از اواخر فروردین ماه سال جاری با وجود اینکه بازار خودرو با نوسانات زیادی روبه رو بوده است، اما طبق آمار، این تغییرات هیچ گاه مانند آنچه در روزهای ابتدایی امسال شاهد بودیم نبوده است. از سوی دیگر، میانگین قیمت در ماههای پس از فروردین تا مرداد کاهش یافته است. اما در ماه سپتامبر کمی افزایش یافت. در این شش ماه اتفاقات مختلفی به طور مستقیم و غیرمستقیم بازار خودروی کشور را تحت تاثیر قرار داد.
بر اساس برخی مطالعات و محاسبات، میانگین قیمت خودرو در بازار آزاد در پایان اردیبهشت ماه نسبت به پایان فروردین حدود 8 درصد کاهش داشته است. روند منحنی قیمت بازار خودرو در اردیبهشت ماه تا پایان ماه مورد بررسی نزولی بود اما پس از آن تحت تاثیر سقوط بالگرد ریاست جمهوری و شهادت وی و همراهانش برای چند روز سیر صعودی داشت.
پس از گذشت دو سه روز اول خرداد و تجربه شوک تصادف بزرگ در بازارها، بازار خودرو بار دیگر وارد ثبات نسبی شد. این روند تا دور اول چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری (17 تیر) ادامه داشت. از زمانی که انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم کشیده شد، با یک هفته اختلاف بین این دو مرحله، پس از چند هفته ثبات، رشد قیمت خودرو را تجربه کردیم. اما پس از اعلام نتایج انتخابات و پیروزی مسعود مازیکیان، بازارها تا حدودی آرام شد و خودروها یکی از آنها بودند. شرایط به گونه ای پیش رفت که میانگین قیمت خودرو در پایان تیرماه نسبت به پایان خرداد کاهش یافت.
متوسط قیمت خودرو در پایان خردادماه گذشته به 995 میلیون تومان و در پایان تیرماه گذشته به 985 میلیون تومان رسید. بنابراین میانگین قیمت خودرو در بازار آزاد در خردادماه نسبت به اردیبهشت بیش از 2 درصد کاهش نشان می دهد. در تیرماه نسبت به خرداد میانگین قیمت خودرو در بازار آزاد 1 درصد کاهش داشته است. اما در پایان تیرماه اتفاقی افتاد که نمی توان آن را بی تاثیر از کاهش قیمت (البته در بازه زمانی کوتاه پایان تیر تا اوایل مرداد) دانست. صدور آیین نامه واردات خودروهای فرسوده اتفاقی بود که توانست تاثیر کمی بر بازار بگذارد و منحنی قیمت را برای چند روز نزولی کند. این در حالی است که حدود دو هفته بعد یک حادثه غیرخودرویی دیگر باعث رشد منحنی قیمت در بازار خودرو شد. پس از چند روز قیمت ها کاهش یافت و نسبتاً ثابت شد.
بر اساس محاسبات انجام شده میانگین قیمت خودرو در پایان مردادماه نسبت به پایان تیرماه 3.5 درصد کاهش را شاهد بود، اما میانگین قیمت خودرو اندکی افزایش یافت. به نوعی می توان گفت ثبات نسبی داشت.
بر اساس محاسبات متوسط قیمت از 950 میلیون تومان در پایان مردادماه به 954 میلیون تومان رسید. مهم ترین اتفاق خودرویی تاثیرگذار بر بازار خودرو در شهریور ماه، فروش 115 هزار دستگاهی ایرانیان خودرو است که توانسته اندکی کاهش قیمت را در مدت کوتاهی از این ماه به همراه داشته باشد. پس از اعلام نتایج قرعه کشی و با توجه به اینکه از بیش از 3 میلیون متقاضی تنها 115 هزار نفر برنده شدند، روند نزولی متوقف شد و قیمت کمی افزایش یافت.
حال باید منتظر ماند و دید قیمت خودرو در نیمه دوم سال شاهد چه شرایطی خواهد بود. به گفته فعالان و کارشناسان بازار، شرایط بازار خودرو در نیمه دوم سال نیز می تواند متاثر از اتفاقات سیاسی باشد که می توان از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به عنوان بزرگترین آن یاد کرد. در نیمه دوم سال البته موضوعاتی مانند روند واردات خودرو، سرنوشت واردات خودروهای فرسوده و کاهش تولید نیز بر روی منحنی قیمت بازار تاثیرگذار خواهد بود.
افزایش قیمت 50 میلیون تومانی هوندا وزل (2023)
خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته شاهد افزایش قیمت از یک تا 6 میلیون تومان بودند. سال تعیین شده پارس (1402) با 6 میلیون تومان افزایش به 660 میلیون تومان، پارس (شیر برق) (1403) با 5 میلیون تومان افزایش به 673 میلیون تومان و شاهین (بدون سانروف) (1403) افزایش یافت. 5 میلیون تومان گیربکس تارا V4 LX اتوماتیک 4 میلیون تومان افزایش 942 میلیون تومان، گیربکس هیدرولیک پژو 207 (مدل 85) (1403) با 3 میلیون تومان افزایش. 690 میلیون تومان و سورن پلاس کامل (85 مدل) (1403) با 3 میلیون تومان افزایش 705 میلیون تومان.
همچنین در بین خودروهای مونتاژی نیز شاهد کاهش قیمت از 5 تا 50 میلیون تومان بودیم. جایی که Skywell ET5 Nebka (1403) با 50 میلیون تومان کاهش 2 میلیارد و 710 میلیون تومان، دیگنیتی پرستیژ (1402) 30 میلیون تومان، کاهش 2 میلیارد و 200 میلیون تومان، Tigard X35 (1403) 20 میلیون تومان کاهش یک میلیارد و 300 میلیون تومانی، فونیکس آریزو 6 پرو (1403) با افت 1 میلیارد و 570 میلیون تومانی و لا ماره (1403) قیمت گذاری شد. با 10 میلیون تومان کاهش یک میلیارد و 830 میلیون تومان.
همچنین شاهد کاهش و افزایش 50 میلیون تومانی قیمت خودروهای وارداتی بودیم. قیمت کیا K5 (2023) با 50 میلیون تومان کاهش به 3 میلیارد و 950 میلیون تومان و سوزوکی سیاز (2023) با 50 میلیون کاهش به یک میلیارد و 800 میلیون تومان رسید. از سوی دیگر، هوندا وزل (2023) با 50 میلیون تومان افزایش به 3 میلیون و 950 هزار تومان، هونگچی H5 (2024) با 50 میلیون تومان افزایش به 3 میلیون و 850 هزار تومان و هونگچی EQM5 (2024) با 50 میلیون تومان افزایش به 3 میلیون و 850 هزار تومان رسید. 2. میلیارد و 350 میلیون تومان.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250803/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D9%85%D9%87%D9%85-%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%82%D8%A7%D8%AA-%D8%AA%D8%A7%D8%AB%DB%8C%D8%B1%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88