خودروسازان با دو چالش عمده روبرو هستند: از طرفی با قیمت گذاری اجباری اجازه نمی دهیم قیمت خودرو به اندازه هزینه تمام شده افزایش یابد. از طرفی دیگر واردات و رقابت با خودروسازان را متوقف کردیم و بازار خودرو را انحصاری کردیم. این دو عامل باعث آسیب به صنعت خودرو شده است، در حالی که صنعت خودرو تحت تاثیر عوامل متعددی متضرر شده است، در حالی که شاهد قیمت گذاری تقاضا هستیم، قیمت نهایی خودرو با نرخ تورم، قیمت دلار و غیره افزایش می یابد. متغیرهای اقتصادی
از دیگر دلایل زیان دهی خودروسازان می توان به رشد هزینه های تامین مالی بر شرکت های خودروسازی اشاره کرد که آنها را در دایره ای قرار می دهد که قادر به تامین مالی نیستند و در نتیجه هزینه تامین مالی بالا می رود. تاثیری بر افزایش قیمت خودرو ندارد
علاوه بر این، خودروساز در خرید مواد اولیه و تولید خودرو با مشکل مواجه می شود، در نتیجه عرضه کاهش می یابد، نسبت عرضه و تقاضا با هم مخلوط می شود و قیمت خودرو در بازار افزایش می یابد. در چنین شرایطی انتظار معجزه و اصلاح یک شبه برای صنعت خودرو وجود ندارد.
بر این اساس بورس کالا گزینه مناسبی برای شروع تعمیرات عرضه خودرو است. بر اساس آمار تاریخچه قبلی فروش خودرو در بورس کالا، ارزش ریالی خودروهای معامله شده در بورس کالا در سال 1401 هجری شمسی بالغ بر 416 هزار میلیارد ریال بوده که از این میزان 158 هزار میلیارد ریال سود محصول و 96 هزار میلیارد ریال بوده است. میلیارد ریال سود برای مصرف کننده بود
این در حالی است که دولت توانست 14 هزار میلیارد ریال مالیات بر ارزش افزوده دریافت کند. این تجربه نشان می دهد که در صورت ادامه عرضه خودرو در بورس شاهد اصلاح تدریجی این صنعت خواهیم بود.
بنابراین متولیان صنعت خودرو باید به سمت خودروی درج شده در بورس بروند زیرا این خودرو بهترین گزینه برای صنعت خودرو است. اکنون باید تماشا کنیم و ببینیم که آیا دست اندرکاران این صنعت چنین تصمیمی خواهند گرفت یا خیر.