آنچه مشخص است بخشی از این تقاضا غیرمصرفی است و متقاضیان به دنبال کسب سود کلان از بازار آشفته خودرو هستند. طبق بررسی ها، تقاضای واقعی خودرو در سال جاری در بهترین شرایط از 1.2 میلیون دستگاه فراتر نخواهد رفت.
طرح فروش بزرگ خودرو (خارج از سامانه یکپارچه) با توجه به فاصله زیادی که همچنان بین قیمت کارخانه و بازار خودروهای عرضه شده وجود دارد و البته استقبال بالای شهروندان (طبق آمارهای غیررسمی) از چهارشنبه گذشته راه اندازی شد. ) به نظر می رسد بخش بزرگی از تقاضا غیرمصرفی و منطبق بر سرمایه گذاری است.
سوال: از زمان توقف فروش نسبی بلندمدت که بیشتر ناشی از تعهدات سنگین خودروسازان به سامانه یکپارچه سفارشی سازی خودرو بود، خودروساز بزرگ کشور فروش خارج از سیستم اما با شرایط نسبتا مشابه را آغاز کرده است.
در طرح جدید فروش خودرو، اکثر محصولات شرکت عرضه کننده به صورت فروش نقدی (با قیمت قطعی) و پیش فروش (با قیمت نامشخص) عرضه می شود. محصولاتی که برای آنها تفاوت زیادی بین قیمت کارخانه و بازار وجود دارد.
این تفاوت قیمت انگیزه اصلی شهروندان برای مشارکت در این طرح فروش است. طبیعتا متقاضیان را باید به دو دسته مصرف کنندگان واقعی و تاجران تقسیم کرد.
در واقع، این تفاوت قیمت انگیزه ای برای مصرف کنندگان واقعی و کسانی است که تقاضای غیرمصرفی دارند و به دنبال معاملات هستند. طبق آمار غیررسمی تا بعدازظهر پنج شنبه حدود یک میلیون نفر در طرح فروش خودرو شرکت کرده بودند و با توجه به اینکه این طرح محدودیت ظرفیتی ندارد (در رابطه با بسته شدن سایت فروش) و سایت فروش تا زمان معینی باز خواهد بود. تاریخ، تعداد تقاضا قطعا بالاتر است.
البته بانک ها نیز در نقش افزایش تقاضا ظاهر شدند. آیا اعلام کرده اند که برای نمایندگی حساب متقاضیان به آنها اعتبار داده می شود.
بنابراین متقاضیان نیازی به تامین تمامی وجوه لازم برای انسداد (۲۳۰ میلیون تومان) ندارند که بخشی از آن توسط بانک ها تامین می شود.
البته این پول به حساب خودروساز نمی رود و در بانک ها مسدود می شود. اما تشخیص اینکه چقدر از تقاضای ثبت شده (بعد از بسته شدن سایت فروش) واقعی و چه مقدار غیرمصرفی و سوداگرانه است، کار آسانی نیست و بعد از چند ماه می توان آن را حدس زد.
در گذشته، چندین میلیون نفر در طرح های فروش قرعه کشی خودروسازان شرکت می کردند که بسیار بیشتر از تقاضای واقعی بود. سود واقعی مصرف کننده طرح های فروش خودرو این است که می توانند خودروی مورد نظر خود را با قیمتی کمتر از بازار به دست آورند.
مثلا پژو 207 در بازار آزاد 650 میلیون تومان قیمت دارد. اما همین خودرو را می توان با قیمت 470 میلیون تومان از کارخانه تهیه کرد.
بنابراین اگر مصرف کننده واقعی خودروی مورد نظر خود را به قیمت کارخانه تهیه کند، 180 میلیون تومان کمتر از بازار آزاد می دهد. از سوی دیگر متقاضیان غیر مصرف کننده در صورت برنده شدن در قرعه کشی خودرو می توانند یک شبه با فروش آن در بازار آزاد به سود کلانی دست یابند.
در طول چهار سال گذشته، این سیاستمدار از انواع روشها، از قرعهکشی گرفته تا فهرستبندی فروش در یک سیستم یکپارچه و حتی قرار دادن آنها در بورس کالا برای فروش و قیمتگذاری خودرو استفاده کرده است. هدف سیاست گذار دستیابی به عدالت در فروش از این طرح ها بود.
به گفته فعالان صنعت خودرو و برخی کارشناسان تا زمانی که سیاست قیمت گذاری اجباری ادامه داشته باشد، اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودرو پابرجاست. بنابراین رانت و سفته بازی حذف نخواهد شد. فروش خودروهای جدید (با تقاضایی که ممکن است بالا و بیش از تقاضای واقعی باشد) این پیام را به سیاست گذار خودروی دولت جدید می دهد که ادامه سیاست قیمت گذاری دستوری به معنای ادامه رانت و تقاضای کاذب در بازار خودرو است.
اگر سیاستمدار به همین منوال ادامه دهد، رانت و تقاضای کاذب میهمان شیطانی بازار خودرو خواهد بود و اگر تصمیم به راندن آن باشد، راه از طریق لغو قیمت گذاری دستوری خواهد بود.
ضمناً وزیر پیشنهادی صامت در برنامه های خود بر لغو قیمت گذاری دستوری اما به تدریج تاکید کرد. مهمت اتابک معتقد است که یکبار افزایش قیمت ها باعث التهاب در بازار خودرو می شود. بنابراین برای کاهش عواقب آن باید به تدریج انجام شود.
البته لغو قیمت گذاری اجباری خودرو به دلیل مانعی به نام انحصار کار ساده ای نیست. اما هماهنگی و توافق بین ارکان مختلف مبنی بر اینکه تداوم سیاست قیمت گذاری اجباری نه به نفع مصرف کننده است و نه به نفع تولیدکننده می تواند این چالش بزرگ صنعت خودرو و بازار کشور را یکبار برای همیشه حل کند.
کاهش ۲۵ میلیون تومانی اما لامار
خودروهای داخلی دیروز بین 1 تا 10 میلیون تومان افت قیمت داشتند. جایی که پژو 206 پانوراما (1402) با 10 میلیون تومان کاهش 605 میلیون تومان، پژو 207 پانوراما (1403) با قیمت 7 میلیون تومان، کاهش 758 میلیون تومانی، تارا 6 دنده V1 پلاس (1403) ارتقا یافته است. میلیون تومان کاهش 756 میلیون تومان کوئیک (سیاه و سفید) (1403) کاهش 548 میلیون تومانی 6 میلیون تومانی، پژو 207 اتوماتیک (85 دستگاه) (1403) کاهش 5 میلیون تومانی 870. میلیون تومان و رانا پلاس (85 دستگاه) (1403) با کاهش 4 میلیون تومانی به 602 میلیون تومان رسید.
همچنین در بین خودروهای مونتاژی نیز شاهد کاهش قیمت از 2 تا 25 میلیون تومان بودیم. قیمت لاماری ایما (1403) با 25 میلیون تومان کاهش به 2 میلیارد و 45 میلیون تومان، قیمت ام وی ام یک میلیون تومان با 15 میلیون تومان، فیدلیتی پرایم 5 نفره (حلقه 10 دستی) (1403) با 10 میلیون تومان کاهش به یک میلیارد و 800 میلیون تومان رسید و KMC J7 (1403) با کاهش 7 میلیون تومانی به 598 میلیون تومان رسید.
در گروه خودروهای وارداتی نیز شاهد کاهش 50 میلیون تومانی قیمت بودیم. جایی که هیوندای کونا (2024) 50 میلیون تومان کاهش 4 میلیارد و 350 میلیون تومان، هیوندای النترا (2023) 50 میلیون تومان کاهش 2 میلیارد و 600 میلیون تومان، هیوندای اکسنت (2023) کاهش قیمت است. 50 میلیون تومان 2 میلیارد و 100 میلیون تومان و کیا سوناتا (2023) به ارزش 2 میلیارد و 950 میلیون تومان با 50 میلیون کاهش.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250391/%D8%AB%D8%A8%D8%AA-%D9%86%D8%A7%D9%85-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF