رئیس شورای سیاسی روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:
حدود 4 ماه از آغاز به کار دولت چهاردهم می گذرد و سرانجام اولین نشست صامت جناب وزیر با خودروسازان و قطعه سازان در روز چهارشنبه هفته گذشته با شعار «نجات صنعت خودرو و افزایش تیراژ تولید» برگزار شد. "، که امید می دهد.
می دانیم که صنعت خودرو در ایران از چهار جنبه با انواع و اقسام مشکلات احاطه شده است که مهم ترین آن تورم فراتر از نیروی انسانی و زیان انباشته چند ده میلیارد تومانی است.
در حال حاضر این صنعت به دلیل نیاز به درمان اساسی برای نجات یک فرد بیمار رو به مرگ است. .
بر اساس آمار اعلام شده، نیاز ارزی دو شرکت سایپا و ایران خودرو برای تولید یک میلیون دستگاه سالانه 4 میلیارد دلار و برای این دو مونتاژکننده 400 هزار دستگاه، 8 میلیارد و 2 میلیارد دلار برای واردات است.
با فرض تامین نیازهای ارزی و نقدینگی و افزایش تولید در سال جاری، آیا صنعت خودرو صرفه جویی می شود؟ آیا مشکلات او کاهش می یابد؟
صنعت قطعات یدکی خودرو که به طور رسمی و عملی با همت رونشاد محمدهادی نژاد حسینیان وزیر وقت صنایع سنگین در سال 1372 شکل گرفت، باعث افت قابل توجهی در ارزش صنعت خودرو شد، اما متاسفانه همچنان به تقلید و تقلید ادامه می دهد. . مهندسی معکوس.
اگرچه در ابتدای کار لازم بود به این روش برخورد شود، اما اگر این روش برای مدت طولانی به دلیل تکرارهای زیاد، تبدیل به عادت می شود و عادت ماهیت دوم یک فرد است این حوزه فرصتی برای بقا دارد که دائماً به فکر نوآوری و ایجاد فناوری جدید است.
شاید یکی از دلایل عدم توسعه صنعت قطعات یدکی و عدم موفقیت خودروهای ایرانی در بازارهای صادراتی تداوم کپی برداری و مهندسی معکوس باشد که به ماهیت دوم قطعه سازان ایرانی تبدیل شده است. در حالی که نوآوری در شرکت های بزرگ خودروسازی بین المللی چه در قالب آپشن ها یا استانداردهای جدید و به طور کلی برای راحتی، سهولت و ایمنی رانندگی، تضمینی برای بقا و حضور موفق آنها در بازارهای جهانی است.
در خاتمه، برای دستیابی به اهداف مطرح شده در دیدار صامت جناب وزیر با خودروسازان و قطعه سازان در چهارشنبه گذشته، ابتدا باید قطعه سازان را بشناسیم و انگیزه ادامه کار با نوآوری را در آنها ایجاد کنیم که یکی از اصول اولیه است. . الزامات وجودی صنعت خودرو کنجکاو است که پویا است، بیایید سعی کنیم.
در پایان می خواهم با چند شعری که 28 سال پیش در این زمینه سروده ام به پایان برسانم:
دوستی دارم که این سمت را داشت
و در صنعت، سخنان او حیات کلمات است
در مورد صنعت خودرو به شما گفتم
وی گفت: موفقیت در این صنعت امکان پذیر است
بهش گفتم پکان سی سالشه
او گفت: «این باعث ناله های زیادی شد
گفتم بنزین یا رنو مونتاژ
گفت: از پراید و پژو بدتر است
گفتم مزدا و دیوو، گفت: نه
چون از مونتاژ باران می بارد
به او گفتم درمان و راه حل چیست؟
گفت: داخل جاده جز ساختمان چیزی نیست
به او گفتم... گفت: از الصفا حرف نزن
"لیزا لیل-این-هومن-ای-ما-سای."