موضع اروپا با آمریکا و کانادا نسبت به خودروهای الکتریکی چینی متفاوت است
انتشار: آذر 21، 1403
بروزرسانی: 27 خرداد 1404

موضع اروپا با آمریکا و کانادا نسبت به خودروهای الکتریکی چینی متفاوت است



در سپتامبر سال جاری، کانادا اعلام کرد که دولت های ایالات متحده و کانادا اعلام کردند که بر واردات خودروهای الکتریکی ساخت چین تعرفه 100 درصدی وضع خواهند کرد. تنها خودروهای برقی ساخت چین که در حال حاضر به کانادا وارد می شوند، خودروهای تسلا هستند که در کارخانه این شرکت در شانگهای تولید می شوند، اگرچه این شرکت آمریکایی می تواند با استفاده از کارخانه های خود در ایالات متحده یا آلمان در بازار کانادا، تعرفه های کانادا را دور بزند. با این حال، غول خودروهای الکتریکی چینی BYD بهار گذشته یک شرکت تابعه در کانادا تاسیس کرد و اعلام کرد که قصد دارد در اوایل سال آینده وارد بازار کانادا شود.

تعرفه های جدید آمریکا بر خودروهای برقی و باتری های چینی

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا که به زودی کاخ سفید را به ترامپ تحویل خواهد داد، در ماه مه تعرفه های جدیدی را بر خودروهای برقی چینی، باتری های پیشرفته، سلول های خورشیدی، فولاد، آلومینیوم و تجهیزات پزشکی وضع کرد. ایالات متحده، اروپا و سایر کشورها به دنبال به دست آوردن بخشی از سهم بازار از چین هستند که بر تولید تجهیزات انرژی خورشیدی و همچنین باتری خودروهای الکتریکی مسلط است. شرکت های چینی خورشیدی نیز با مازاد تولید داخلی دست و پنجه نرم می کنند که همین حالا منجر به شکست تعدادی از شرکت های کوچک در این زمینه شده است.

سرمایه گذاری 3 میلیارد دلاری برای مقابله با خودروهای برقی چینی

علاوه بر اعمال تعرفه 100 درصدی، آمریکا اعلام کرد که برای پایان دادن به سلطه چین بر بازار خودروهای الکتریکی، به ویژه زنجیره تامین باتری این خودروها، 3 میلیارد دلار سرمایه گذاری خواهد کرد. پس از وضع تعرفه گمرکی جدید توسط دولت بایدن بر واردات خودروهای برقی، وزارت انرژی آمریکا اعلام کرد که بیش از 3 میلیارد دلار در 25 پروژه جدید در 14 ایالت این کشور سرمایه گذاری خواهد کرد. هدف از این سرمایه گذاری افزایش تولید مواد باتری و همچنین باتری های پیشرفته است.

این اقدام از قانون کاهش قیمت مصوب دولت بایدن حمایت می کند و به دنبال کاهش وابستگی به چین برای تولید فلزات ضروری برای باتری ها است. این پروژه ها توسط اداره زنجیره تامین انرژی و تولید ایالات متحده رهبری می شود و شامل نوسازی، گسترش و ساخت تاسیسات جدید برای استخراج مواد معدنی حیاتی، ساخت قطعات باتری و بازیافت اجزای باتری است.

فهرست بلندبالایی از شرکت های واجد شرایط دریافت این سرمایه کلان وجود دارد، اما آنچه مهم است این است که وزارت تولید و زنجیره تامین انرژی ایالات متحده مذاکراتی را در این زمینه پیدا کرده است و همچنین به دنبال استفاده از فرصت های جدید در زمینه استخراج مواد اولیه، ساخت و ساخت قطعات مختلف.

این عملیات شامل ساخت تاسیسات تجاری جدید برای استخراج و بازیافت مواد معدنی مانند لیتیوم، گرافیت، سیلان و منگنز خواهد بود. در حال حاضر بیشتر این مواد از چین تامین می شود. البته باید بدانیم که سرمایه گذاری آمریکا تنها شامل باتری های لیتیوم یونی نمی شود و یکی از مشاوران کاخ سفید با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که عرضه پایدار این مواد معدنی، توسعه نسل بعدی فناوری باتری ها را تثبیت می کند. مدل های حالت جامد

در حال حاضر باتری خودروهای برقی قیمت بالایی دارند. بنابراین تولید باتری های ارزان تر و ایمن تر از اهمیت بالایی برخوردار است. اما جدای از تقویت زنجیره تامین قطعات باتری و تاثیر مثبت آن بر امنیت ملی ایالات متحده، سرمایه گذاری جدید دولت بایدن می تواند بیش از 12000 شغل ایجاد کند.

نابرابری هزینه و واکنش چین

یکی از موضوعات مورد بحث توسط مقامات آمریکایی "مزیت هزینه قابل توجه و غیرمنصفانه" است که خودروهای برقی چینی از آن برخوردار هستند. آنها معتقدند که این امر به سرعت بر بازار خودرو در سایر کشورها تأثیر گذاشته است. با این حال، در بیانیه رسمی دولت آمریکا، هیچ اشاره ای به مصرف کنندگانی که اکنون باید برای خرید خودروهای برقی هزینه بیشتری بپردازند، نشده است.

از سوی دیگر، چین بارها اعلام کرده است که در واکنش به تعرفه های اعلام شده از سوی آمریکا، کانادا و اتحادیه اروپا، این نوع «قلدری اقتصادی» را تحمل نخواهد کرد.

چین همچنین ادعا کرده است که موفقیت صنعت خودروهای الکتریکی این کشور به دلیل نوآوری است تا حمایت دولت. در حالی که افزایش تعرفه های آمریکا بر خودروهای برقی چینی تنش های تجاری بین دو کشور را افزایش داده است، تأثیر این تعرفه ها بر قیمت و در دسترس بودن خودروهای الکتریکی در ایالات متحده نیز موضوع قابل تاملی است. به نظر می رسد که این تصمیمات تاثیر قابل توجهی بر توسعه و قیمت گذاری خودروهای الکتریکی و همچنین زنجیره تامین مواد خام صنعت در سال های آینده خواهد داشت.

اتحادیه اروپا و چین در آستانه حذف تعرفه خودروهای برقی هستند

اما از سوی دیگر، رئیس کمیته بازرگانی پارلمان اروپا اعلام کرد که بروکسل و پکن به نهایی شدن توافقی برای حذف تعرفه های وضع شده از سوی اتحادیه اروپا بر واردات خودروهای برقی چینی نزدیک شده اند. این به ماه اکتبر باز می گردد، زمانی که کمیسیون اروپا تعرفه هایی تا 35.3 درصد بر خودروهای الکتریکی با باتری های ساخت چین اعمال کرد. این تعرفه ها که از 30 اکتبر اجرایی شد، علاوه بر تعرفه گمرکی استاندارد 10 درصدی اتحادیه اروپا برای خودروهای وارداتی بود.

اما اکنون برند لانگ، رئیس کمیته تجارت پارلمان اروپا اعلام کرده است که این کمیته در حال مذاکره با طرف چینی در مورد خودروهای برقی است و به توافق با چین برای حذف تعرفه ها نزدیک است.

او می گوید: «ما به توافق نزدیک شده ایم، چین می تواند متعهد شود که خودروهای الکتریکی را با پایین ترین قیمت در اتحادیه اروپا عرضه کند.

به گفته مقام ارشد تجاری اتحادیه اروپا، این معامله می تواند "تحریف رقابت از طریق یارانه های ناعادلانه" را که عامل اصلی تعرفه ها بود، از بین ببرد. این تعرفه ها پس از یک سال تحقیقات تجاری در سطح بالا اتحادیه اروپا اعمال شد.

به گفته بروکسل، تولیدکنندگان چینی از حمایت دولت سود می برند و تعرفه ها برای محافظت از خودروسازان اروپایی در برابر رقابت ناعادلانه ضروری است. پیش از این، دولت چین اعلام کرده بود که به دلیل تعرفه های گمرکی گزاف بر واردات خودروهای برقی این کشور، از اتحادیه اروپا شکایتی را به سازمان تجارت جهانی ارائه کرده است.



منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/252179/%D9%85%D9%88%D8%B6%D8%B9-%D9%85%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%88%D8%AA-%D8%A7%D8%B1%D9%88%D9%BE%D8%A7-%D8%A8%D8%A7-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7-%D9%88-%DA%A9%D8%A7%D9%86%D8%A7%D8%AF%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D9%82%D8%A8%D8%A7%D9%84-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D9%82%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D9%86%DB%8C