مدل های جدید وارداتی چین راهی برای دور زدن تحریم هاست
انتشار: آذر 24، 1403
بروزرسانی: 27 خرداد 1404

مدل های جدید وارداتی چین راهی برای دور زدن تحریم هاست



صنعت خودرو یکی از ارکان اصلی اقتصاد جهانی است، با این حال شرایط خاصی در ایران به وجود آمده که باعث شده توجه بیشتری به خودروهای چینی شود. در سری جدید خودروهای خارجی وارداتی مدل هایی مانند نیسان، میتسوبیشی و ... نیز به چشم می خورد; اما آیا در چین نیز مونتاژ می شود؟

ارتباط با خودروسازان بزرگ دنیا به خصوص در کشوری مانند ایران با چالش های زیادی مواجه است. اولین و بزرگ ترین مانع در این روند، تحریم های شدید بین المللی است که تجارت خودرو در ایران را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. این تحریم ها نه تنها محدودیت هایی را برای واردات خودرو ایجاد کرد، بلکه مشکلات ارزی را تشدید کرد. به عنوان مثال، شرکت های بزرگ خودروسازی مانند تویوتا و هیوندای به دلیل این تحریم ها قادر به فروش محصولات خود به بازار ایران نیستند. این وضعیت به طور مستقیم گزینه های موجود برای واردات خودرو به کشور را کاهش داده و بازار با کمبود تنوع مواجه شده است.

علاوه بر تحریم ها، چالش های داخلی نیز نقش مهمی در محدود کردن ورود برندهای بزرگ به بازار ایران دارد. قوانین و مقررات محدودکننده مانند محدودیت در اندازه موتور و قیمت خودرو، فرآیند واردات را پیچیده تر و دشوارتر کرده است. این قوانین نه تنها از جذابیت بازار ایران برای تولیدکنندگان خارجی کاسته، بلکه باعث افزایش هزینه های واردات و در نتیجه کاهش کیفیت و تنوع محصولات موجود در بازار شده است.

در شرایط فعلی، چین تنها گزینه مطمئن برای واردات خودرو به کشور است. روابط سیاسی و اقتصادی چین با ایران و توانایی های تجاری این کشور در دوران تحریم باعث شد خودروهای چینی به راحتی وارد بازار ایران شوند. البته لازم به ذکر است که به دلیل تحریم ها، اکثر خودروهای وارداتی به ایران در چین مونتاژ می شوند. برخی از این خودروها مستقیماً از چین وارد می شوند. در حالی که برخی دیگر از کشورهای دیگر مانند هند و مکزیک یا از راه های دیگر برای دور زدن تحریم ها به ایران می رسند.

با وجود چالش های موجود، چین توانسته است به عنوان یک شریک تجاری قابل اعتماد در صنعت خودروسازی ایران شناخته شود و با ارائه طیف متنوعی از محصولات، به رفع نیازهای بازار کمک کند. اما این شرایط همچنان نیازمند بازنگری در سیاست ها و قوانین داخلی است تا زمینه لازم برای ورود برندهای بزرگ و معتبر بین المللی به بازار ایران فراهم شود.

خودروسازان چینی در سال های اخیر پیشرفت زیادی در تولید خودروهای باکیفیت داشته اند. این تحولات اکنون باعث شده تا خودروهای چینی بتوانند با خودروهای ژاپنی و کره ای رقابت کنند. ارتقای کیفیت و طراحی این خودروها به تدریج برداشت های منفی را نسبت به آنها از بین برده است.

همچنین جالب است بدانید که تنها محصولی از سری لکسوس که در هند مونتاژ می شود، مدل ES است. با توجه به این شرایط و اطلاعات موجود به طور قطع می توان گفت که مدل لکسوس ES200 وارد شده به بازار به طور اختصاصی در کارخانه های هند تولید شده است.

این نشان می دهد که لکسوس نمی تواند محصولات خود را از کشورهای بزرگ تولید کننده به ایران وارد کند و این محدودیت ها دسترسی مصرف کنندگان ایرانی به خودروهای لوکس این برند را به دلیل تحریم ها و شرایط اقتصادی موجود دشوار کرده است.

بنابراین، علاقه مندان به خودروهای لکسوس توجه داشته باشند که آپشن های موجود در بازار ایران محدود به مدل هایی است که در کشورهای ثالث مونتاژ می شوند، بنابراین ممکن است کیفیت و ویژگی های کلیدی محصولات لکسوس تحت تأثیر قرار گیرد.

افزایش قیمت 50 میلیون تومانی هیوندای کرتا (2023)

خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته با افت قیمتی از یک تا هشت میلیون تومان مواجه شدند. جایی که تارا اتوماتیک V4 LX (1403) 8 میلیون تومان تخفیف 1.50 میلیون تومان، تارا 6 دنده V1 پلاس (1403) 7 میلیون تومان کاهش 863 میلیون تومان، پژو 207 پانوراما اتوماتیک (85) (1403) با 6 میلیون تومان تخفیف با 992 میلیون تومان، پژو پارس TU5 (شیر برقی) (1403) با 6 میلیون تومان کاهش 974 میلیون تومان، شاهین (بدون سانروف) (1403) با کاهش 5 میلیون تومانی به 750 میلیون تومان، نیسان آپشنال (شیر برقی) (1403) با 4 میلیون تومان کاهش به 628 میلیون تومان رسید. .

همچنین شاهد افزایش قیمت خودروهای مونتاژی از 5 به 20 میلیون تومان بودیم. قیمت فونیکس تیگو 8 پرو مکس هیبرید (1403) با 20 میلیون تومان افزایش به 2 میلیارد و 830 میلیون تومان، قیمت فیدلیتی پرستیژ 5 نفره (1403) با 20 میلیون تومان افزایش به 2 میلیارد و 540 میلیون تومان رسید. و Phoenix FX Premium (1403) با 15 میلیون تومان افزایش به 2 میلیارد و 80 میلیون تومان، Extreme VX (2023) با 10 میلیون تومان افزایش به 4 میلیارد و 600 میلیون تومان و هایما S5 جدید (1403) با افزایش 5 میلیون تومانی به یک میلیارد و 520 میلیون تومان رسید.

در گروه خودروهای وارداتی نیز شاهد کاهش و افزایش 50 میلیون تومانی قیمت آنها بودیم. ارزش هیوندای النترا (2023) با 50 میلیون تومان کاهش به 2.6 میلیارد تومان، کیا سلتوس (2023) با کاهش 50 میلیون تومانی به 3.2 میلیارد و 200 میلیون تومان و نیسان سانی (2023) کاهش یافت. با 50 میلیون تومان کاهش به یک میلیارد و 600 میلیون تومان رسید.

از سوی دیگر، هیوندای توسان (2023) با 50 میلیون تومان افزایش به 4 میلیارد و 500 میلیون تومان، هیوندای کرتا (2023) با 50 میلیون تومان افزایش به 3 میلیارد و 500 میلیون تومان و هونگکی H5 (2024) با 50 میلیون تومان افزایش. . به 3 میلیارد و 300 میلیون تومان.



منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/252205/%D9%85%D8%AF%D9%84-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%DA%86%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%B9%D8%A8%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%85-%D9%87%D8%A7