟
فناوری در دنیا با سرعت بالایی در حال پیشرفت است و ما نیز باید به سمت تحول دانش حرکت کنیم. از سوی دیگر بحث دانش محوری باعث رشد شرکت ها در ابعاد مختلف می شود. فرآیندهای تولید مهندسی در حال حاضر در تولید کنندگان محور اجرا می شود و ما آماده هستیم تا در این مسیر بیشتر حرکت کنیم.