میلیاردها ضرر مانع از رقابت خودروسازان با یکدیگر می شود

اگرچه رئیس جمهور منتخب بارها در برنامه های انتخاباتی خود از قیمت گذاری اجباری انتقاد کرده و تاکید کرده است که با اقتصاد اجباری برخورد نخواهد کرد، اما به نظر می رسد حذف این مدل از اقتصاد به این راحتی امکان پذیر نباشد. اما عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد با این مدل قیمت گذاری و مدیریت اقتصاد به این شکل موافق نیست.

دولت و هیات رقابت در ابتدا با هدف مدیریت تورم و کنترل قیمت ها وارد عرصه قیمت گذاری خودرو شدند. اما با افزایش تورم و دستور پایین نگه داشتن قیمت خودرو بدون توجه به افزایش هزینه ها، زیان های جدیدی را به مصرف کنندگان تحمیل کرد و از سوی دیگر زیان های میلیاردی برای تولیدکنندگان و ده ها هزار نفر را به همراه داشت. میلیاردها رانت واسطه.

اغلب خودروسازان استفاده از این مدل قیمت گذاری در صنعت خودرو را دلیلی بر بی کیفیتی و عدم توسعه محصولات خود عنوان کرده اند. تردیدی نیست که با لغو قیمت گذاری دستوری، دولت صرفا ناظر بازار خودرو خواهد شد و عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت ها در بازار خواهد بود. در این صورت کیفیت و تنوع تولید در اولویت خودروسازان قرار خواهد گرفت.

نایب رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران، قیمت‌گذاری را عاملی بر کیفیت می‌داند و می‌گوید: وقتی برای یک محصول قیمت مشخصی تعیین شود، خلاقیت و نوآوری از بین می‌رود.

وی با اشاره به اینکه این مدل قیمت گذاری تنها در محصولات استاندارد شده مانند ذرت، برنج و گندم قابل اجرا است، گفت: به اصطلاح قیمت گذاری دستورالعملی به ویژه در محصولات پرمصرف موجب حذف نوآوری می شود، زیرا تولیدکننده تنها به دنبال عرضه در بازار است. قیمت معین.»

بخوانید:  انتخاب بهترین مدرس در رشته “تجارت خودرو”

فرشید شکرخدایی ادامه داد: در این مدل قیمت‌گذاری با تعیین قیمت به دنبال حفظ حقوق مصرف‌کننده هستند در حالی که مصرف‌کننده قربانی می‌شود و تولیدکننده تنبیه می‌شود، رقابت کیفی شکل نمی‌گیرد که در صنعت خودرو شاهد آن بوده‌ایم. چند سال گذشته

وی همچنین افزود: قیمت گذاری دستوری خودرو در چند سال گذشته زیان های میلیاردی را برای تولیدکننده به همراه داشته است و از سوی دیگر مصرف کننده نیز از کیفیت خودروها به شدت ناراضی است.

نایب رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران تصریح کرد: باید با حذف قیمت‌گذاری اجباری از صنعت خودرو، از حقوق مصرف‌کننده حمایت کرد و ضمن فراهم کردن شرایط مناسب برای ارتقای کیفیت و نوآوری، سازمان ملی استاندارد می‌تواند مشکلات را حل کند چالش های کیفیت در این زمینه با تدوین مقررات فنی برای صنعت خودرو.

از سوی دیگر، مهرداد خسروی، مدیرکل دفتر صنعت خودروی وزارت حراست گفت: در روزهای اخیر با روی کار آمدن وزیر جدید، جلسات کارشناسی متعددی برای تدوین سیاست ها در این حوزه برگزار شد. . روش‌های اصلی این جلسات تسهیل شرایط تولید خودرو و افزایش تولید، برنامه‌ریزی عرضه منظم و کوتاه‌مدت، رفع سریع تعهدات خودروسازان به مشتریان، تسهیل فرآیند واردات خودرو و غیره است.

نشان می دهد که تاکنون بیش از 36 هزار دستگاه خودرو در قالب طرح واردات خودرو وارد کشور شده و بیش از 13 هزار دستگاه از آنها تحویل مشتریان شده است. اما این وزارتخانه همواره تلاش می‌کند تا برای حل مشکلات صنعت خودرو تسهیلاتی را فراهم کند.

کاهش 50 میلیون تومانی Hongchi EQM5 (2024)

خودروهای داخلی در آخرین روز کاری هفته گذشته با افزایش قیمت از 1 به 11 میلیون تومان مواجه شدند. در حالی که شاهین (سانروف و ESP) (1403) با 11 میلیون تومان افزایش به 713 میلیون تومان، شاهین (بدون سانروف) (1403) با 8 میلیون تومان افزایش به 675 میلیون تومان و تارا 6 سرعته V1 پلاس (1403) افزایش یافت. با 7 میلیون تومان به 772 میلیون تومان، شاهین اتوماتیک (1403)، افزایش 6 میلیون تومانی، 798 میلیون تومان، پژو 207 اتوماتیک (مدل 85) (1403) با افزایش 855 میلیون تومانی. تومان و پژو پارس TU5 (شیر برقی) (1403) به ارزش 4 میلیون تومان با 888 میلیون تومان افزایش.

بخوانید:  بخشنامه پیش فروش محصولات ایران خودرو ویژه مادران

در بین خودروهای مونتاژی نیز شاهد افزایش و کاهش قیمت 10 و 20 میلیون تومانی بودیم. قیمت دیگنیتی پرستیژ (1402) با 20 میلیون تومان افزایش به 2 میلیارد و 200 میلیون تومان و هایما S7 پلاس (1403) با افزایش 10 میلیون تومانی به یک میلیارد و 590 میلیون تومان رسید. از سوی دیگر قیمت گوشی فینیکس آریزو 6 پرو (1403) با 20 میلیون تومان کاهش به یک میلیارد و 570 میلیون تومان و قیمت فینیکس تیگو 8 پرو مکس هیبرید (1403) نیز با 20 میلیون کاهش به فروش رسید. تومان تا 2 میلیارد تومان. 680 میلیون تومان و MVM X22 Pro Gear (1403) به 10 میلیون تومان کاهش یافت و کاهش به 880 میلیون تومان رسید.

همچنین در بین خودروهای وارداتی نیز شاهد کاهش 50 میلیون تومانی قیمت آنها بودیم. جایی که سراتو 2000 سی سی اتوماتیک GT Line (2023) با 50 میلیون تومان کاهش 4 میلیارد و 150 میلیون تومان، جتا VS5 (2023) 50 میلیون تومان، کاهش 2 میلیارد و 200 میلیون تومان، نیسان سیلفی ای پاور مکس. نسخه (2023) با 50 میلیون تومان کاهش 4 میلیارد و 600 میلیون تومانی، هونگچی EQM5 (2024) با کاهش 50 میلیون تومانی به 2 میلیارد و 400 میلیون تومان و JAC Empo (2024) با کاهش 50 میلیون تومانی به 3 میلیون و 10 میلیون تومان رسید. تومان.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250693/%D8%B2%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%AF%DB%8C-%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%B9-%D8%B1%D9%82%D8%A7%D8%A8%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%DB%8C%DA%A9%D8%AF%DB%8C%DA%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA