نامزدهای ریاست جمهوری به حوزه خودرو نزدیک می شوند

طی یک ماه آینده دولت جدید روی کار خواهد آمد و چهاردهمین رئیس جمهور انتخاب خواهد شد. نگرش و دیدگاه شش کاندیدا نسبت به صنعت خودرو به عنوان یکی از صنایع اشتغالزای آینده و آنچه نامزدها در مورد این صنعت دارند، احتمالا رفتار آنها را در صنعت خودرو قابل پیش بینی خواهد کرد. با نگاهی به مصاحبه ها و نظرات کارشناسان در این قسمت متوجه می شویم که اکثر کاندیداها موافق واردات خودرو هستند.

برخی با خودروسازی زاویه کامل دارند و به نوعی خودروسازی کشور را چندان افتخار نمی دانند و به نوعی آن را سربار می دانند. در این میان یکی از کاندیداها کاملا مخالف واردات است و می گوید صنعت خودرو باید نیاز داخلی را تامین کند و تولید را افزایش دهد. اما بررسی داده های داوطلبان در حوزه واردات حائز اهمیت است.

تمرکز بر واردات خودرو را می توان از محمدباقر قالیباف، امیرحسین قاضی زاده و علی رضا زاکانی دید. این در حالی است که محمدباقر قالیباف در سمت رئیس مجلس نمایندگان با تایید قانون واردات خودرو، قول داد در صورت انتخاب به عنوان رئیس جمهور چهاردهم، اجرای قانون واردات خودرو را که تا حدودی به تعویق افتاده بود تسریع کند. توسط دولت سیزدهم قانونی که شامل واردات خودروهای فرسوده خواهد شد، با کارآمدی قالی‌ساز و طبق وعده‌ها، ممکن است سرعت بیشتری بگیرد.

اگر این موضوع جدی باشد، احتمالاً وزیر صمت و رئیس بانک مرکزی بعدی در راستای رئیس جمهور و در راستای اجرای واردات خودرو انتخاب خواهد شد.

در مذاکرات قالیباف فعلاً خبری از تعریف نقشه راه صنعت خودرو به منظور افزایش کمی و کیفی تولید نیست. قالیباف پیش از این اعلام کرده بود که خودروسازان را به معنای واقعی خودروساز نمی داند بلکه آنها را خودروساز می داند. پرداختن به رانت و رانت خواری در این منطقه یکی از گفته های قالیبافان بود.

بخوانید:  شرایط فروش فوق العاده هایما 7X (آذر 1402)

این در حالی است که امیرحسین قاضی زاده، دیگر کاندیدای ریاست جمهوری، رویکرد مثبتی نسبت به واردات خودرو دارد و در ماه های اخیر به شدت پیگیر واردات جانبازان بوده است.

وی بارها از بانک مرکزی خواست ارز مورد نیاز برای واردات خودرو را تامین کند. به نظر می رسد در صورت انتخاب وی به عنوان رئیس جمهور چهاردهم، روند واردات تسهیل شود. با این حال مشخص نیست چه اقداماتی در خصوص تولید خودرو انجام خواهد شد. اما نکته مهم در مورد برنامه تولید خودرو این است که تنها دو بازیگر آن را تایید کردند.

مسعود مازیکیان و سعید جلیلی دو نامزدی هستند که در اظهارات خود بر ضرورت تعیین نقشه راه و ثبات اداری تاکید کردند. اما مسعود مازیکیان مخالف واردات است و بر تولید داخلی تاکید می کند و سعید جلیلی بر حمایت از خودروسازان در صورت افزایش کمی و کیفی تولید تاکید می کند و البته پای واردات خودرو را نبست.

اما با بررسی تمامی داده های خودروی نامزدها تا به امروز، بحث قیمت گذاری اجباری و تسهیل شرایط تولید مغفول مانده است.

تقریبا هیچکس از ضررهای قیمت گذاری دستوری صحبت نمی کند و اینکه سرکوب قیمت چه بلایی سر صنعت آورده است. همچنین در صحبت های کاندیداها برنامه ای مربوط به برقی شدن صنعت خودرو و ایجاد زیرساخت ها در این حوزه وجود ندارد و به نوعی خودروهای برقی در اولویت این افراد نیست.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249571/%D8%B1%D9%88%DB%8C%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%DA%A9%D8%A7%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%AC%D9%85%D9%87%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AD%D9%88%D8%B2%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88