درحالحاضر با وجود اینکه واردات خودرو آزاد است اما ازآنجاکه تعرفه واردات بالاست رقابتی بین خودروهای داخلی و خارجی ایجاد نشده است.
خودرو مساله تکمولفهای نبوده و به هم پیوسته است بنابراین دولت باید به موضوعات مرتبط به این حوزه هم توجه داشته باشد؛ متاسفانه از یکسو به دلیل فشارهایی که از داخل و توسط خودروسازان و قطعهسازان به دولت وارد میشود و ازسوی دیگر از آنجاکه دولت در خودروسازی مشارکت دارد و تعارض منافع ایجاد خواهد شد، اراده لازم برای واردات خودرو نو و کارکرده در دولت وجود ندارد البته این موضوع در همه دولتها برقرار است.
این وضعیت تا زمانی که دولت در خودروسازیها سهام داشته باشد، ادامه دارد، دولت باید از ساختار خودروسازیها خارج شود و ساختار خودروسازان در رقابت خارجیها ساماندهی شود.
دولت زمانیکه از خودروسازیها خارج شود و فرصت مناسبی از طریق ارائه مجوز فراهم کند تا سرمایهگذاران در این حوزه حاضر شوند و تولید و بازار خودرو از انحصاری بودن خارج شود و از سوی دیگر واردات را با نرخ تعرفه بهگونهای مدیریت کند، میتواند شرایطی ایجاد کند تا خودروسازان داخلی ناچار به رقابت با همتایان خارجی خود شوند.
بازهم تاکید میکنم وقتی تعرفه واردات بالا باشد رقابتی بین خودروهای داخلی و خارجی ایجاد نخواهد شد. این شرایطی است که در حال حاضر در بحث واردات خودرو به کشور شکل گرفته و وزارت صمت باید پاسخگوی این وضعیت باشد.
نرخ تعرفه واردات خودروها باید به گونهای باشد که مردم عادی نیز توان خرید این خودروها را داشته باشند. دولت برای واردات خودرو، مشکلاتی مانند ارزبری را مطرح و بیان میکند در شرایط تحریمی منابع ارزی باید برای کالاهای اساسی هزینه شود که برای این موضوع نیز راهکار مناسبی وجود دارد و آن استفاده از ظرفیت ارز منشأ خارجی است؛ دولت باید وارد میدان شود اما تاکنون ارادهای در این زمینه دیده نشده است.
بهنظر میرسد در حوزه واردات خودرو آن انگیزه و اراده لازم از سوی دولت وجود ندارد. این روند نمیتواند به رقابتی شدن بازار خودرو کمک کند. از ابتدا بحث واردات خودرو برای شکستن قیمت خودروها در بازار شکل گرفت اما تعرفه بالا مانع از شکستن قیمت خودرو در بازار میشود.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/247137/%D9%86%D8%A8%D9%88%D8%AF-%D8%B1%D9%82%D8%A7%D8%A8%D8%AA-%D8%A8%DB%8C%D9%86-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%84%DB%8C-%D9%88-%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%AA%D8%B9%D8%B1%D9%81%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D9%84%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA