کلید این استراتژی استفاده از پلتفرم هایی است که با هر دو موتور سازگار هستند. به عنوان مثال، CLA جدید بر روی پلت فرمی به نام معماری مدولار مرسدس بنز (MMA) ساخته شده است. این پلت فرم شبیه طراحی اسکیت برد است که برای قرار دادن یک باتری نسبتا نازک در زیر محفظه مسافر طراحی شده است. نسخه الکتریکی از یک موتور الکتریکی قدرتمند در عقب، با یک موتور کمکی اختیاری در جلو برای رسیدن به حالت تمام چرخ متحرک استفاده میکند.
در همین حال، کانسپت MMA میتواند یک موتور احتراق داخلی را که به طور معمول در جلوی خودرو نصب میشود، با قابلیت انتقال نیرو به دو چرخ عقب به صورت عرضی در نسخههای الکتریکی و شاسی موتور جلو، بپذیرد که هنگام استفاده از موتور احتراقی، دیفرانسیل جلو را در خود جای دهد. هر دو مدل دارای سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و سیستم تعلیق چند لینک در عقب خواهند بود.
موتور CLA 2026
مدل جدید بنزینی CLA از یک موتور 1.5 لیتری توربوشارژ جدید با سیستم هیبریدی ملایم 48 ولتی استفاده می کند. مرسدس با درک اینکه موتورهای احتراق داخلی در آینده به حداکثر کارایی نیاز دارند، با موتور کوچکتر و کاهش حجم حرکت کرد!
البته بحث استفاده از موتور 3 سیلندر نیز مطرح شد، اما در نهایت مرسدس بنز تصمیم گرفت تا با طراحی یک موتور 4 سیلندر کاملاً جدید، مشکلات فراوان پیش روی موتورهای 3 سیلندر مانند لرزش و صدا را برطرف کند. درایو سیلندر!
موتور جدید از نظر ظاهری تغییر کرد و از نظر طول و ارتفاع کوتاهتر شد و کورس کوتاه تر شاتون ها و استفاده از پیستون های کوچکتر و سبکتر نیاز به بالانس را از بین برد.
نسبت تراکم 12:1 و حداکثر تقویت توربو 26.1 psi برای تولید 188 اسب بخار و 300 نیوتن متر گشتاور کافی به نظر می رسد. اما طبق قوانین جدید آلایندگی اروپا، این موتور در این شرایط آلایندگی خوبی داشت.
موتور همچنین از چرخه میلر فعال استفاده می کند که در آن زمان بسته شدن دریچه های هوای ورودی متفاوت است و نسبت تراکم 12:1 این موتور را بیشتر شبیه نسبت تراکم 9:1 می کند…!
این موتور به نسخه جدیدی از گیربکس اتوماتیک دوکلاچه مرسدس 8F-DCT که دارای یک موتور الکتریکی 27 اسب بخاری است، متصل می شود. این مشکل می تواند قدرت خودرو را در شرایط مختلف افزایش دهد و هنگام ترمزگیری و تعویض دنده، با بازگرداندن قدرت ترمز به بهتر ترمزگیری خودرو و شارژ باتری ها کمک می کند!
در این گیربکس علاوه بر کلاچ های معمول در یک گیربکس دوکلاچه، کلاچ سومی نیز وجود دارد که می تواند موتور را به طور کامل از این گیربکس جدا کند که امروزه به آن 8F-eDCT می گویند.
جداسازی کامل موتور نه تنها به حرکت کارآمدتر بدون فرسودگی موتور اجازه می دهد، بلکه به خودرو اجازه می دهد تا تحت شرایط خاصی به تنهایی با نیروی الکتریکی کار کند.
در حالت هیبریدی معمولی، ظرفیت باتری تنها 1.3 کیلووات ساعت است. اما اکنون این یک بسته باتری سبک و جمع و جور است که زیر کف راننده قرار می گیرد و تنها 20 کیلوگرم وزن دارد. به طور کلی، وزن این موتور 17 درصد کمتر از نسخه 2.0 لیتری با موتور الکتریکی 48 ولتی تسمه است.
مرسدس هنوز در مورد بهبود مصرف سوخت با این موتور صحبت نکرده است، اما ما انتظار داریم 10-20 درصد بهبود نسبت به CLA فعلی داشته باشیم.
جزئیات نسخه الکتریکی
مرسدس بنز CLA الکتریکی حتی نوآورانه تر است. نسخه استاندارد با یک موتور الکتریکی 268 اسب بخاری در عقب و یک موتور اضافی 107 اسب بخاری در جلو با گیربکس 4Matic عرضه می شود.
جالب اینجاست که موتور عقب دارای یک گیربکس دو سرعته است که برای به حداکثر رساندن کارایی پیشرانه به طور خودکار تعویض می کند. اگرچه موتورهای الکتریکی در طیف وسیعی از خروجی و دور در دقیقه کارآمد هستند، اما راندمان آنها همچنان می تواند متفاوت باشد. این گیربکس با تعویض دنده به کاهش دور موتور و حفظ کارایی کمک می کند.
در نسخههای چهار چرخ متحرک، موتور جلو فقط زمانی فعال میشود که به قدرت یا کشش اضافی نیاز باشد. به این ترتیب تنها موتور جلو مجهز به گیربکس برقی تک سرعته است و کلاچ در دیفرانسیل جلو قرار می گیرد تا در مواقع نیاز آن را جدا کند. مرسدس می گوید این اصطکاک محور جلو را تا 90 درصد کاهش می دهد.
باتری نصب شده در خودروی برقی CLA از فناوری شیمیایی جدید بهره می برد و همچنین برای کارکرد با ولتاژ 800 ولت طراحی شده است این اولین محصول مرسدس بنز با این فناوری است.
در بازار ایالات متحده، ما احتمالا فقط یک باتری 85.0 کیلووات ساعتی خواهیم داشت که از 192 سلول NMC (نیکل- منگنز- کبالت) استفاده می کند. هر سلول تقریباً به اندازه دو کتاب است که روی کف ماشین پهن شده اند.
با افزودن اکسید سیلیکون به آندهای گرافیت، این باتری تقریباً 20 درصد چگالی انرژی بیشتری نسبت به باتری های قبلی مرسدس دارد و 680 وات ساعت انرژی تولید می کند. این باتری 496 کیلوگرمی برای حفظ دما با مایع خنک می شود.
همچنین یک بسته باتری 58 کیلووات ساعتی ارزانتر با فناوری قدیمیتر لیتیوم یون فسفات وجود دارد که در بازار ایالات متحده موجود نخواهد بود.
هر دو بسته می توانند با استفاده از یک شارژر سریع 320 کیلوواتی، انرژی کافی برای 297 کیلومتر رانندگی را تنها در 10 دقیقه ذخیره کنند. البته این رقم برای چرخه استاندارد WLTP است و در شرایط واقعی تر، رقم 240 کیلومتر با ده دقیقه شارژ ممکن است دقیق تر باشد.
طبق گفته مرسدس بنز، برد خودرو با شارژ کامل باتری در چرخه WLTP به حدود 745 کیلومتر می رسد که در تست EPA ممکن است به 592 کیلومتر یا کمی بیشتر برسد. به گفته مرسدس، اگر با یک باتری پر شروع کنید و با استفاده از یک شارژر 320 کیلوواتی آن را دو بار به مدت 10 دقیقه شارژ کنید، می توانید 1260 کیلومتر WLTP را طی کنید. به بیان واقعی تر، این فاصله به 1006 کیلومتر می رسد…! بنابراین ماشین الکتریکی جدید CLA یک روز کامل رانندگی را بدون تاخیر زیادی در شارژ ارائه می دهد!
CLA رکورد برد خودروهای الکتریکی تایکان را شکست
CLA وعده می دهد که یک سدان کامپکت توانا و کاربردی باشد. شاید مهمتر از آن، نشان می دهد که پیشرفت های فنی زیادی وجود دارد که می توان با پیشرانه الکتریکی و حتی برخی تغییرات اضافی در سمت احتراق انجام داد.
این مدل احتمالاً در اواخر سال 2025 راهی بازار ایالات متحده خواهد شد و همان فناوری به شاسی بلند کامپکت GLA و حداقل یک کراس اوور دیگر منتقل خواهد شد.
منبع: https://car.ir/news/29375-mercedes-benz-cla-gas-electric-details